ثبات قیمت‌ها در بازار بدون مشتری خودرو

ثبات قیمت‌ها در بازار بدون مشتری خودرو

بررسی بازار خودرو در روز جاری (یکشنبه) حاکی از ثبات قیمت‌ها است و مشتریان همچنان به امید کاهش بیشتر نرخ ارز و قیمت‌های خودرو دست از خرید کشیده‌اند.

به‌روزترین‌ها– دو خودروی شاخص بازار یعنی پراید در حدود ۱۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ۲ در حدود ۱۷۴ میلیون تومان در روز جاری قیمت دارند که نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

به گفته کارشناسان، معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود که بتوان از قیمت خودروها اطلاعی داد.

“نعمت‌الله کاشانی‌نسب”، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: بازار بدون تفاوت نسبت به هفته گذشته، همچنان راکد مانده و معاملات در حد صفر است.

وی بیان‌داشت: اکنون به‌جز خریداران واقعی کسی به بازار مراجعه نمی‌کند، همچنین با توجه به نزدیک شدن قیمت‌های کارخانه‌ای و بازاری خودروها، جذابیت برای دلالان و واسطه‌ها به حداقل خود رسیده است.

کاشانی‌نسب، در تشریح دلایل این موضوع یادآور شد: حدود دو هفته‌ای است که قیمت دلار تثبیت شده و تغییری نداشته است، همین مساله سبب شده تا آنهایی که خودرو در اختیار دارند از ترس ضرر بیشتر، اقدام به فروش نکنند و از طرفی، خریداران به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها و نرخ دلار از خرید دست بکشند.

به گزارش ایرنا، امروز بر اساس آگهی‌های فروشندگان در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی در گروه سایپا، هر دستگاه پراید ۱۱۱ به بهای ۱۱۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ رقم ۹۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ حدود ۹۹ میلیون تومان، وانت پراید به نرخ ۱۰۳ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۰۹ میلیون تومان، تیبا۲ به رقم ۱۱۸ میلیون تومان، ساینا به بهای ۱۲۰ میلیون تومان و کوئیک دنده‌ای رقم ۱۲۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین در گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس به ۱۶۷ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس.ال.ایکس به ۱۷۱ میلیون تومان، سمند ال.ایکس به ۱۶۹ میلیون تومان، پژو پارس ال.ایکس به ۲۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ به بهای ۱۷۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به نرخ ۲۳۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار به رقم ۲۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۶۲ میلیون تومان و پژو پارس ساده ۱۸۶ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.

در گروه مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو بسته به مدل و کارکرد از ۷۸۵ تا ۸۸۲ میلیون تومان و هر دستگاه جک اس۵ کرمان‌موتور به رقم ۶۳۵ میلیون تومان قیمت خورد.

برخی کارشناسان بازار خودروهای خارجی معتقدند: قیمت‌های فعلی بازار همچنان حباب دارد و حتی اگر موضوع واردات خودرو تحقق یابد، با دلار حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی کنونی نیز قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی به‌مراتب کمتر از قیمت‌های این روزها خواهد بود.

به گفته آنان، اگر آن‌طور که برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند قیمت دلار طی ماه‌های آینده در ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان تثبیت شود، ریزش‌ها به مراتب شدیدتر خواهد بود.

 منبع: ایرنا