نظام بانکی با خشکسالی منابع مالی روبروست

نظام بانکی با خشکسالی منابع مالی روبروست

مدیرعامل سابق بانک مسکن با بیان اینکه بانک ها اکنون دچار خشکسالی منابع مالی شده اند، گفت: دولت می تواند با عرضه اوراق بهادار در ازای بدهی خود به آنها، این امکان را فراهم سازد تا با خرید و فروش این اوراق توسط بانک ها در عملیات «بازار باز»، سود بین بانکی کاهش یابد.

مجله آنلاین موبنا – «محمدهاشم بت‌شکن» درباره اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی، افزود: اصل عملیات بازار باز به معنی خرید و فروش اوراق بهادار و به ویژه اسناد خزانه دولتی توسط سیستم بانکی (شامل بانک مرکزی و سایر بانک ها) است.
وی افزود: نخستین شرط آن است که اسناد بهادار دولتی وجود داشته باشد که بانک ها بتوانند بخشی از نقدینگی خود را به این اوراق تبدیل کنند، تا این اوراق را به عنوان وثیقه بگذارند و بتوانند از خطوط اعتباری بانک مرکزی استفاده نمایند.
بت شکن اضافه کرد: لازم است بررسی شود آیا بانک ها مازاد نقدنیگی دارند تا آن را به اوراق بهادار تبدیل کنند، سپس اوراق را به عنوان پشتیبان تسهیلات بین بانکی قرار بدهند، که این موضوع ابهام دارد.
به اعتقاد وی، بانک ها اکنون دچار خشکسالی منابع شده اند، زیرا میزان اضافه برداشت و بدهی بانک های خصوصی به بانک مرکزی حدود 100 هزار میلیارد تومان است.
این متخصص بانکی افزود: تبدیل منابع مازاد نقد بانکی به اوراق و خرید وفروش آن در عملیات «بازار باز» احتمالش کم است ،مگر آنکه دولت به ازای بدهی خود به بانک های دولتی به آنها اوراق بدهد که این موضوع امکان پذیر است.
بت‌شکن اظهار داشت: بانک های دولتی، طلب زیادی از دولت دارند که دولت می تواند بجای بدهی خود به این بانک ها اوراق بدهد.
وی اضافه کرد: طرح عملیات بازار باز از لحاظ کارشناسی مورد تایید است، اما موفقیت آن الزاماتی دارد از جمله اینکه بدهی دولت به بانک از طریق تهاتر اوراق، تسویه شود و سپس این بانک ها برای کاهش بهره بین بانکی، اقدام به فعالیت کنند.

** تجدید ارزیابی دارایی ها
این کارشناس بانکی درباره تجدید ارزیابی دارایی های بانک ها برای کاهش زیان گفت: این اقدام شکل ترازنامه بانک ها را اصلاح می کند، بدون آنکه جریان نقدینگی جدیدی برای بانک ها ایجاد نماید.
بت‌شکن افزود: تجدید ارزیابی دارایی های بانک ها، زیان انباشته آنها را کاهش می دهد و یا اینکه نسبت های احتیاطی که بانک ها باید رعایت کنند را اصلاح می کند.
وی گفت: این اقدام، تسهیلات دهی بانک ها را افزایش نخواهد داد و موجب اصلاح نسبت های مالی آنها می شود.
به گزارش ایرنا، جدی ترین اقدام برای مدیریت تورم و کنترل نرخ سود بانکی، عملیات بازار باز است که به تازگی به تصویب «شورای پول و اعتبار» رسیده و قرار است توسط بانک مرکزی اجرا شود.
عملیات بازار باز با کنار گذاشتن سیاست تعیین دستوری نرخ سود بانکی، اجازه می دهد نرخ سود در کانال مشخصی نوسان داشته باشد و همچنین نظام بانکی کشور را سروسامان دهد.
فرآیند عملیات بازار باز اینگونه است که در مواقع افزایش یا کاهش تقاضای ذخایر بانک‌ها که احتمال انحراف نرخ سود بازار بین بانکی (قیمت ذخایر) از میزان هدف‌گذاری وجود دارد، بانک مرکزی از طریق خرید یا فروش اوراق بهادار و عرضه یا جمع‌آوری ذخایر، نرخ سود بازار را به نزدیک نرخ سیاستی هدف‌گذاری شده هدایت می کند.
بر اساس شیوه طراحی شده، بانک مرکزی برای ایجاد دامنه مجاز نرخ سود بازار یا کریدور نرخ سود، کف نرخ کریدور را به عنوان نرخ پذیرش ذخایر مازاد بانک‌ها (سپرده‌گیری از بانک‌ها) و سقف نرخ را به عنوان نرخ تزریق نقدینگی (وام‌دهی در قبال اخذ وثایق نقدشونده به بانک‌ها) تعیین می کند.

 منبع: ایرنا