طلا رکورد زد؛ این بار در سقوط !

طلا رکورد زد؛ این بار در سقوط !

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی به دلیل رشد ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا به پایین ترین حد در بیش از سه هفته اخیر سقوط کرد و در مسیر ثبت بزرگترین کاهش سه ماهه در چهار سال اخیر قرار گرفت.

به‌روزترین‌ها– هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۶۷۹ دلار و ۴۱ سنت رسید. بهای معاملات طلا از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون بیش از سه درصد و در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۱۱.۴ درصد کاهش داشته است.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۶۷۹ دلار و ۱۰ سنت رسید.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، طلا در معاملات روز جاری آسیب پذیر به نظر می‌رسد و این وضعیت ناشی از رشد شب گذشته دلار آمریکاست. صعود دلار سرعت گرفته و طلا که در چند هفته گذشته قیمت خود را حفظ کرده بود، در خطر بی‌اعتبار کردن تلاشش برای ایجاد یک کف قیمت بلندمدت قرار دارد.

شاخص دلار به بالاترین حد پنج ماه گذشته در برابر رقیبان صعود کرد و در مسیر بهترین رشد ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ به این سو قرار گرفت.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا نزدیک به بالاترین رکورد ۱۴ ماه اخیر ایستاد و برای چهارمین ماه متوالی افزایش نشان می‌دهد.

نرخهای بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را افزایش می دهد.

هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC در این باره گفت:‌از نظر منطقی تدابیر محرک مالی که به اجرا گذاشته شده اند، انتظارات تورمی را بالاتر می‌برند و این موضوع به نفع طلا خواهد بود. اما همزمان بازار نمی‌تواند این تدابیر را هضم کند و بازده اوراق خزانه بالاتر می رود و این برای طلا منفی است.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا قرار است هفته آینده طرح چند تریلیون دلاری برای بازسازی زیرساخت آمریکا را رونمایی کند.

بر اساس گزارش رویترز، اعتماد مصرفی آمریکا در مارس به بالاترین حد از زمان شروع پاندمی افزایش یافت و از این دیدگاه که رشد اقتصادی در ماه‌های آینده شتاب خواهد گرفت، پشتیبانی کرد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۲۳ دلار و ۸۷ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، ۱۱۵۷ دلار و ۷۶ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد افزایش، به ۲۶۰۹ دلار و ۴۸ سنت رسید و در مسیر ثبت بزرگترین رشد ماهانه از فوریه سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

 منبع: ایسنا