آمادگی برزیل برای خارج کردن بانک مرکزی این کشور از کنترل سیاسی

آمادگی برزیل برای خارج کردن بانک مرکزی این کشور از کنترل سیاسی

برزیل آماده است در اقدامی تحت رهبری «روبرتو کامپوس نتو» رییس بانک مرکزی این کشور، کنترل سیاسی را از روی این بانک برداشته و آن را به نهادی مستقل بدل کند.

بروزترین‌ها – به گزارش بروزترین‌ها به نقل از فایننشال تایمز، لایحه مربوط به اجرای این تغییرات هفته گذشته از اطریق کمیته کنگره مطرح شد و انتظار می‌رود آراء پارلمان این کشور را طی هفته های آتی به دست آورد. دولت «ژائر بولسونارو» رییس جمهوری برزیل در تلاش است تا اقتصاد این کشور را از طریق برنامه‌های گسترده آزاد سازی بازار، مقررات زدایی و خارج کردن از دیوانسالاری بودن اصلاح کند.

بانک مرکزی برزیلی هم اکنون زیرمجموعه وزارت اقتصاد این کشور بوده و رییس آن نیز توسط رییس جمهوری تعیین می‌شود. براساس پیشنهاد جدید، رییس این بانک بابت اختلاف نظر در خصوص سیاست پولی مورد استفاده از خطر برکنار شدن توسط دولت مصون خواهد بود.

رییس بانک که هیاتی هشت نفره متشکل از فرهیختگان دانشگاهی را تشکیل می‌دهد، به مدت چهار سال به این سمت منصوب خواهد شد و این دوره قابل تمدید است. استقلال بانک مرکزی در سه دهه اخیر گاه و بیگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اگرچه این بانک در حال حاضر در عمل مستقل است اما تحت هدایت «دیلما روسف» رییس جمهوری چپگرا و پیشین برزیل، این نهاد اعتماد سرمایه گذاران را از دست داد.

کارشناسان می‌گویند که استقلال قانونی می‌تواند به رتبه سنجی اعتباری برزیل از حیث سرمایه گذاری وسعت بخشیده و اعتبار بانک را تثبیت کند. نرخ برابری رئال برزیل به دلار آمریکا به تازگی و تحت تاثیر رشد اقتصادی نزولی این کشور آمریکای جنوبی، در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفت.