چرا لوازم خانگی ارزان نشد؟

چرا لوازم خانگی ارزان نشد؟

روند کاهشی نرخ ارز در روزهای گذشته متاثر از اتفاقات بین‌المللی، انتظار کاهشی شدن قیمت‌ها در برخی بازارها را به وجود آورد، در عرصه لوازم‌خانگی اما کارشناسان معتقدند در صورت تثبیت نرخ ارز و با وقفه‌ای چندماهه، کاهش قیمت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

به‌روزترین‌ها– کاهش قیمت دلار در بازار ارز که از اواسط آبان با اقدامات بانک مرکزی آغاز شده بود، ‌با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا شتاب بیشتری به خود گرفت.

بر این اساس نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان در ۱۴ آبان‌ماه به ۲۲ هزار و ۸۹۰ هزار تومان در روز یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه رسید، هر چند که قیمت ارز در روزهای بعد بخشی از این کاهش را جبران کرد و اکنون در میانه کانال 20 هزار تومانی ایستاده است. بااین حال روند کاهشی قیمت دلار در بازار سبب شکل‌گیری انتظار کاهش قیمت انواع محصولات در بین مردم شد.

کارشناسان معتقدند برخلاف افزایش قیمت‌ها که ناشی از عوامل متعددی از جمله رشد نرخ ارز به سرعت اتفاق می‌افتد، اما کاهش قیمت‌ها در کشورمان همواره با یک چسبندگی همراه است.

«اکبر پازوکی»، دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران در این زمینه به ایرنا گفت: ۷۰ درصد مواد اولیه و تجهیزات مربوط به ساخت لوازم خانگی در کشور داخلی است، اگر قیمت این مواد کاهش یابد آنگاه نزولی شدن قیمت‌ها منطقی است.

وی بیان‌داشت: وقتی نرخ ارز روند کاهشی به خود می‌گیرد، تاثیر آن بیشتر در کالاهای قاچاق محسوس است، اما کاهش قیمت لوازم‌خانگی داخلی به همان سرعت اتفاق نمی‌افتد.

پازوکی معتقد است که ریشه بخش زیادی از افزایش یا کاهش قیمت‌ لوازم‌خانگی را باید در بورس جست‌وجو کرد، به طور مثال فولادسازان به هیچ عنوان به کف عرضه تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار برای ورق‌های فولادی پایبند نیستند، بلکه ورق‌های تولیدی خود را به صورت مچینگ (معاملاتی که تولیدکننده، کالاهای خود را براساس کشف نرخ بورس به خریداران در کارخانه تحویل می‌دهد) عرضه می‌کنند و همین موضوع سبب افزایش قیمت ورق شده است.

وی یادآور شد: این روزها اگرچه بازار مملو از تولیدات داخلی است و حتی کارخانجاتی داریم که ۱۰۰ درصد به تولید خود اضافه کرده‌اند، اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها بازار عملاً در رکود است.

این مقام صنفی تاکید کرد: اگر روند کاهش نرخ ارز تداوم داشته باشد، انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار لوازم‌خانگی منطقی است اما با یک وقفه این کاهش اتفاق خواهد افتاد و آنچه مسلم است، نظام عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها است.

نرخ ارز تثبیت شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز در این زمینه به ایرنا گفت: اگر نرخ ارز کاهش یافته و تثبیت شود، آنگاه تولیدکنندگان قادر به خرید مواد اولیه و برنامه‌ریزی برای تولید خواهند بود و می‌توانند متناسب با آن کاهش قیمت داشته باشند.

«محمدرضا شهیدی» افزود: درخواست تولیدکنندگان این است که دولت ارز را در یک نرخ مشخص تثبیت کرده و آنان را از سردرگمی خارج کند.

وی یادآور شد: در روزهای گذشته دلار از ۲۲ هزار تومان تا بیش از ۲۸ هزار تومان در نوسان بوده و برخی روزها طی چند ساعت ۲۰ درصد کاهش یا افزایش ارزش آن را شاهد بودیم، در چنین شرایطی تولیدکنندگان و تجار قدرت برنامه‌ریزی ندارند.

شهیدی بیان‌داشت: کارخانجات علاقه‌مند به افزایش تولید هستند، تا در پی آن قیمت‌ها کاهش یابد، برای ما اولویت تولید بیشتر است تا از محل فروش بیشتر سود بالاتری کسب کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور خاطرنشان‌کرد: انتظار کاهشی شدن قیمت‌ها با افت نرخ ارز از سوی مردم، انتظار به‌جایی است، اما پیش از هر چیز باید نرخ ارز تثبیت شود.

به گفته وی، این روزها تولیدکنندگان داخلی به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم، به دنبال تولید محصولات ارزان‌تر با قابلیت‌ها و آپشن‌های کمتر هستند.

رکود تورمی در بازار

«حمیدرضا غزنوی»، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز گفت: قیمت‌ لوازم‌خانگی تابعی از سه عامل قیمت مواد اولیه، قطعات و سطح دستمزدها است و هر چقدر این عوامل کاهش یابند، در یک ترکیب منطقی قیمت تولیدات لوازم‌خانگی نیز کاهش خواهد داشت.

وی افزود: هر کارخانه دست‌کم برای سه ماه تولید خود مواد اولیه و قطعات آماده دارد که آنها را با قیمت‌های مختلف و نرخ‌های گوناگون ارز تهیه کرده است، بنابراین اگر به دلیلی همچون کاهش نرخ ارز بخواهد به یک‌باره قیمت‌ها را کاهش دهد، تولید دچار مشکل شده و وارد رکود خواهد شد.

غزنوی در ادامه در خصوص شرایط بازار گفت: این روزها رکود تورمی بر بازار حاکم است، یعنی با وجود عرضه کافی محصولات، رکود در خرید و فروش‌ها وجود دارد و به دلیل قیمت‌های بالا، مردم توان خرید ندارند.

این مقام صنفی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها تولید هر دو دسته لوازم‌خانگی لوکس و ارزان‌قیمت برای پاسخگویی به نیاز همه اقشار را در دستور کار دارند، از جابجایی تیراژ این شرکت‌ها به سمت تولیدات ارزان‌تر خبر داد.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

مطابق این آمارها، در ۶ ماهه نخست امسال ۵۹۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد. این آمار در مقایسه با ۶ ماهه نخست ۹۸ رشد ۸۴ درصدی نشان می‌دهد.

در مدت یاد شده، تولیدکنندگان داخلی ۹۱۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۳۷.۱ درصدی داشته است.

تولید ماشین لباس‌شویی نیز در نیمه نخست امسال رشد ۵۴.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد و به ۴۵۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.

 منبع: ایرنا