چرا قیمت تخم مرغ هنوز در مدار افزایش است؟

چرا قیمت تخم مرغ هنوز در مدار افزایش است؟

کارشناسان افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش قیمت مصوب، افزایش هزینه‌های جانبی و کاهش تولید در نتیجه حذف گله‌های مادر را از دلایل عمده ادامه گرانی تخم‌مرغ در بازار عنوان می‌کنند.

به‌روزترین‌ها– چند ماهی است که قیمت تخم مرغ روند صعودی گرفته است و در حال حاضر قیمت هر شانه آن با مبلغ یارانه ماهانه دریافتی مردم برابری می‌کند. کارشناسان چند دلیل عمده را برای افزایش قیمت تخم مرغ عنوان می‌کنند که عمده آن ها افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش قیمت مصوب، افزایش هزینه جانبی و کاهش تولید در نتیجه حذف گله های مادر است.

 ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در تشریح دلایل ادامه افزایش قیمت تخم مرغ با اشاره به بالا رفتن نرخ مصوب نهاده‌های دامی در پایان آبان ماه سالجاری، گفت: در روزهای پایانی آبان ماه دولت قیمت مصوب هر کیلوگرم کنجاله سویا را با افزایش 20 درصدی 3 هزار 220 تومان و هر کیلوگرم ذرت را با افزایش 15 درصدی یک هزار و 700 تومان تعیین کرده است.

وی افزود: پیش از این قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت و جو دامی 1500 تومان و کنجاله سویا 2750 تومان بود.

سخنگوی اتحادیه مرغ‌داران تخم‌گذار تصریح کرد: به تبع افزایش قیمت مصوب، در بازار آزاد قیمت این دو نهاده مهم رشد قابل توجه‌ای داشت، به نحوی که در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به 16 هزار تومان و هر کیلوگرم ذرت به 4500 تومان رسید.

وی یادآور شد: 75 تا 80 درصد از هزینه تمام‌شده تولید تخم‌مرغ را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد.

نبی‌پور تاکید کرد: افزیش قیمت نهاده‌های دامی درحالی است که کیفیت آنها کاهش داشته است که بر کاهش بازده تولید تاثیرگذار است.

وی از دیگر نهاده‌های مهم و تاثیرگذار در قیمت تمام شده تولید را افزایش قیمت پولت ( جوجه نیمچه تخمگذار) عنوان کرد و افزود: طی کمتر از یک هفته در پولت شاهد افزایش 11 هزار تومانی در هر قطعه بوده‌ایم. قیمت هر قطعه پولت از 34 هزار تومان به 45 هزار تومان رسیده است.

نبی پور اظهار کرد: از پرورش جوجه یکروزه تخم گذار تا سن ۹۰ الی ۱۱۰ روزه گی پولت ( نیمچه تخمگذار) حاصل می‌شود.

وی بالا رفتن هزینه‌های جانبی تولید از جمله کرایه حمل را مورد اشاره قرار داد و گفت: از دیگر دلایل افزایش قیمت تمام‌ شده تخم‌مرغ بالا رفتن هزینه‌های جانبی است از جمله آن‌ها کرایه‌های حمل بار است که در سالجاری به طور رسمی 35 درصد افزایش داشته است، علاوه بر آن کامیون‌دار مبلغ اضافی به عنوان پشت‌بارنامه از مرغداران برای حمل نهاده‌ها دریافت می کنند.

به گفته نبی‌پور؛ هزینه کرایه بار یک هزار و 250 تومان بر قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ می‌افزاید.

نبی پور با تاکید بر اینکه نرخ مصوب اخیر ستاد تنظیم بازار را مطابق با هزینه تمام شده نیست، گفت: هر چند افزایش نرخ مصوب خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغدار از 12 هزار تومان به 14 هزار تومان تا قدم مثبتی برای حمایت از تولید باشد، اما همچنان هزینه تمام شده تولید مرغداران را پوشش نمی‌دهد.

نبی‌پور معتقد است؛ با نرخ‌های مصوب جدید نهاده‌های دامی، حتی اگر دولت 100 درصد نهاده‌های دامی را برای مرغداران مهیا کند قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغدار 15 هزار و 700 تومان تمام می‌شود.

وی یادآور شد: البته در بهترین حالت یک مرغدار 70 درصد نهاده‌های دامی را با نرخ مصوب تامین می‌کند و ما بقی از بازار خریداری می‌شود.

وی با اشاره به طرح سازمان دامپزشکی برای حذف گله‌های مادری با سن بالای 70 هفته، افزود: سازمان دامپزشکی با حکم قضایی مرغداران را تحت فشار قرار داده است که به دلیل عدم تاثیر واکسن آنفلوآنزا، گله‌های مرغ تخمگذار بالای 70 هفته را به کشتارگاه بفرستند که این اتفاقات به معنی کاهش بیشتر تولید و عرضه است.

نبی‌پور اظهار کرد: مشکلات مذکور موجب شده که مرغداران تصمیم به کاهش تولید یا توقف آن بگیرند و تخمین می‌زنیم حداقل 8 میلیون قطعه مرغ تخمگذار تا امروز راهی کشتارگاه‌ها شده باشد و این رقم هر روز در حال افزایش است.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن افزود: نتیجه این اتفاقات مشخص است؛ کاهش تولید و عرضه که منتج به افزایش روز افزون قیمت در بازار شده است.

 منبع: ایلنا