مجلس از موعد افزایش قیمت ‌بنزین بی‌‌اطلاع بود

مجلس از موعد افزایش قیمت ‌بنزین بی‌‌اطلاع بود

اصرار دولت، بر افزایش قیمت بنزین بود که هم در صحن علنی و هم در کمیسیون انرژی این مساله بارها عنوان شد اما نمایندگان و کمیسیون تمام پیشنهادها را رد کرده بودند.

به‌روزترین‌ها در حالی که بهارستان‌نشینان تاکید کرده بودند بنزین تا پایان امسال گران و سهمیه‌بندی نخواهد شد، بامداد روز گذشته این اتفاق افتاد. تصمیمی که با همکاری سران سه قوه اتخاذ و البته با واکنش کارشناسان اقتصادی و مردم هم روبه‌رو شد. نگرانی‌ها بیشتر معطوف‌به قشر متوسط جامعه است. آن‌ها معتقدند بالارفتن بنزین باعث افزایش بهای کالاهای اساسی زندگیشان خواهد شد.

اکنون پرسش اینجاست آیا افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی، تصمیم درستی است؟ آیا نمایندگان مجلس در جریان این گرانی‌ها نیستند؟ آیا این گرانی‌ها با قاچاق سوخت مبارزه خواهد کرد؟ در ادامه سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

نمایندگان درجریان نبودند و شوکه شدند 

عبدالرحیم خدری، دبیر کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» درباره اظهار بی‌اطلاعی تعدادی از نمایندگان درخصوص افزایش قیمت بنزین گفت: «اصرار دولت، بر افزایش قیمت بنزین بود که هم در صحن علنی و هم در کمیسیون انرژی این مساله بارها عنوان شد  اما نمایندگان و کمیسیون تمام پیشنهادها را رد کرده بودند.»

وی تاکید کرد: «نمایندگان بر عدم افزایش قیمت بنزین در این موقعیت زمانی اجماع‌نظر داشتند و هیچکدام از افزایش قیمت بنزین اطلاعی نداشتند. ما انتظار داشتیم رئیس مجلس به‌عنوان یکی از امضاکنندگان طرح افزایش قیمت نظر ما را به گوش دیگر اعضا برساند و با افزایش قیمت بنزین مخالفت کند.»

مجلس تنها از زمان افزایش قیمت بنزین آگاه نبود

جلال میرزایی، دیگر عضو کمیسیون انرژی اما درباره بی‌اطلاعی نمایندگان اظهارنظر متفاوتی دارد او به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «نمایندگان مجلس در جریان افزایش قیمت بنزین بودند فقط موعد اجرایی شدن آن را نمی‌دانستند.»

وی تاکید کرد: «بارها درباره افزایش قیمت بنزین صحبت شده بود، اینکه بسیاری می‌گفتند سال آینده بنزین گران می‌شود، انتظار خودشان بوده است نه تصمیم جمعی نمایندگان.»

افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی تصمیم درستی نبود 

خدری اما درباره درستی تصمیم افزایش قیمت بنزین در این برهه زمانی گفت: «افزایش ناگهانی قیمت بنزین بدون اطلاع قبلی و در این موقعیت زمانی، تصمیم اشتباهی است و باعث افزایش تورم می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت بنزین به چه دلیل است، تاکید کرد: «به نظر من اینکه بسیاری بگویند، افزایش قیمت بنزین به‌دلیل نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده یا با قاچاق مبارزه می‌کند، فقط توجیه بوده و این افزایش قیمت صرفا به دلیل جبران کسری و تامین اعتبارات است.»

همه دستگاه‌ها توقع داشتند بنزین گران شود 

میرزایی درباره اینکه تصمیم دولت چه تاثیری بر کاهش قاچاق سوخت خواهد داشت، گفت: «اول باید این نکته را بگویم که دولت به تنهایی تصمیم به افزایش قیمت بنزین نگرفته است و بابت تکلیفی که در برنامه شـــشم توسعه بر دوشش نهاده شده بود، تصمیم به افزایش قیــــمت گرفت.»

این نماینده مجلس اضافه کرد: «گزارش‌های مختلفی از سازمان برنامه‌و بودجه و سازمان بازرسی کشور به دست دولت رسید و در تمام آن‌ها تاکید شده بود منابـــع انرژی اتلاف می‌شوند و قاچاق سوخت زیاد است به همین دلیل توقع همه دستگاه‌ها افزایش قیمت ســـوخت به‌عنوان راه مبارزه با قاچاق و افزایش صرفه‌جویی بود.»

افزایش قیمت بنزین تاثیری در معیشت مردم ندارد

بسیاری از مردم اکنون نگران تاثیر افزایش قیمت سوخت در معیشت خودشان هستند، میرزایی در این باره تاکید کرد: «ما هرسال درحال تجارب تازه هستیم و گمان نمی‌کنم که امسال این‌گونه باشد که با گرانی بنزین کالاهای دیگر نیز افزایش قیمت پیدا کنند.»

این نماینده مجلس اضافه کرد: «در ماه‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌های اخیر آمریکا و نوسانات نرخ ارز، قدرت خرید مردم پایین آمده است و این گونه نیست آن‌ها بخواهند سرمایه خود را به سمت خرید کالاهای دیگر بکشانند و به‌همین‌دلیل افزایش قیمت سوخت تاثیر چندانی هم در معیشت نخواهد داشت.»

تعدادی از نمایندگان اعلام کردند قرار است در جلسه آتی مجلس به مصوبه تازه سران سه‌قوه اعتراض کنند. اعتراضی که به نظر می‌رسد بیشتر به‌دلیل بی‌اطلاعی آن‌ها از این چنین تصمیمی در این برهه زمانی است. اینکه این اعتراض تا چه حد می‌تواند موثر باشد نیز سوالی است که در آینده به جواب خواهد رسید./منبع:اکونیوز