شرط کاهش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو

شرط کاهش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو به ضرر قطعه‌سازان و مردم است، گفت: در صورت کاهش قیمت مواد اولیه قطعات، قیمت کارخانه‌ای خودروها ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به‌روزترین‌ها– مازیار بیگلو در یک نشست خبری با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو به ضرر قطعه سازان و مردم است، اظهار داشت: آزادسازی قیمت‌ها بدترین و آخرین راهکار اصلاح قیمت خودرو است، به جای این کار باید با مدیریت قیمت‌های افسارگسیخته مواد اولیه، قیمت خودرو کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم قیمت تمام شده کالا پایین باشد، تصریح کرد: با آزادسازی، قیمت‌ خودرو افزایش می یابد و این موضوع باعث نارضایتی مردم خواهد شد.

وی افزود: ۸۰ درصد قیمت خودرو شامل قیمت قطعات و مواد اولیه است و این در حالی است که قیمت قطعات و مواد اولیه افسارگسیخته افزایش یافته است. ما آمادگی داریم در صورت تعدیل قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان و به نفع مردم کاهش دهیم.

به گفته بیگلو، موضع قطعی انجمن قطعه سازان  این است که بدترین راهکار، افزایش قیمت‌هایی است که به مصرف‌کنندگان لطمه بزند.

وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید به نفع مصرف کننده و تولید کننده تمام شود، گفت: در حال حاضر که بحث قیمت گذاری خودرو مطرح است، قیمت ها باید طوری تعیین شود که به نفع مصرف کننده باشد.

دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: طرح‌های مختلفی برای قیمت گذاری خودرو مطرح است که یکی از آنها، قیمت گذاری در بورس است. این طرح به شرطی خوب است که قطعات و مواد اولیه نیز در بورس عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه با کاهش قیمت مواد اولیه می‌توانیم قیمت کارخانه ای خودروها را ۳۰ درصد کاهش دهیم، گفت: در حال حاضر چند طرح برای قیمت گذاری خودرو مطرح است که به صورت موازی و بدون اخذ نظر قطعه سازان پیگیری می شود. یکی از این طرح ها در مجلس مطرح شده اما با وجود تماس‌های مکرر با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ظاهراً نمی‌خواهند از قطعه سازان نظرخواهی و استفاده کنند.

بیگلو اظهار داشت: طرح دوم نیز طرح جهش تولید است که توسط وزارت صنعت پیگیری می شود و در طرح سوم هم موضوع قیمت‌گذاری خودرو توسط نهاد ریاست جمهوری پیگیری می شود. در هر حال امیدواریم قیمت خودرو یک بار برای همیشه در کشور تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد قیمت خودرو به مواد اولیه و قطعات اختصاص دارد، ادامه داد: مواد اولیه در بورس فروش می‌رود، اما قیمت خودرو دستوری تعیین می‌شود، در این میان، قطعه سازان در حال زیان هستند زیرا مواد اولیه را با قیمت بالا می‌خرند، اما محصولشان را ارزان به خودروساز می‌فروشند.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد وزیر صنعت برای تشکیل کنسرسیومی از قطعه‌سازان در راستای خودکفایی در صنعت خودروسازی، گفت: این کنسرسیوم با حضور ۳۰ شرکت قطعه ساز تشکیل شده و وجاهت حقوقی نیز دارد، اما جالب اینجاست که خودروسازان حتی به این کنسرسیوم وقت ملاقات نمی‌دهند و تمایلی به انجام این کار ندارند.

دبیر انجمن قطعه سازان ادامه داد: با وجود همه مسائل و مشکلات، اما قطعه‌سازان همچنان در خط مقدم تولید هستند و سعی می کنند سال آینده نیز تیراژ تولیدشان را حفظ کنند که در این مورد می توان به حضور در پروژه های خودکفایی در محصولات جدید ایران خودرو و سایپا اشاره کرد. خوشبختانه قرار است تولید شاهین آغاز شود، تارا هم در حال تولید و آماده سازی است که با تولید آنها به قطعه سازان کمک خواهد شد.

به گفته وی، قطعه سازان به موقع پول تولیدات خود را از خودروسازان دریافت نمی‌کنند که این رویه باعث می‌شود نتوانند در تولید سرمایه گذاری کنند و مدام در حال ضرر و زیان هستند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در صورت گشایش‌های بین‌المللی نباید دوباره به سمت شرق یا غرب متمایل شویم، گفت: طی دو سال گذشته و در دوران تشدید تحریم‌ها، قطعه سازان به توانمندی بالایی در داخلی سازی قطعات دست یافتند که منجر به کاهش وابستگی کشور به غرب و شرق شده است.

 منبع: فارس