با اتمام مهلت اپراتورها، مشکل کیفیت اینترنت حل نشد؟

با اتمام مهلت اپراتورها، مشکل کیفیت اینترنت حل نشد؟

چندی پیش وزیر ارتباطات با بیان این‌که امروزه کیفیت یک شاخص مهم برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است گفته بود شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ۴۵ روز فرصت دارند برای بهبود کیفیت تلاش کنند و پس از این مهلت، سامانه فرادید در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا ببینیم نحوه ارسال تذکرات و ارائه گزارشات تغییری در فرآیندهای ارتقای شبکه ایجاد می‌کند یا خیر.

به‌روزترین‌ها سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات تحت عنوان فرادید اواسط شهریورماه امسال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رونمایی و به اپراتورهای اینترنتی فرصت داده شد تا با بهره‌گیری از این سامانه، مشکلات شبکه خود را برطرف کرده و کیفیت خدمات خود را بهبود ببخشند تا این سامانه پس از ۴۵ روز در اختیار عموم قرار گیرد.  با وجود این، با گذشت بیش از دو ماه از رونمایی از این سامانه، هنوز اطلاعاتی به صورت عمومی منتشر نشده است. مسوولان رگولاتوری علت این تاخیر را زمان لازم برای ارتقای سامانه توسط اپراتورها و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم توسط رگولاتوری اعلام می‌کنند.
در این باره، مجید حقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه‌ای که با اپراتورها درباره سامانه فرادید برگزار شده بود، اظهار کرد: بعد از آن جلسه، به همه اپراتورها یک حساب دادیم تا همه اطلاعاتی که در سامانه وجود دارد، از جمله جایگاه خودشان و فاصله‌شان با رقبا را ببینند؛ این‌که ما ریزدانگی سنجش‌هایمان چیست و در کدام شهرهاست. طبیعتا اپراتورها خودشان هم سامانه‌های برای سنجش دارند، بنابراین با آن‌ها جلسه گذاشتیم تا ببینیم چطور می‌توانیم این سامانه را ارتقا دهیم و اگر اشکالاتی دارد، اصلاح کنیم.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این‌که اپراتورها می‌توانند به ما کمک کنند زیرا تجهیزات و امکانات اندازه‌گیری و در نتیجه امکان مقایسه دارند، افزود: آن‌ها حتی پیشنهادهای خوبی داشتند؛ برخی فکر می‌کردند کیفیتشان خوب است و چه بهتر که کسی این کیفیت را اندازه‌گیری کند تا بتوانند آن را در رقابت عرضه کنند. آن‌ها پیشنهاد کردند که حتی تعداد سنجه‌ها در مکان‌ها و شهرها بیش‌تر شود و ما هم استقبال کردیم از این‌که بتوانیم کیفیت را محک بزنیم و با نقاط و ظرفیت‌های بیش‌تر اندازه‌گیری کنیم.

فرادید؛ با هدف افزایش کیفیت

او ادامه داد: بخشی از اپراتورها هم نگران بودند؛ البته نگرانی آن‌ها برای ما قابل پیش‌بینی بود اما وقتی ببینند نگرانی تاثیری ندارد، باید با رقبا هم‌آورد شوند و کیفیتشان را به رخ هم بکشند، انرژی نگرانی در  ارتقا و بهره‌وری و کسب رضایت‌مندی تخلیه می‌شود و هدف کار هم همین است. واقعیت این است که ما می‌خواهیم کیفیت را افزایش دهیم و شفافیت ایجاد کنیم. این‌که مردم ببینند آنچه می‌خرند به لحاظ کیفی چه رتبه‌ای دارد.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری خاطرنشان کرد: وقتی قیمت‌ها با هم برابر باشد، برای ایجاد رقابت باید کیفیت را مد نظر قرار داد. اگر ما وجه ممیز کیفیت را برجسته کنیم، این رقابت شروع می‌کند به شکل گرفتن و اپراتورها قیمت را تغییر و کیفیت را افزایش می‌دهند تا نظر مشترک را جلب کنند و مشترک بتواند حداکثر مطلوبیت را از بابت خدمت، چه به لحاظ کیفیت و حجم و سرعت و پهنای باند به دست بیاورد. در نتیجه با شفاف‌سازی، رقابت شکل واقعی خودش را پیدا می‌کند، ما هم به دنبال این هستیم که این رقابت صورت بگیرد و اپراتورها به دنبال کیفیت و تعدیل قیمت‌ها بروند و به تبع آن به نفع رضایتمندی گام بردارند.

وی با اشاره به امکان تغییر تعرفه برای اپراتورها بیان کرد: موضوع دیگر، بحث تعرفه بود، تعرفه‌هایی که اپراتورها در نقاط مختلف می‌دهند، نوعا هم یکسان است، اما ما برای اپراتورها امکان تغییر تعرفه را قرار دادیم. نکته بعدی شکایات است که این را هم در سامانه قرار داده‌ایم. یعنی کاربران می‌توانند ببینند در کدام استان‌ها شکایات مطرح است و جنس شکایت از چه نوع است. در بحث کیفیت هم چند کارکرد را جدا کردیم که هر کدام هم به صورت شماتیک و هم به صورت گرافیکی رنکینگ دارند.

ایجاد رقابت معنی‌دار بر اساس نیاز کاربران

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان این‌که تلاش کردیم نیازمندی کاربران در سامانه ارائه شود و بر اساس آن رقابت معنی‌دار شکل گیرد، افزود: وقتی شکایات کاهش یابد و کیفیت خوب باشد، یعنی همه بردیم؛ ما به عنوان رگولاتوری، مشترک به عنوان بهره‌بردار و اپراتور به عنوان ارائه‌کننده سرویس، همه ارتقا پیدا کردند. هم کاربری که کیفیت را می‌شناسد و دریافت می‌کند، هم اپراتوری که بناست کیفیت را متناسب با کاربران متخصص ارائه کند، ما هم به عنوان رگولاتوری هدفمان همین است که بین دو بخش تعادلی ایجاد کنیم تا بهترین کیفیت به دست کاربران برسد.

حقی در پاسخ به این‌که چه مدت است که اپراتورها بررسی می‌شوند، گفت: این مجوزها و حساب‌ها اکنون برای اپراتورها تعریف شده و هم به اطلاعات خودشان و هم به اطلاعات اپراتورهای دیگر دسترسی دارند. البته اپراتورها برای ارتقای سامانه‌هایشان درگیری‌هایی داشتند. ما هم برای این‌که سامانه‌ها را در هم تلفیق کرده، بحث شکایات و تعرفه و کیفیت را در هم تجمیع کنیم تا به صورت یک مجموعه در اختیار مردم قرار گیرد، به زمان نیاز داشتیم. همچنین درصورت انتشار، حجم زیادی درخواست به سمت آن می‌رود و ما باید زیرساخت‌هایش را فراهم کنیم و آمادگی داشته باشیم، اما پیش‌بینی می‌کنیم ظرف دو هفته آینده این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این‌که سامانه فرادید چه تفاوتی با گزارش‌های هفتگی بررسی کیفیت سرویس اپراتورها دارد، توضیح داد: گزارش هفتگی یک مرور کلی بر کیفیت اپراتورها در کل کشور است و این‌که با هم مقایسه می‌شوند، اما ما در این سامانه فرادید کیفیت را در کل کشور برای مشاهده کاربران بررسی کردیم و کاربران می‌توانند در هر نقطه بر حسب استان، کیفیت را چک کنند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به پیش‌بینی از تاثیر این سامانه بر کیفیت موجود، بیان کرد: این سامانه ابزار و ظرفیتی است برای اینکه تمام ذی‌نفعان بتوانند خود را در فضای شفافیت ارتقا دهند. این‌که ما با یک بهره‌بردار متخصص در امور کیفیت مواجه شویم که می‌داند چه کیفیتی می‌خواهد، پس ما باید خود را ارتقا دهیم تا بتوانیم پاسخ یک کاربر متخصص را در زمینه کیفیت بدهیم، بهره‌بردار ارتقا پیدا می‌کند چون می‌داند چه سرویسی را با چه قیمتی می‌گیرد و چه درخواست و توقعی باید داشته باشد، اپراتور هم ارتقا پیدا می‌کند چون باید هم جواب ما را و هم جواب کاربر را بدهد. بنابراین این فضا به ارتقای همه ذی‌نفعان بخش کمک می‌کند.

حقی با بیان این‌که کاربران باید بدانند این فضا به خودشان و ما کمک می‌کند در محیطی بهتر، سرویس با کیفیت‌تری داشته باشیم، اظهار کرد: هرچه این موضوع برجسته‌سازی شود و بیش‌تر مورد استفاده و تاکید کاربر قرار گیرد، سرعت تاثیرگذاری‌اش در بخش بیش‌تر می‌شود، چون کاربر است که تحمیل می‌کند و سرویس باکیفیت و پاسخ مناسب می‌خواهد، اما اگر اقبالی صورت نگیرد، ممکن است سرعت این تاثیرگذاری کمتر باشد.منبع:ایسنا