چرا قیمت جهانی نفت اوج گرفت؟

چرا قیمت جهانی نفت اوج گرفت؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید احتمالا بازار نفت به سمت ثبات قیمتی حرکت خواهد کرد.

به‌روزترین‌ها– حمیدرضا صالحی، اظهار کرد: در یک سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا، تقاضای جهانی نفت به شکل قابل توجهی کاهش یافت و بسیاری از مصرف کنندگان عمده نفت تحت تاثیر کاهش فعالیت اقتصادی و پایین آمدن فعالیت‌ها، تقاضای خود را کاهش دادند و همین موضوع به سقوط قیمت نفت در بازار منجر شد.

به گفته وی، سیاست‌های کلان کشورهای توسعه یافته برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی نیز عامل دیگری است که البته نه در کوتاه مدت که در بلند مدت می‌تواند باعث پایین آمدن قیمت نفت باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در هفته‌های گذشته، میزان فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی بار دیگر در برخی کشورها افزایش یافته، تشریح کرد: با آغاز واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، امید به پایین آمدن سطح شیوع کرونا افزایش یافته و تحت تاثیر همین شرایط میزان فعالیت‌های اقتصادی و به دنبال آن تقاضا برای نفت افزایش یافته است.

صالحی ادامه داد: با گذشت حدود یک سال از شیوع کرونا، بسیاری از کشورها راهکارهایی را برای فعالیت همزمان اقتصاد و مقابله با کرونا در دستور کار قرار دادند و همین موضوع باعث شده عقب گردی که قیمت نفت در ماه‌های قبل داشت تا حدی جبران شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت نفت در روزهای گذشته ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد قیمت نفت به شکل جدی افزایش پیدا کند. تحلیل فعلی این است که قیمت درصد محدودی رشد خواهد کرد و سپس به ثبات می‌رسد. از این رو تکانه شدید قیمتی لااقل در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد.

صالحی درباره وضعیت اقتصاد ایران پس از افزایش قیمت نفت نیز گفت: اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به نفت وابستگی شدیدی داشته و در دو سال گذشته طرح‌هایی برای کاهش این وابستگی به وجود آمده که باید تداوم داشته باشد. حتی اگر قیمت نفت افزایش یابد و موانع برای دستیابی به این درامدها برطرف شوند نیز ما باید به سرمایه گذاری زیرساختی و عدم ورود نفت به اقتصاد جاری کشور تمرکز کنیم.

به گزارش ایسنا، قیمت جهانی نفت در روزهای گذشته به بالاترین سطح در ماه‌های گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا رسیده است.

ایران در صورتی که تحریم‌های آمریکا کاهش یابد، امکان دسترسی دوباره به پول نفت خواهد داشت و در بودجه دولت فروش ۲.۳ میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرده است.

 منبع: ایسنا