تازه وارد‌ها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند

تازه وارد‌ها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند

نگرانی فعالان بازار سرمایه از کاهش شدید قیمت دلار بود، لیکن حرکت دلار نشان داد این ارز تمایلی به ماندن در قیمت‌های کمتر از یازده هزار تومان را ندارد و حتی بهترین خبر‌ها نیز نتوانست برای مدت طولانی در قیمت‌های کمتر از ۱۱ هزار تومان دوام بیاورد و دوباره افزایش یافت.

به‌گزارش به‌روزترین‌ها هاشم ذوالفقاری در گفت‌وگو با تابناک با بیان اینکه ورود پول غیرحرفه‌ای به بازار افزایش یافته و اشخاصی که از جنس بازار سرمایه نیستند، در حال ورود نقدینگی بالایی به بورس هستند، اظهار کرد: ورود نقدینگی از طرف این افراد به بورس از یک بعد بسیار مثبت ارزیابی می شود، چون بازار را پویاتر می کند و گردش پول را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه بعد منفی این موضوع آن است که این افراد با توجه به بی تجربگی و نداشتن تخصص برای ورود به بازار با شناسایی زیان و کوچکترین تلنگری از بازار قهر کرده و با خروج نقدینگی خود ـ که بعضا قابل توجه نیز هست ـ شاید تا سالها دیگر به بازار سرمایه روی خوش نشان ندهند، از این روی حفظ این نقدینگی نیاز به فرهنگ سازی دارد و سازمان بورس وظیفه دارد که نقدینگی این افراد را به درستی هدایت کند، پیشنهاد داد: افرادی که کد اولی هستند و سابقه فعالیت در بازار سرمایه را ندارند تا شش ماه حق معامله مستقیم را نداشته و فقط اجازه خرید یونیت صندوق ها را داشته باشندغ یعنی در حقیقت نقدینگی آنها در صندوق‌هایی که کارشناسان آن تخصص لازم را دارند، هدایت شود تا کم کم این افراد آشنایی کافی با روند بازار و چگونگی فعالیت در آن را پیدا کرده و بتوانند مستقل به خرید و فروش سهام اقدام کنند و همچنین افراد اجازه خرید از بازار پایه را به خاطر ریسک بالایی که سهام موجود در آن دارند، نداشته باشند.

ذوالفقاری با اشاره به حجم بسیار بالای معاملات و ورود نقدینگی و با تأکید بر اینکه روند صعودی شاخص تداوم خواهد داشت و بازار کم‌کم از سهام و صنایع کوچک به سمت صنایع بزرگ حرکت می کند،تصریح کرد: سهم های کوچک از ابتدای سال تاکنون بازدهی مطلوب و در مواردی بالای بیشتر از صد درصد را داشته اند.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر گزارش مرداد ماه شرکت های بزرگ و اکثر صنایع مطلوب بوده، ادامه داد: نگرانی بازار در نماد های بزرگ از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی عرضه سنگین حقوقی ها که همیشه وجود دارد و دیگری روند کاهشی قیمت‌های جهانی، ولی با توجه به بهبود بازارها در چند روز گذشته، این موضوع می تواند به بازار کمک کند که به سمت صنایع کامودیتی و مثبت حرکت کند.

ذوالفقاری با بیان اینکه به نظر من روند بازار همچنان مثبت خواهد بود، مگر اینکه اتفاق غیر منتظره ای رخ دهد، گفت: خطر و ترسی در بازار وجود ندارد، مگر در سهام خاصی که غیر طبیعی و عجیب رشد کرده اند و یا سفته بازی در آنها رخ داده باشد.

وی در خصوص صنایع و گروه های پیشرو در در بازار سرمایه طی ماه های آتی نیز با بیان اینکه در صنایع بزرگ نظر مثبتی در خصوص همه سهم ها دارم، تأکید کرد: در مورد صنایع نفتی اعم از پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی نظر مثبت دارم. سنگ آهنی‌ها نیز به نسبت عملکرد خوبی داشتند و با توجه افزایش قیمت روی، نمادهای این گروه نیز می توانند مستعد حرکت و بازدهی خوبی باشند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به نگرانی بازار از کاهش قیمت دلار نیز گفت: فعالان بازار از این قضیه ترس داشتند که قیمت دلار خیلی پایین بیاید، ولی حرکت دلار نشان داد این ارز تمایلی به ماندن در قیمت های کمتر از یازده هزار تومان را ندارد و حتی با بهترین خبرها نیز نتوانست در قیمت های کمتر از ۱۱ هزار تومان برای مدت طولانی دوام بیاورد و مجددا افزایش یافت.

ذوالفقاری افزود: با دلار ۱۱ هزار تومان همچنان پی به ای شرکت ها خیلی پایین است و صنایع صادراتی و کامودیتی محور در شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاری به سر می‌برند؛ البته سهامداران باید با دید شش ماه تا یک سال و در این نمادها وارد شوند.

وی در خصوص نمادهای دارویی با بیان اینکه نظر مثبتی نسبت به همه نمادهای بیمه ای دارم، تصریح کرد: به نظر من سهام دارویی که زیرمجموعه تأمین اجتماعی هستند از لحاظ پایداری درآمد و بازار عملکرد بهتری را ثبت کرده‌اند

ذوالفقاری با بیان اینکه شرکت بیمه‌ای اصولاً دارایی های زیادی دارند، ادامه داد: نمادهای بیمه ای پتانسیل رشد بالایی با توجه به بحث تجدید ارزیابی در بازار امسال خواهند داشت چرا که برای سالیان طولانی تجدید ارزیابی نداشته اند و به نظر می رسد این پتانسیل با توجه به مهلتی که شرکت ها تا پایان سال ۹۸ خواهند داشت، می‌تواند در همه نمادهای این گروه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی نمادهای این گروه مثل بیمه کوثر و دانا که بازدهی خوبی تا کنون داشته اند و نمادهای دیگر این گروه نیز می‌توانند تا پایان سال عملکرد قابل توجهی داشته باشند.

ذوالفقاری با بیان اینکه این اتفاق ممکن است در برخی نمادهای خودرویی مثل ایران خودرو، خگسترو ختوقا نیز وجود داشته باشد، ادامه داد: در گروه حمل و نقل نیز با توجه به اینکه رشد خوبی داشته اند کرده‌اند لیکن برخی نمادهای این گروه اگر بحث تجدید ارزیابی در آنها مطرح شود پتانسیل بسیار بسیار بالایی خواهند داشت.

وی درخصوص گروه سیمان نیز که این روزها مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته و اقبال به آن افزایش یافته نیز گفت: این گروه رشد خاصی نداشتند و حتی در بازار ۹۷ و ۹۸ نیز حرکت خاصی نداشته؛ لذا رشد این گروه در آغاز راه است و همچنان تداوم خواهد داشت.