تلفن‌های ضروری که در تهران باید بدانید

تلفن‌های ضروری که در تهران باید بدانید

وسایل ارتباطی در جهت سرعت بخشیدن به حل نیازهای شهروندی، تاثیر بسزایی داشته‌اند. از این رو با استفاده از شماره‌های ضروری که اغلب بین ۳ تا ۴ رقم هستند، شهروندان دسترسی سریع‌تری به سازمان‌های خدمات دهنده در مواقع اضطراری دارند.

رشد مناطق شهری باعث ایجاد مفهومی به نام شهرنشینی شده است. توسعه در روابط اجتماعی و انسانی نیز در گسترش شهرنشینی تاثیر بسزایی داشته و الگوهای رفتاری و ارتباطی در مقایسه زندگی شهری و روستایی، تغییر کرده‌اند. اقشار و طبقات مختلف اجتماعی در تهران به عنوان یک کلانشهر زندگی می‌کنند. پایتخت‌نشینان با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. از آنجایی که تهران پرجمعیت ترین شهر ایران محسوب می‌شود، خدمت‌رسانی به موقع برای ساکنان آن در اولویت قرار دارد. به همین دلیل وسایل ارتباطی در جهت سرعت بخشیدن به حل نیازهای شهروندی، تاثیر بسزایی داشته‌اند. از این رو با استفاده از شماره‌های ضروری که اغلب بین ۳ تا ۴ رقم هستند، شهروندان دسترسی سریع‌تری به سازمان‌های خدمات دهنده در مواقع اضطراری دارند. اینکه چه شماره‌‌هایی را باید شهروندان به یاد داشته باشند، در این مقاله می‌خوانید.

فوریت‌های پلیسی؛ ۱۱۰

امنیت یکی از بزرگترین اولویت‌ها در زندگی اجتماعی است. شهرهای بزرگی مانند تهران به دلیل تنوع گروه‌های قومی، اجتماعی و اقتصادی بافتی نامتوازن و ناهمگون دارند. از این رو بستر بروز آسیب‌های اجتماعی در این شهر بسیار فراهم است. به همین دلیل نیروی انتظامی کل کشور، سامانهٔ مردمی را برای ارتباط با پلیس ایجاد کرده است. شهروندان تهرانی می‌توانند در صورت بروز جرم یا جنایت با مرکز فوریت‌های پلیس ارتباط بگیرند. برقراری ارتباط با ۱۱۰ بسیار سریع رخ می‌دهد و شهروندان پاسخگویی به موقع را دریافت خواهند کرد.

اورژانس تهران؛ ۱۱۵

یکی از مشکلات اساسی برای افرادی که تازه ساکن تهران شده‌اند، آشنایی با مراکز پزشکی و اورژانس نزدیک محل زندگی‌شان است. از همین رو سازمان اورژانس کشور سامانه‌ای برای ارائهٔ خدمات اورژانسی، فوریت‌های پزشکی و هوایی ایجاد کرده که شهروندان تهرانی در موقع لزوم بتوانند از خدمات پزشکی اورژانسی استفاده کنند.

آتش‌نشانی؛ ۱۲۵

نخستین شهری که در ایران، به سیستم آتش‌ نشانی مجهز شد، تبریز بود. شهرهای جنوبی همچون مسجدسلیمان و آبادان نیز در مرتبهٔ بعدی قرار گرفتند. اولین پایگاه آتش‌نشانی در تهران، سال ۱۳۰۳ احداث شد. در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی علاوه بر اطفاء حریق، خدمات امداد و نجات را نیز انجام می‌دهد. از این رو برای دسترسی و سهولت در پاسخگویی به شهروندان، سامانهٔ ارتباطی ۱۲۵ برای مردم تهران راه اندازی شده است.

تلفن گویا؛ ۱۱۸

اگر تصور می‌کنید که با گسترش اینترنت، استفاده از تلفن‌ گویا( ۱۱۸) کاهش پیدا کرده، در اشتباهید. کافی‌ست با اپراتورهای ۱۱۸ تماس بگیرید. بعد از چند دقیقه پشت خط ماندن، به اپراتور مورد نظر خود وصل می‌شوید. شبکه اطلاعات تلفنی در سال ۱۳۳۷ با نام ۰۸ راه اندازی شد و در سال ۱۳۵۴ با نام فعلی ۱۱۸ به فعالیت خود ادامه داد. تلفن گویا برای زمان‌هایی که دسترسی به اینترنت ندارید، هنوز هم بسیار کارآمد است. ممکن است نام و شماره ارگان مورد نظر شما در اینترنت نباشد، اما حتما در سامانه ۱۱۸ آن را خواهید یافت. البته گفته شده که مخابرات درصدد است که سامانه اینترنتی ۱۱۸ را نیز راه‌اندازی کند.

فوریت‌های برق؛ ۱۲۱

ساکنان تهران با سهمیه‌بندی برق و خاموشی بر اساس زمان‌بندی در فصل‌های گرم سال، آشنا هستند. اما در بسیاری از مواقع ممکن است برق ناحیه یا واحد مسکونی دچار اختلال و قطعی شود. سامانه ۱۲۱ برای سهولت در ارتباط مردم با شرکت برق ایجاد شده است. در صورت بروز هرگونه مشکل در زمینه برق می‌توان از این سامانه استفاده کرد. پس اگر به تازگی قصد اجاره خانه در تهران را دارید و با مختصات محله و منطقه آشنایی ندارید، در صورت قطعی برق یا بروز هرگونه مشکل، سامانه ۱۲۱ را به یاد داشته باشید.

تلفن‌های ضروری که در تهران باید بدانید

حوادث آب؛ ۱۲۲

بروز کم آبی در کل کشور و پایتخت، با مصرف ۲۵ درصدی از منابع شیرین ایران، مدت‌هاست جزو دغدغه‌های مسئولان به حساب می‌آید. از این رو بحران آب در تهران به وضوح دیده می‌شود. شهروندان تهرانی ممکن است با افت فشار آب، نشتی آب، ترکیدگی لوله و هرگونه مشکل در حوزه آب مواجه شوند. در این زمینه سامانه ۱۲۲ پاسخگو خواهد بود. مشترکان تهرانی می‌توانند با استفاده از این سامانه در سریع‌ترین زمان،‌ مشکل خود را برطرف کنند.