کرونا چه تاثیری بر بازار جهانی نفت دارد؟

کرونا چه تاثیری بر بازار جهانی نفت دارد؟

یک کارشناس انرژی گفت: شیوع ویروس کرونا آن هم از سوی چین به عنوان ابر قدرت اقتصادی که نقش مهمی در مصرف نفت ایفا می کند بی شک تاثیر منفی بر بازار گذاشته و تقاضا را به طور محسوس کاهش می دهد.

به‌روزترین‌ها محمد دیالمی، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ارزیابی قیمت نفت باتوجه به رخدادهای اخیر، توضیح داد: قیمت نفت به طور کلی در نیمه نخست سال ارزان‌تر از نیمه دوم است. این در حالی است که گزارش هفتگی آژانس اطلاعات انرژی امریکا هم از افزایش ذخایر نفت خام آمریکا به میزان ۳.۵۴۸ میلیون بشکه در طول هفته حکایت دارد.

به گفته دیالمی هرچند که در بخش فرآورده‌های نفتی کاهش ۱.۲۸۹ میلیون بشکه را در طول هفته گذشته شاهد بودیم اما این به دلیل تعمیرات و از سرویس خارج شدن چند پالایشگاه در آمریکا بود.

وی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور چین به عنوان ابر قدرت اقتصادی که نقش مهمی نیز در مصرف نفت ایفا می‌کند بی شک تأثیر منفی بر بازار می‌گذارد، تصریح کرد: در حال حاضر چین به حالت نیمه تعطیل در آمده است. به نحوی که شانگهای و چند استان مهم دیگر که تأثیر زیادی در GDP ( تولید ناخالص داخلی ) چین دارند مثل گوانگ دونگ و جیانگ سو ، تا ۱۰ فوریه تعطیل هستند.

نبض تقاضای نفت چین به شماره افتاد

این کارشناس انرژی اظهار داشت: حتی علیرغم پایان یافتن سال نو چینی، افرادی که برای مسافرت و دیدن اقوام از پکن خارج شده بودند، اجازه بازگشت پیدا نکردند. بسیاری ازخطوط هواپیمایی پروازهای خود را به مقصد چین کنسل کردند. چنین روندی بی شک منجر به فشار مضاعف بر قیمت نفت می‌شود. این تأثیر تنها محدود به نفت نیست و هفته گذشته، مس بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و اکنون به قیمتی کمتر از ۲.۵ دلار در هر پوند رسیده است.

دیالمی شیوع ویروس کرونا از چین و درگیری بخش‌های مختلف اقتصاد و تجارت آن را از نشانه‌های بارز کاهش تقاضای نفت دانست و گفت: برآیند شرایط کنونی نشان می‌دهد که خروج یک میلیون بشکه‌ای نفت سبک لیبی، تأثیری بر بازار نداشته چرا که متقاضی چندانی ندارد.

وی زمان لازم برای فروکش کردن التهابات ناشی از ویروس کرونا در اقتصاد چین را بالغ بر ۳ هفته عنوان کرد و افزود: در صورت فروکش کردن این التهاب، شاهد افزایش تقاضای نفت خواهیم بود. پیش بینی می‌شود در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد روند افزایشی قیمت نفت باشیم که البته باز هم باید تغییرات بازار را رصد کرد تا مشخص شود عوامل درونی و بیرونی چه میزان بر بازار تاثیر می‌گذارد.

۱۴ میلیون بشکه نفت در خطر / ۴۷ درصدی نفت آسیای غربی در سبد مصرف چین

این کارشناس انرژی به استناد گزارش‌های گمرک چین، مصرف روزانه نفت چین را ۱۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: بر اساس گزارش گمرک چین، در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی (آبان – آذر ۹۸) از این میزان ۱۱.۵ میلیون بشکه آن از طریق واردات تأمین می‌شود. در این بین سهم آسیای میانه در تأمین نفت چین حدود ۴۷ درصد است که البته می‌تواند متغیر باشد.

به گفته دیالمی، از آنجا که بیشتر نفت وارداتی به چین، از ایران، عربستان، کویت و عراق تأمین می‌شود، نفت مصرفی این کشور در زمره نفت سنگین، متوسط و ترش قرار دارد.