چرا تجارت خارجی ایران از ریل خارج شد؟

چرا تجارت خارجی ایران از ریل خارج شد؟

رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید: برخی قوانین و مقررات زاید و اضافه باعث شده تجارت خارجی ایران از ریل اصلی خود خارج شود.

به‌روزترین‌ها– حمید زادبوم در مراسم معرفی صادر کنندگان برتر تهران اظهار کرد: متاسفانه مقایسه تجارت خارجی ایران با آنچه در فضای بین المللی رخ می دهد نشان از آن دارد که ما با توجه به برخی مشکلات داخلی و تحریم های یکجانبه آمریکا در این حوزه مشکلاتی داریم که سازمان توسعه تجارت در کنار دیگر نهادهای تصمیم گیر تلاش کرده آنها را برطرف کند.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم های آمریکا میزان صادرات ایران به عدد قابل قبولی دست یافته اظهار کرد: در سال گذشته میزان صادرات کشور به بیش از ۴۱ میلیارد دلار رسید. از مجموع ۶۳ میلیارد یورو صادرات غیر نفتی صورت گرفته نیز حدود ۴۰ میلیارد یورو ارز صادراتی تاکنون به کشور بازگشته است. با این وجود ما در حوزه واردات برای مدیریت شرایط کشور مجبور به اعمال برخی محدودیت ها شدیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد از کل واردات ایران را مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز کارخانه ها برای روشن نگهداشتن چراغ تولید تشکیل می دهد. ما باید تلاش کنیم که با وجود تمام این مشکلات روند تولید کالاها در کشور ادامه پیدا کند.

وی همچنین درباره اصلی ترین کالاهای صادراتی کشور گفت: خوشبختانه در این حوزه تنوع صادرات وجود دارد، هر چند ما باید برای به دست آوردن بازارهای جدید و صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر برنامه ریزی کنیم. در سال های گذشته صادرات خشکبار، پوشاک، مواد شوینده، محصولات دارویی و مواد معدنی بیشترین رشد را داشته است.

زادبوم خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت در کنار وزارت صمت تلاش کرده محدودیت های پیش روی صادر کنندگان را کنار بزند. مذاکره با کشورهای اوراسیا برای رسیدن به توافق تجارت آزاد یکی از این اقدامات است که امیدواریم به نتیجه قطعی برسد.

 منبع: ایسنا