طرح بانک مسکن عقب افتاد/ وعده آخر سال

طرح بانک مسکن عقب افتاد/ وعده آخر سال

در حالی که قرار بود طرح زنجیره تامین اعتبار ساخت مسکن از سوی بانک مسکن تا پایان شهریور اجرایی شود، مدیرعامل این بانک با اشاره به برخی مشکلات در روند اجرای این طرح پیش‌بینی کرد که تا پایان سال به مرحله نهایی برسد.

به‌روزترین‌ها بانک مسکن از سال گذشته طرحی را برای کاهش هزینه‌های ساخت مسکن و به تبع آن کاهش قیمت مسکن مورد بررسی قرار داد که بنا بود این طرح تا شهریور ماه سال جاری نهایی شود.

این طرح در پی تقاضای عمومی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن مطرح شد، چراکه مدیرعامل این بانک به ایسنا گفته بود که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن سبب افزایش تورم می‌شود و ما در برنامه داریم که به جای افزایش وام مسکن، هزینه تمام‌شده ساخت مسکن و قیمت آن را کاهش دهیم.

رحیمی انارکی از طرحی سخن گفت که بر اساس آن، یک زنجیره تامین اعتبار از تمامی محصولاتی که نقش در ساخت مسکن دارند، ایجاد خواهد شد و بر اساس این زنجیره، سازندگان می‌توانند به صورت اعتباری، واحدهای خود را بسازند و به این ترتیب پیش‌بینی کرده بود که ۳۰ درصد قیمت ساخت مسکن کاهش یابد.

این در حالی است که در این مدت قیمت مسکن افزایش هم یافته است و طرح بانک مسکن هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و عملا طرحی اجرا نشده است.

در این زمینه ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارهای ما برای زنجیره تامین اعتبار ساخت مسکن تقریبا تمام شده است، اظهار کرد: شناخت زنجیره تمام شده و کارهای سیستم را انجام داده‌ایم، اما چند مورد مانده که درباره آن نیز باید به جمع‌بندی و تصمیم برسیم.

وی افزود: نخست اینکه منابع مالی محاسبه شده، رقم قابل توجهی است که قرار شده بررسی مجددی انجام شده و سناریوهای مشخصی برای این منابع مالی آورده شود، چرا که رقم بالایی است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تمام منابع مورد نیاز این طرح از منابع این بانک تامین خواهد شد، اظهار کرد: ما گفتیم سایر روش‌ها را هم مورد بررسی قرار دهند تا بتوان منابع مالی را که حجم آن زیاد هم هست، تامین کرد.

رحیمی انارکی با اشاره به برخی مشکلات حقوقی طرح در قراردادها، تصریح کرد: نکات فنی حقوقی در قراردادها وجود دارد که با توجه به تعهداتی که در قراردادها انجام می‌شود، بخش حقوقی بانک روی آن برای جلوگیری از مشکلات حقوقی در حال کار است.

وی اضافه کرد: قراردادها هنوز بسته نشده و باید به گونه‌ای بسته شود که در آینده این چرخه اعتباری دچار مشکل نشود.

مدیرعامل بانک مسکن پیش‌بینی کرد که این طرح حداقل دو تا سه ماه دیگر زمان ببرد و گفت: تلاش می‌کنیم که زنجیره تامین اعتبار ساخت مسکن تا پایان سال نهایی شود./ایسنا