سایه تردید بر سر معامله‌گران مسکن

سایه تردید بر سر معامله‌گران مسکن

در حالی‌که اخبار منتشر شده بر کاهش قیمت مسکن در بازار دلالت دارد، معامله‌گران از تغییر مسیر بازار و رکود شدید معاملات خبر می‌دهند.

به‌روزترین‌ها– بازار مسکن ایران حالا تغییر فاز داده است هرچند برخی از گزارش‌ها به نقل از فعالان بازار مسکن و رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار دلالت دارد اما نکته مهم این است که معاملات مسکن متوقف شده و فروشندگان در فاز انتظار قرار دارند .

 فعالان بازار مسکن می‌گویند تردید معامله‌گران به انتشار اخباری در خصوص تصمیمات مجلس برای افزایش قیمت دلار بازمی‌گردد چرا که این اتفاق سبب شده است بسیاری با استناد به افزایش احتمال رشد قیمت‌ها دست از خرید بکشند.

کاهش قیمت واقعی است؟

این روزها گزارش‌های متعددی در خصوص کاهش قیمت‌ها در بازار به گوش می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطق شمالی تهران منطقه یک و منطقه ۳ بیشترین میزان کاهش قیمت اتفاق افتاده است اما در مناطق دیگر تهران که مناطق مصرفی با قیمت‌های در دسترس‌تر برای خریداران تلقی می‌شوند، حجم کاهش چندان قابل ملاحظه نیست. یکی از مشاوران املاک در منطقه ۳ در پاسخ به این سوال خبرگزاری خبرآنلاین که آیا قیمت‌ها در ماه‌های اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ گفت: در یک ماه اخیر قیمت‌ها در حدود متری ۵ میلیون تومان کاهش را در این منطقه شاهد بوده است.

وی افزود:واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت که به قیمت‌هایی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان در هر متر مربع فروش می‌رفتند امروز با کاهش قیمتی در محدوده ۵ میلیون تومان در هر متر مربع مواجه شده‌اند.

این فعال بازار در توضیح این مطلب ادامه داد: واحدهای قدیمی‌تر که به اصطلاح بازاری‌ها واحدهای به قیمت رسیده هستند، چنین شرایطی ندارند.به گفته وی کاهش قیمت‌ها در واحدهای لوکس بازار اتفاق افتاده و خریداران بسیار قدرتمند مالی این روزها با کاهش قیمت نسبی مواجه شده‌اند که البته در کل قیمت تاثیر چندانی نمی‌گذارد.

 به گفته وی واحدهایی که در محدوده ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت دارند چندان تغییری را تجربه نکرده‌اند. اسدی مشاور املاک در منطقه ۶ تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت قیمت‌ها گفت:منطقه شش یکی از پرمعامله‌ترین مناطق تهران است.

 او ادامه داد:اما در شرایط فعلی همه معامله‌گران دست از خرید و فروش کشیده‌اند، به عنوان مثال کسانی که واحدهای مسکونی خود را فایل کرده بودند این روزها روی خوشی به مشتریان نشان نمی‌دهند چرا که منتظرند تا تکلیف وضعیت اقتصادی روشن شود. او در پاسخ به این سوال که مهمترین عامل تردید برای فروش در این بازار چیست؟گفت: خبرهایی درباره افزایش قیمت ارز در بازار به گوش می‌رسد و گفته می‌شود نمایندگان مجلس در قالب بودجه می‌خواهند دلار را گران کنند، به همین دلیل بسیاری از فروشندگان واحدهای مسکونی دست نگه داشتند تا پس از تعیین تکلیف قیمت ارز تصمیم خود را برای فروش بگیرند.

این فعال بازار در جواب این پرسش که آیا قیمت‌ها در بازار کاهش یافته است؟ گفت: برخی از کسانی که پول لازم هستند حاضرند بین ۲ تا ۵ میلیون تومان تخفیف درهرمترمربع بدهند اما نکته اساسی این جاست که تخفیف‌ها برای واحدهای بالاتر از ۱۰۰ متر و واحدهای لوکس داده می‌شود در حالی که واحدهای بین ۵۰ تا ۸۰ متر واحدهای مصرفی تلقی می‌شوند تغییر قیمت چندانی را شاهد نیستند.

اینجا خبری از ارزانی نیست

یک مشاور املاک در منطقه هشت تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در یک سال اخیر قیمت‌ها در این منطقه افزایش بسیار قابل توجهی را تجربه کرده و از محدوده ۴ تا ۱۰ میلیون تومان به محدوده ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان ورود کردند. وی در جواب این پرسش که آیا کاهش قیمتی در این منطقه رخ داده است یا خیر؟ گفت: ما با کاهش قیمت چندانی روبرو نیستیم البته برخی پول‌لازم‌ها طبق روال معمولی بازار حاضر به تخفیف هستند اما با کاهش قیمت آگهی‌های فایل شده در یک ماه اخیر مواجه نشده‌ایم خریداران در این بازار قیمت را اتفاقاً مناسب می‌دانند و روند خرید و فروش طبیعی است.

او با اشاره به اینکه کاهش قیمت در مناطق گران‌تر و واحدهای متراژ بالا رخ داده تاکید کرد: در منطقه ۸ تهران اغلب واحدهای ساخته شده زیر ۱۰۰ متر هستند از این رو با کاهش قیمت چندانی مواجه نشده‌اند. به گفته وی این واحدهای نقلی و واحدهای در محدوده ۴۰ تا ۶۰ متر در همین یک ماه نیز افزایش قیمت را شاهد بودند.

یک فعال بازار نیز گفت: قیمت‌ها در مناطق ارزان‌تر تهران نظیر منطقه ۱۲ و ۱۸ نیز با افزایش مواجه شده است چراکه گرانی بیش از حد مسکن در دو سال اخیر سبب شده است بسیاری از خریداران قادر به خرید مسکن در مناطق میانی تهران نباشند و برای خرید به مناطق ارزانتر مراجعه کنند، از این رو روند افزایش قیمت در این مناطق روندی ملموس‌تر است.

 کارشناسان معتقدند کاهش قیمت مسکن در شرایطی رخ می‌دهد که عرضه مسکن با تقاضا برابر شود هرچند خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن نیز در این تعادل موثر است اما با توجه به آمار و ارقام ارائه شده حجم تولید مسکن در ایران همواره کمتر از تقاضا در بازار بوده است. مهدی سلطان محمدی معتقد است تنها زمانی می‌توان به تعدیل قیمت مسکن امیدوار بود که میزان تولید مسکن با میزان تقاضا برابری نماید و تا زمانی که این فاصله در بازار وجود دارد مشکلات این بازار به قوت خود باقی خواهد ماند.

 از سوی دیگر روانشادنیا کارشناس بازار مسکن معتقد است میزان کاهش قیمت مسکن برای خریداران متوسط و واقعی بسیار اندک است و چندان قابل ملاحظه نیست.

فعالان بازار مسکن اما معتقدند تا زمانی که تکلیف لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی مشخص نشود بازار مسکن از حالت تردید و ابهام خارج نخواهد شد و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی درباره روند حرکت قیمت‌ها داشت.

 منبع: خبرآنلاین