نوسان دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی

نوسان دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی

هر دلار امروز (دوشنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۲۳۴ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته با کاهش ۱۸۴ تومانی همراه‌شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار و ۳۹۱ تومان رسید.

به‌روزترین‌ها– قیمت فروش یورو امروز با افزایش ۱۰۱ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (یکشنبه) به ۲۹ هزار و ۳۹۱ تومان رسید.

امروز قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۷۵۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۸۰۹ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۹۹۴ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۲۳۴ تومان است.

علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۴۹۱ تومان اعلام شد.

براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (یکشنبه)، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۳۳۲ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۳۷۵ تومان به فروش رسید.

همچنین در سامانه سنا روز کاری گذشته (یکشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۷ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۴ هزار و ۵۳۹تومان فروخته شد.

به گزارش ایرنا، بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست به طوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز ناامید شده و در انتظار ریزش قیمت‌ها هستند، به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز اکنون به پیشواز تحولات پیش رو رفته‌اند.

ترس و دو دلی دلالان ناشی از دو چیز است. نخست، هرچند تعلل‌هایی در بازگشت آمریکا به برجام مشاهده می‌شود، اما در تحلیل‌ها و همچنین در جامعه کفه ترازو به سمت بازگشت این کشور سنگینی می‌کند و نه بازگشت نداشتن است. به ویژه اینکه ایران نیز مانعی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود نمی‌بیند و بارها این را اعلام کرده است.

دوم اینکه طبق گزارش‌های بانک مرکزی، شاخص‌های اقتصادی کشور در ۶ ماهه دوم سال عملکرد مثبتی داشته‌اند. این یعنی اینکه باوجود تحریم و شیوع کرونا، روند اقتصاد در مسیر مثبت قرار دارد.

اکنون که نقش رفع تحریم‌ها در سیر نزولی و سقوطی قیمت دلار پوشیده نیست، انتظار می‌رود با مشاهده سیگنال‌های مثبت در روابط خارجی و به ویژه در مورد برجام شاهد کاهش محسوس قیمت دلار باشیم. در بهمن‌ماه بیشتر نظاره‌گر اختلافات طرفین بودیم، اما به نظر می رسد در اسفندماه، شرایط تغییر می کند.

با توجه به اینکه ایران نشان داده که در تعیین ضرب‌الاجل خروج از پروتکل الحاقی، بسیار جدی است، به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا نیز آن را به شدت جدی گرفته‌اند، به همین دلیل، شروع نخستین روز آخرین ماه سال ۱۳۹۹ با سه سیگنال مهم برجامی همراه بود که می‌تواند سیر قیمت دلار را به شدت نزولی کند.

 منبع: ایرنا