تکذیب تصمیم برای افزایش نرخ گازوئیل

تکذیب تصمیم برای افزایش نرخ گازوئیل

سخنگوی دولت برخی اخبار مبنی برتصمیم برای افزایش قیمت گازوئیل را تکذیب و اعلام کرد: برنامه‌ای در این زمینه نداریم.

علی ربیعی در  ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه کماکان اصلی‌ترین و مهمترین مسئله‌ای که دولت در تمامی جلسات خود به آن اهتمام دارد، مبارزه با کرونا است، اظهار کرد: کرونا نه تنها اصلی‌ترین موضوع ما، بلکه همه جوامع و دولت‌هاست. آثار و جوانب اقتصادی کرونا، رشد اقتصادی کشورها و دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و مسئله بیکاری و فقر ناشی از کرونا حتی در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است.

چشم‌انداز نزدیک و قابل پیش‌بینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد

وی افزود: پس از شیوع کرونا در ایران و اعلام سریع این موضوع توسط دولت، سیاستگذاری‌هایی صورت گرفت و پیش‌بینی‌هایی  انجام دادیم، آن‌هم در شرایط اقتصادی ناشی از تحریم که خیلی‌ها تحلیل می‌کردند تحریم و کرونا اقتصاد ایران را خواهد شکست و جامعه ایران فرو خواهد پاشید، اما خوشبختانه مردم و دولت کارنامه قابل قبولی را در پیش‌روی جهانیان قرار دادند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقدامات پیشینی در نظام سلامت و تمرکز نظام درمان کشور در مواجهه با شوک اولیه از عوامل موفقیت‌آمیز ما بوده است، اظهار کرد: عوامل محدودکننده در اسفند و فروردین مانند ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شد تا توامان سیاست حفظ جان در مقابل تنگناهای معیشتی و فقر را به پیش ببریم.

ربیعی با بیان اینکه ستاد ملی کرونا در آخرین جلسات خود با  چشم‌انداز نزدیکی از پایان ویروس کرونا در پیش رو ندید، تاکید کرد: گزارش‌های کارشناسی و مطالعات جهانی هم نشان می‌دهد چشم‌انداز نزدیک و قابل پیش‌بینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چرخ اقتصادی زندگی مردم باید بچرخد و خللی در زندگی روزمه مردم وارد نشود، تصریح کرد: با اعتقاد به این امر، موضوع استانداردسازی زندگی، کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت و مقابله با کرونا استراتژی اساسی مرحله جدید مواجه ستاد کرونا با آثار و عواقب و همچنین بیماری کووید ۱۹ است.

سخنگوی دولت افزود: اعمال این سیاست‌ها در دنیا با مشکلاتی روبه‌روست و اقتصادهای با رشد بالا هم در اعمال این سیاست‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، اما معتقدیم باید با گسترش آموزش و فرهنگ‌سازی، همکاری مردم و سیاستگذاری به موقع بر حفظ توامان جان و کار تاکید شود، می‌توان با کمترین آسیب جامعه، مردم و مجموعه کشور را از این مرحله عبور داد.

وی با بیان اینکه تصمیمات ستاد ملی کرونا هم بر همین مبنا است، گفت: بازگشایی مراکز فرهنگی، سینماها، کنسرت‌ها، مراکز تفریحی، کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌های تخصصی و خصوصی، مهدکودک‌ها، مراکز گردشگری و… براساس همین استراتژی است اما آنچه مهم است پروتکل‌های سخت‌گیرانه لازمه این مرحله است و با پروتکل‌های متعدد و نظارت‌های سخت‌گیرانه را اتخاذ کرده‌ایم و آنها را دنبال خواهیم کرد.

اعمال سیاست‌های سختگیرانه در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا

ربیعی گفت: این تصمیم گیری‌ها به مثابه عادی شدن اوضاع نیست. ‌در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا، سیاست‌های سخت گیرانه نظارتی و کنترلی را همراه با راه اندازی معیشت و زندگی اقتصادی در دستور کار داریم.

وی اظهار کرد: هدف کلی ما در مبارزه با کرونا حفظ جان مردم در مقابل بیماری، افزایش ظرفیت مراکز درمانی بر میزان شیوع و همینطور راه اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاری‌های ناشی از کرونا است. به همین منظور پنج وظیفه را همزمان دنبال کردیم که در تمام جلسات دولت و جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا این وظایف در حال پیگیری است.

ربیعی گفت: تامین نیازهای بهداشت و درمان و افزایش آزمایشگاه‌ها نخستین اقدام در این زمینه است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد آزمایشگاه‌ها از ۱۲۰۰ به ۲۰۰۰ مورد افزایش خواهد یافت.

سخنگوی دولت گفت: گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در همه استان ها در حال پیگیری است. علاوه بر این ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام سه هزار متخصص در بخش‌های مختلف در مناطق محروم و تقویت شبکه بهداشت از استراتژی های ما است که به جد دنبال خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه غربالگری و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت خواهد بود، خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها ما را نه تنها در برابر موج‌های جدید کرونا، بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته مجهز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه استمرار و گسترش خدمات ضروری جامعه از جمله امنیت، آب، برق، گاز و  حمل و نقل اقدام دوم در این زمینه است، گفت: گسترش این خدمات از مسائلی است که در دستور کار دولت و ستاد مقابله با کرونا قرار دارد و خدمات اصلی جامعه نه تنها هرگز دچار کاستی نخواهد شد بلکه رو به تقویت می‌رود.

سخنگوی دولت گفت: تامین کالاهای ضروری سومین اقدام دستور کار دولت بود که با میزان ارز پیش بینی شده، حمایت غذایی را با تامین کالاهای اساسی از کل جامعه به ویژه اقشار نیازمند به کالاهای ارزان دنبال خواهیم کرد.

ربیعی تاکید کرد: تولیدات حوزه سلامت با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تداوم خواهد داشت موانع تولید در بخش سلامت در حل جلسه ستاد بررسی و رفع می‌شود. همچنین گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در تمام استان ها در حال پی گیری است.

سخنگوی دولت یادآورشد: حضور حدود ۵۰ هزار کادر درمانی متخصص و فوق تخصص و ۳ هزار متخصص در بخش های مختلف مناطق محروم و تقویت شبکه های بهداشتی از استراتژی‌های دولت است که به صورت جدی دنبال می شود.

وی یادآور شد: این اقدامات زیرساخت درمانی و بهداشتی کشور را  نه تنها در مواجهه با موج‌های جدید، بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته آینده هم مقاوم و آماده می‌کند.

ربیعی گفت: غربال‌گری وارد مراحل جدیدتری شده است؛ بیماریابی فعال به سطح خانواده‌ها خواهد رسید غربالگری و آزمایش هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت کشور خواهد بود.

سخنگوی دولت به اقدام دوم دولت در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در این مرحله استقرار و گسترش خدمات ضروری جامعه از تامین امنیت تا  و برق و گاز مسائلی است که در دسور کار دولت و ستاد مقابله با کرونا قرار دارد و به هیچ عنوان خدمات اصلی جامعه دچار کاستی نخواهد شد بلکه به سمت تقویت خواهد رفت.

ستاد کرونا چشم انداز نزدیکی را از پایان کرونا نشان نمی دهد

وی تامین کالاهای ضروری را اقدام سوم دولت در دوران کرونا عنوان کرد و گفت: دولت با محاسباتی که انجام داده و پیش بینی ارز مورد نیاز، تامین امنیت و حمایت غذایی و تامین کالاهای اساسی از کل جامعه به ویژه اقشار آسیب‌پذیر و افراد نیازمند کالاهای ارزان، انجام داده و ادامه می‌دهد. و در تمام جلسات دولت همواره بررسی و بازبینی و مورد تصمیم گیری قرار می گیرد.

ربیعی با بیان اینکه ارزیابی ستاد کرونا چشم انداز نزدیکی را از پایان کرونا نشان نمی دهد، تصریح کرد: همه تلاش دولت بر اساس پیش گیری از غافل‌گیری درمقابل بوجود آمدن موج های جدید کرونا است برنامه‌ریزی در این زمینه به نحوی خواهد بود که همواره آمادگی لازم برای غلبه به موج جدید وجود داشته باشد که استراتژی بخش سلامت کشور  همین است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: امروز به رغم افزایش عددی مبتلایان که ناشی از غربال‌گری و بیماریابی فعال در کشور و همچنین فرهنگ‌سازی و آموزش و ایجاد حساسیت میان مردم بوده،  آنچه مهم است این است که پایان خط مبارزه با کرونا کاهش مرگ ومیر مبتلایان به کووید ۱۹ است که اکنون با یک شیب رو به پایین در حال حرکت است.

ایران آمادگی کامل برای تبادل زندانیان با آمریکا را دارد

سخنگوی دولت در ارتباط با تبادل زندانیان میان ایران و ایالت متحده آمریکا گفت: تبادل ایرانیان عزیز با کسانی که جرمی در ایران با ایالت متحده مرتکب شدند اتفاق افتاد. سه دانشمند ایرانی دکتر سلیمانی، دکتر طاهری و دکتر عسگری به تهران بازگشتند یا در راه بازگشتند. ما امیدواریم روند بازگشت ایرانیان زندانی شده در آمریکا ادامه پیدا کند. ایران آمادگی کامل برای تبادل زندانیان را دارد و مسئولیتش به عهده دولت آمریکا است.

دعوت ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیش از یک کار نمایشی نیست

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره دعوت ترامپ به مذاکره با ایران اظهار کرد: ما درباره اینکه دعوت ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیش از یک کار نمایشی باشد، خوشبین نیستم.

سخنگوی دولت گفت: یادآوری می‌کنم که مسائل انتخاباتی آمریکا موضوع داخلی آن کشور بوده و ما کاری به آن نخواهیم داشت و بر اساس منافع ملی خود و با توجه به رفتارهای خلاف عرف مقامات آمریکا و بدون توجه به مسائل داخلی آنها تصمیم گیری خواهیم کرد.

ربیعی تاکید کرد: بنای ما تصمیم گیری بر اساس انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی رای خواهد آورد نیست و مبنای ما منافع ملی است، تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این اظهارات دیده نمی‌شود. پیش از این هم اعلام شده است در صورتی که آمریکا مشتاق گفت و گو و با ایران است می‌تواند به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقیمانده در برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد.

سخنگوی دولت ادامه داد: آمریکا هم می‌داند برای رسیدن به شرایط مساعد و هرگونه دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام دهد و خود آنها واقف هستند. ما بارها اعلام کردیم در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و جدیت و همچنین نتیجه بخش بودن مذاکرات از بین رفته است برای اصلاح آن باید هر آنچه را که یک جمله به تخریب کرده اند از نو بسازند.

واردات تمامی کالاهای دارای مشابه داخلی ممنوع اعلام شده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت صادرات و واردات و زمان معرفی فرد پیشنهادی برای وزارت صمت به مجلس گفت: ما واردات تمامی کالاهای دارای مشابه داخلی را ممنوع اعلام کردیم و توقف عملیات ثبت سفارش آنها را انجام دادیم.

سخنگوی دولت افزود: فهرستی از کالاهای غیرضروری را هم در دولت در حال تهیه داریم که این موارد نیز دیگر وارد نشود. اگر نتوانیم چیزی را تولید کنیم یا تولید آن مقرون به صرفه نباشد آن را وارد می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی وزارت صمت پیش از پایان مهلت قانونی به مجلس معرفی می شود

ربیعی تاکید کرد: اینکه چه کسی برای وزارت صمت انتخاب شود را مثل هر وزارت خانه دیگری برایش فهرستی از افراد مشخص کردیم و الان هم در دوران سرپرستی با مشکلی در زمینه فعالیت این وزارتخانه مواجه نبودیم و پیش از پایان مهلت قانونی فرد مورد نظر را به مجلس اعلام می‌کنیم.

تصمیم برای افزایش نرخ گازوئیل صحت ندارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا افزایش قیمت گازوئیل صحت دارد، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و ما برنامه‌ای در این زمینه نداریم.

آخرین خبرها از بررسی مجدد حقوق بازنشستگان تامین ‌اجتماعی

ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه دولت برای بررسی مجدد حقوق بازنشستگان تامین ‌اجتماعی چگونه پیش می‌رود، تصریح کرد: معمولا تصمیم‌گیری در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منوط به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران است و این براساس یکی از مفاد قانون تامین اجتماعی است پس از اینکه شورا حداقل دستمزد را نهایی کرد، میان تشکل‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: من امروز با آقای سالاری و با دوستان تشکل‌ها هم که روابطم همواره به‌صورت سنتی با آنها حفظ بوده مذاکراتی داشتم. ان‌شاءالله به سمت تفاهم پیش خواهیم رفت. البته باید اجازه بدهیم این مساله نهایی شود ولی پیش بینی می کنم حداقل دریافتی بازنشستگان، ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین خواهد شد و به سنتی که هر سال عمل می‌کردیم احتمالا امسال نیز عمل خواهد شد.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه  جلسه در این زمینه احتمالا امروز یا فردا یا نهایتا اوایل هفته آینده برگزار می‌شود، گفت: این تفاهم صورت خواهد گرفت. ما فقط امسال این آیتم را نداریم و فقط براساس این آیتم برای حداقل دستمزد تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد. قطعا ما امسال خوشبین هستیم و بنا داریم که بحث همسان‌سازی را دنبال کنیم.

ربیعی افزود: شرکت هایی که باید تامین مالی بشوند معرفی شده‌اند و این شرکت‌ها باید در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند. سازمان تامین اجتماعی با آمادگی کامل امسال موضوع همسان‌سازی را دنبال خواهد کرد و ما هم بحث همسان‌سازی را اجرایی خواهیم کرد و این هم به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اوایل هفته آینده براساس مذاکراتی که صورت بگیرد و این تصمیم نهایی شود، بن خواربار و حق مسکن بازنشستگان هم با اینکه یک بار افزایش پیدا کرده، تجدیدنظر خواهد شد و افزایش خواهد یافت که البته در سطوح مختلف متفاوت است و اینکه می‌گوییم، آن حداقلی است که یک نفر دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: ۲ پارامتر دیگر هم به آن اضافه می‌شود و بن خواربار و حق مسکن هم مورد در اوایل هفته آیند مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت. همچنین برنامه همسان‌سازی هم قطعی شده و چارچوب آن نیز آماده شده و به محض اقداماتی در انتقال سهام امسال این را هم خواهیم داشت. سازمان برنامه هم اقدام خود را انجام داده است و شرکت‌ها را هم مشخص کرده است  برخی از منابع، خود تامین اجتماعی خواهد بود.

افزایش حق مسکن در کنار کاهش ۷۵ هزار تومانی حق سنوات خواست خود کارگران بود

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه چرا در کنار افزایش ‏حق مسکن ⁧‫کارگران‬⁩ از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان، حق سنوات آنان از ۱۷۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و این ما به التفاوت به حداقل ⁧‫دستمزد‬⁩ افزوده شده است، اظهار کرد: آنچه که صورت گرفته به نفع کارگران و مورد درخواست آنان بوده است. خود کارگران این درخواست را داشتند و نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در جلساتی که داشتیم این موضوع را مطرح کردند و این افزایش بیشتر به کسانی که کارگران تازه‌کار هستند کمک می‌کند – هرچند که در نهایت به نفع هم کارگران تازه‌کار و هم مجرب است – و این موضوع در سنوات و اضافه کار نیز به نفع کارگران است.

وی افزود: ما خوشحال هستیم که این اتفاق صورت گرفت و رضایت نسبی کارگران را به دنبال خواهد داشت.

ربیعی تاکید کرد: مطمئن هستیم که این تصمیم همه مشکلات جامعه کارگری را رفع نمی‌کند، اما امیدواریم با افزایش این میزان در سال‌های بعد وضعیت بهبود بیشتری می‌یابد.

ربیعی ادامه داد: با تصمیمی که اتخاذ شد و با افزایش حق مسکن، مزد کارگران حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرد. الان حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید. اگر درست محاسبه کرده باشم یک کارگر با یک اولاد دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و با دو اولاد سه میلیون و ۹۲ هزار تومان حقوق خواهد گرفت.

سخنگوی دولت گفت: میزان اثر تصمیمی که گرفته شده بر سنوات بازنشستگی و اضافه کار هم بیشتر شد. مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند افزایش قابل توجهی داشت.

وی یادآور شد: این تبعات تعیین ۱۷۵ هزار تومان برای حق سنوات در  طبقه بندی مشاغل هم تاثیر دارد و در طبقه بندی مشاغل هم بدون افزایش در کل پرداخت، با جابجایی شاید ۷۵ هزار تومان از حق سنوات و افزودن این آیتم به حداقل مزد آثار مفید دیگر آن در افزایش مزد سال آینده هم بیشتر دیده خواهد شد.

۱۰۳ مورد از آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع عمدی بود

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در ماجرای آتش‌سوزی‌های اخیر فضای سبز در نقاط مختلف کشور کسی دستگیر شده یا خیر، اعلام کرد: آنچه که من مطلع شدم این است که فکر می‌کنم در ۱۰۳ مورد از این آتش‌سوزی‌ها نیت عمدی که یا به صورت سهل‌انگارانه یا آگاهانه بوده، وجود داشته است و حدود ۱۵۰ نفر مظنون شناخته شدند و مورد پرسش قرار گرفته‌اند و البته اطلاعات کامل در این زمینه را باید قوه قضائیه اعلام کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما از اوایل فرورین تا ۱۷ خرداد، ۳۷۴ فقره در عرصه‌های طبیعی حریق داشتیم. ۶ مورد از این حریق‌ها عمدتا در استان کهگیلویه، خراسان و منطقه گچساران، بهبهان، خوزستان و دشتستان بوشهر اتفاق افتاده بود که مناطق صعب‌العبوری بودند و حریق به سختی در این مناطق مهار شدند، وزش باد هم وجود داشت و امکانات خیلی مهیا نبود.

وی ادامه داد: با تمهیداتی که در مراحل مختلف صورت گرفت و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تامین هزینه‌ اطفای حریق جنگل‌ها به سازمان جنگل‌ها داده شد. ۵۰ میلیارد تومان هم برای سوخت هواپیماها و هلی‌کوپترها به وزارت دفاع داده شد.

ربیعی گفت: هفته گذشته هم جلسه ای  با مشارکت سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که مدیرکل‌های همه استان‌ها در آن جلسه حضور داشتند و در این باره تبادل نظر صورت گرفت. همچنین ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب اختصاص داده شد و اگر بخواهم از عددهای آماری صرفنظر کنم، ۱۰ هزار نیروی واکنش سریع الان از مجموع نیروهای نظامی، بسیج، مردمی، جنگلبانی و محیط زیست پیش بینی شده تا آموزش ببینند و لباس‌های مخصوص اینها هم خریداری شده و در اختیارشان قرار گرفت.

در باغ سبز نشان دادن ترامپ برای ما مهم نیست

ربیعی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره علت طرح موضوع مذاکره مجدد از سوی ترامپ همزمان با اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، گفت: به سیاست دولت آقای ترامپ مربوط است که چه وقت می‌خواهد خشونت و چه موقع می خواهد مقاومت به خرج دهد. از خشونت به خرج دادن آنان واهمه‌ای نداریم و همچنین به قول معروف سیاست در باغ سبز نشان دادن او برای ما مهم نیست.

وی افزود: هر گاه منافع ملی ایجاب کند براساس شرایطی که گفتیم، تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد. تهدیدات شان در شورای امنیت برای قطعنامه تمدید دستیابی به تسلیحات را ناقض قطعنامه ۲۳۳۱ می‌دانیم و هیچ حقی برای تمدید محدودیت دستیابی به تسلیحات قائل نیستیم.

ربیعی تاکید کرد قطعنامه تلاش کند عواقب خطیری خواهد داشت و اعلام می کنم آمریکا و همکارانش باید عواقب کلی آن را برعهده بگیرند.

اختصاص وام ۳ میلیونی معیشتبه برخی کارگران ساختمانی

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض کارگران ساختمانی نسبت به بیکاری، دریافت نکردن وام معیشتی و بیمه و برنامه دولت برای حل این مشکل، تصریح کرد: شورای عالی کار جایی نیست که در آن درباره حقوق بازنشستگان تصمیمی گرفته شود. من نماینده کارگران و هم وزیر کار در این شورا بودم. حداقل دستمزد کارگری در حداقل دریافتی بازنشستگی تاثیر می‌گذارد. البته خود سازمان تامین اجتماعی با شرکای خودش باید توافق کند که چگونه در سطوح آن را اعمال کند. یعنی اساس چانه زنی روی این موضوع در جای دیگر است نه در شورای عالی کار.

سخنگوی دولت تأکید کرد: درباره مشکل کارگران ساختمانی هم سعی کردیم وام ۳ میلیونی معیشت به آن دسته از افرادی که در جایی بیمه نبودند، اختصاص دهیم. ما این کار را براساس اینکه چه کسانی بیمه دارند یا ندارند و با یک فعالیت آماری صورت دادیم. البته این افراد متناسب با پولی که سازمان هدفمندی به تامین اجتماعی می‌دهد، باید بیمه شوند ولی سازمان تامین اجتماعی معطل این پول نماند و بیمه آنان کماکان ادامه یافته است.

وی ادامه داد: آنها در سبد معیشتی قرار گرفتند. ما براساس چارچوبی که قانون تامین اجتماعی برای بیمه بیکاری تعیین کرده است، فقط می‌توانستیم به افرادی بیمه بیکاری بدهیم که سه درصد این بیمه توسط کارفرما پرداخت شده باشد و در حوزه مشخصی باشند. با تصمیمی در ستاد که دیروز گرفته شد و فکر می‌کنم شنبه آینده آن را تصویب کنیم بیمه بیکاری مشمول این کارگران خواهد شد.

هنوز در موج اول کرونا هستیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال آغاز موج دوم و سوم شیوع ویروس کرونا در کشور و برنامه‌های دولت برای جلوگیری از آن اظهار کرد: نظر کارشناسان وزارت بهداشت این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. آنان هیچ اعتقادی ندارند که ما وارد موج دوم شده‌ایم. آنچه در برخی از استان‌های جنوبی مشاهده شد، استان‌هایی بودند اساسا هیچ دوره پیکی را تجربه نکردند، بنابراین ما این شیوع را هیچ پیک و موج جدیدی محسوب نمی‌کنیم.

وی تأکید کرد: متوسط نمودار ما یک شیب نرمال را نشان می‌دهد و علت آنچه در آمارها آمده و موجب برخی نگرانی‌ها شده، این است که آمار افزایش مبتلایان به علت بیماریابی فعال ما افزایش یافته و الان تست‌های ما به روزی ۲۵ هزار مورد رسیده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: به علت بیماریابی فعال، آمار مبتلایان هم بیشتر شده است اما این به معنای آغاز موج دوم نیست. در استان خوزستان، مشارکت مردم و رعایت توصیه‌ها زیر ۵۰ درصد بوده است. مراسم‌ شادی و عزای خود را جمعی برگزار کردند و مراعات نکردند. در یکی از استان جنوبی هم در بازار ماهی‌فروشان ملاحظات لازم رعایت نشده بود.

ربیعی کرد: ناچاریم بازگشایی را انجام دهیم که مسیر گریزناپذیر مقابله با کرونا است. هیچ کشوری سیستم‌های خود را تعطیل نکرده است. ما به موقع سیستم‌ها را بسته و به موقع هم باز کردیم. البته هر استانی که شبیه خوزستان شود در آنجا به تصمیمات سخت‌گیرانه باز می‌گردیم و محدودیت‌ها بیشتر می‌شود.

مصوبه دولت درباره «یارانه موالید جدید»

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه دولت درباره «یارانه موالید جدید»،  گفت: اظهار نظر برخی مقام‌های مسئول، جای تعجب دارد که مصوبه را کامل نمی‌خوانند و نظرات غیرکارشناسی بیان می‌کنند، زیرا هدف از این مصوبه مواردی نیست که آنان در رسانه‌ها و مصاحبه‌هایشان بیان کردند.

سخنگوی دولت افزود: در این مصوبه نحوه پرداخت یارانه به موالید جدید مانند سال‌های گذشته است و تغییر نمی‌کند و جای نگرانی هم نیست. آنچه که در این مصوبه وجود دارد موضوع شناسایی و تایید مشمولان دریافت یارانه نقدی است.

ربیعی در پایان گفت: آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ بودجه این موضوع را به این وزارتخانه واگذار کرده است و سال‌های قبل هم به همین روش انجام شده و تغییری صورت نگرفته است و جای هیچ‌گونه نگرانی هم نیست./ایسنا