زنگنه: قاچاق بنزین کم است

زنگنه: قاچاق بنزین کم است

وزیر نفت گفت: در بنزین قاچاق بسیار کم است؛ در گازوئیل قاچاق وجود دارد اما آن هم زیاد نیست و این اعداد و ارقامی که در این حوزه نیز مطرح می‌شود، منطقی به نظر نمی‌رسد.

به‌روزترین‌ها بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه افتتاحیه‌ نخستین رویداد توسعه فناوری‌ صنعت گاز در حوزه‌های پالایش، انتقال و توزیع در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پتانسیل‌های موجود نشان می‌دهد که جوانان می‌توانند در حوزه نفت و گاز کشور کارهای بزرگی انجام دهند، اما لازم است تقاضا را برای این ظرفیت‌ها به وجود آوریم.

وی افزود: در حال حاضر بحث تجهیزات و قطعات مورد نیاز مطرح است که امکان تقاضای دائمی و موثر برای استفاده از خدمات دانش بنیان‌ها بسیار فراتر از این است.

وزیر نفت با اشاره به صندوق نوآوری صنعت نفت گفت: کارها تمام شده و به زودی تقاضاها را برای صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ارسال می‌کنیم که در ابتدا با 100 میلیارد تومان کار را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: فرصت‌های بسیاری برای ایجاد این شرکت‌ها به وجود می‌آوریم و این الزام نیز وجود ندارد که امکانات صندوق نوآوری فقط به شرکت‌های مستقر تعلق گیرد، بلکه تمام شرکت‌هایی که در حوزه نفت فعال هستند، می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

زنگنه با بیان اینکه “وظیفه ما کمک به جوانان فعال در حوزه‌ نفت برای توسعه کسب و کار است”، تصریح کرد: من روی موضوع حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بسیار فکر کرده‌ام و راهی را جز خرید تضمینی پیدا نکردم، چرا که یک شرکت ممکن است کالایی را بسازد اما آن کالا را به موقع تحویل ندهد و یا این که آن کالا کیفیت کافی را نداشته باشد.

وی افزود: خرید تضمینی یعنی کالا ساخته شود و آن کالا استانداردهای لازم را از مرجع‌های ایرانی که ما تعیین کرده‌ایم، دریافت کند؛ در آن صورت اگر آن کالا فروش نرفت با قیمت‌هایی که توافق کرده‌ایم، آن کالا را خریداری خواهیم کرد و قطعا این مساله در بهبود کیفتی و فروش کالای ایرانی تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر نفت تصریح کرد: موضوعی تحت عنوان تخصیص تسهیلات برای بار اول تصویب شد که از نظر بنده این مساله نیز پاسخگو نیست و راهی جز خرید تضمینی نداریم.

زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص قاچاق بنزین گفت: در واقع در بنزین قاچاق بسیار کم است؛ در گازوئیل قاچاق وجود دارد اما آن هم زیاد نیست و این اعداد و ارقامی که در این حوزه نیز مطرح می‌شود، منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: طبق گفته‌های صادق‌آبادی، اگر 20 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق شود، در واقع 5000 کامیون باید برای انجام این کار بسیج شده باشد که مدیریت این مساله بسیار سخت است که همین مساله نشان می‌دهد اعداد مطرح شده دراین باره منطقی نیست.

وزیر نفت درباره احداث پارک علم و فناوری نیز گفت: کار طراحی آن آغاز شده و امیدواریم امسال اولین استارت‌آپ را راه‌اندازی کنیم./تسنیم