تداوم کاهش تولید روغن نباتی با وجود گران‌فروشی!

تداوم کاهش تولید روغن نباتی با وجود گران‌فروشی!

اخیرا دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران از گرانفروشی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی روغن مایع در بازار خبر داده است اما جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال جاری، از بین ۲۷ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۹ کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۱.۲ تا ۴۰۸.۴ درصد افزایش یافته و مانند ماه‌های اخیر بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده است.

به‌روزترین‌ها– بر اساس این آمار در ۹ ماهه سال جاری بیشترین افزایش تولید، مربوط به الیاف اکریلیک است که با ۴۰۸.۴ درصد رشد، تولید آن به ۳۸۰۰ تن رسیده است. کمترین افزایش تولید نیز مربوط به انواع پایپوش و کفش با ۱.۲ درصد افزایش تولید بوده است. همچنین الیاف اکریلیک از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی که در تهیه فرش ماشینی، پتو، لباس‌های زمستانی، کشباف های ضخیم استفاده می‌شود.

بعد از الیاف اکریلیک، بیشترین افزایش تولید مربوط به ماشین لباسشویی و انواع تلویزیون است که تولیدشان با ۵۹.۱ و ۵۷.۶ درصد در ۹ ماهه امسال به ترتیب به ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه و ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده و تولید این دو محصول در مدت مشابه سال گذشته ۴۸۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه و ۵۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده است.

انواع لوازم خانگی؛ رتبه دوم افزایش تولید

تولید یخچال و فریزر نیز در این مدت با افزایش ۲۸.۵ درصدی از یک میلیون و ۱۵۵ هزار دستگاه در ۹ ماهه اول سال گذشته به یک بیش از میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است. البته با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم و اواخر شهریور ماه مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  در پاسخ به چرایی این روند گفته بود که برخی آمارها نشان می‌دهد میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد و وقتی میزان نصب کمتر است یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریدند و در گوشه منازل احتکار کرده‌اند.

با این حال اخیرا مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی وعده داده بود که  با عرضه اختصاصی ورق‌های فولادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور، قیمت لوازم خانگی در بازار کاهش می‌یابد.

کمباین، انواع سواری و وانت کالاهایی هستند که در این مدت بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند و تولید آن‌ها با ۳۹.۵، ۱۸.۸ و ۱۸.۵ درصد افزایش نسبت به ۹ ماهه اول سال قبل به ۴۳۴ دستگاه کمباین، ۶۲۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه سواری و ۶۰ هزار و ۹۸۳ دستگاه وانت رسیده است. همچنین تولید داروی انسانی که در بیشتر ماه‌های سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۷ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشت، در ۹ ماهه اول سال جاری فقط ۱.۸ درصد افزایش داشته و از ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون عدد در در ۹ ماهه اول سال قبل به ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون عدد در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

تولید کدام کالاها کاهش یافت؟

تولید ۹ کالا نیز در مدت یاد شده کاهشی و همانند دو ماه گذشته بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده که ۲۶.۵ درصد کاهش از حدود یک میلیون و ۴۴۸ هزار تن در ۹ ماهه اول سال گذشته به یک میلیون و ۶۳ هزار تن در مدت مشابه امسال رسیده است. کمترین کاهش تولید در مدت یاد شده نیز مربوط به انواع کاغذ بوده که تولید آن ۳.۲ درصد کمتر شده است.

به گزارش ایسنا، اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد.  اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از هفته گذشته روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود،  اما به نظر می رسد این وعده به ویژه در بخش روغن جامد هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. در همین راستا همچنان گزارش‌هایی از فروش اجباری کالاهای دیگر برای عرضه روغن منتشر می‌شود؛ به این معنی که برخی فروشگاه‌ها به شرطی روغن را به مشتری می‌فروشند که کالاهای مدنظر فروشگاه را خریداری کند. اخیرا هم دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران از گرانفروشی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی روغن مایع در بازار خبر داده است.

همچنین در این مدت تولید چرم، کولر آبی و الکتروموتور با کاهش ۱۴.۶، ۸.۸ و ۱۰.۹ درصدی مواجه شده است، به طوری که تولید چرم در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار فوت مربع و ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار فوت مربع بوده است. همچنین تولید کولر آبی از ۸۲۶ هزار دستگاه در هشت ماهه اول سال ۱۳۹۸ به ۷۸۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است. البته آمارهای جدید در مواردی اختلافاتی با گزارش‌های منتشر شده قبلی داشت که علت آن افزایش جامعه آماری واحدهای منتخب عنوان شده است.

 منبع: ایسنا