کاهش ۳ هزار مگاواتی تولید برق به علت افت بارش‌ها

به‌روزترین‌ها “رضا اردکانیان ” روز سه شنبه در مراسم افتتاح طرح های مهم صنعت آب و برق که به صورت ویدئو کنفرانس از محل وزارت نیرو درحال برگزاری است، افزود:  گرچه این میزان تولید برق کاهش خواهد یافت اما تلاش می شود از روش های دیگر جبران شده تا تامین برق پایدار در شرایط کرونایی با مشکل روبرو نشود.

وی ادامه داد: براین اساس باید علاوه بر تمهیداتی که برای سال گذشته اندیشیده شده، برنامه ریزی دقیق‌تری شده و اعمال روش‌های مدیریت مصرف جدی‌تر گرفته شود تا تامین برق با محدودیت روبرو نشود.

اردکانیان گفت: امسال در قالب پویش #هر هفته الف- ب- ایران مقرر است ۲۹۰ پروژه بزرگ صنعت آب و برق با سرمایه گذاری ۶۶ هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسد که این امر به صورت هفتگی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: امسال که سال برگزاری انتخابات است و مردم در این امر مهم شرکت خواهند داشت اولویت صنعت آب و برق آن است که هیچ مشکلی در تامین به موقع آب و برق بروز نکند و براین اساس همه تلاش ها برای تامین آب و برق پایدار است.
وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: امسال همچنین برنامه ریزی صورت گرفته تا برنامه پویش #هر هفته الف ب ایران تا پایان سال تداوم یابد و طرح های آبرسانی و برق رسانی به طور مداوم به بهره برداری برسد.
اردکانیان افزود: از مجموعه طرح های این پویش تا نیمه مردادماه ۱۶۷ طرح به بهره برداری خواهد رسید و ۱۲۳ طرح با سرمایه گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان هم تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: بهره برداری از ۱۸ طرح، ۱۶ هزار هکتار شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی، ۲۰ تصفیه خانه آب، ۳۴ تصفیه خانه فاضلاب، آب رسانی پایدار به ۹۶۰ هزار هموطن روستایی، بهره برداری از ۱۲ نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۲ هزار و ۶۰مگاوات و نیز ۵۱ نیروگاه تجدیدپذیر مجموعه طرح هایی است که هفته به هفته به بهره برداری خواهند رسید.
شرایط متفاوت بارشی در تابستان امسال
عضو هیات دولت خاطرنشان کرد: امسال  و در تابستان به دلیل کاهش بارشی که اتفاق افتاده شرایط متفاوتی خواهیم داشت و طبق پیش بینی های انجام شده نسبت به متوسط دوره درازمدت ۴۰درصد کاهش بارش تاکنون رخ داده است.
اردکانیان ادامه داد: البته برنامه ریزی هایی از قبل صورت گرفته تا در تامین آب شرب و بهداشت مردم در شرایط کرونا مشکلی ایجاد نشود و در این میان، سهم مردم از اهمیت بالایی برخودار است.
وی بر اعمال روش های مدیریت مصرف به صورت جدی تر تاکید کرد تا در این شرایط، مردم و بخش درمان با مشکل روبرو نشوند.
وزیر نیرو یکی از اصلی ترین بخش مصرف کننده برق را دستگاه های سرمایشی دانست که در زمان اوج بار از حدود ۵۸ هزارمگاوات برقی مصرفی، ۲۴ هزارمگاوات را به خود اختصاص می دهند.

اردکانیان ادامه داد: به این ترتیب حدود ۴۰درصد مصرف برق به دستگاه های سرمایشی اختصاص می یابد که سهم دستگاه های اجرایی حدود ۳ هزارمگاوات است بنابراین هر توصیه ای برای رعایت صرفه جویی باید در ابتداء به این دستگاه ها باشد.
وی خاطرنشان ساخت: براین اساس وزارت نیرو و زیر مجموعه ها، کار را از خود شروع کرده و زودتر از سایرین در این زمینه اقدام می کند.
عضوهیات دولت افزود: استفاده از دستگاه های سرمایشی به غیر از مناطقی که براساس وضعیت آب و هوایی در نقاط خیلی گرم واقع شده اند انجام نخواهد گرفت و امید است بخش خانگی و تجاری هم با کمک به این امر سهم خود را درکاهش مصرف آب و برق ایفا کنند.
اردکانیان به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش سطح پوشش برفی و کاهش بارش  و افزایش قابل توجه دما که در جلسه شورای عالی آب ارائه شد اشاره کرد وگفت: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با کمبود قابل توجه بارش‌ و کمبود پوشش برق مواجه هستیم، براین اساس  با همکاری نزدیک سازمان هواشناسی و بررسی‌های بخش آب کشور، از مدت‌ها پیش در تدارک برنامه‌ریزی برای چنین شرایطی بوده‌ و تلاش ها ادامه خواهد داشت.  
وی افزود: امید است با کمک مردم  امسال شرایط کم بارشی در بخش آب و برق را با سهولت بیشتری بتوان پشت سرگذاشت.
وزیر نیرو ادامه داد: از این به بعد، بایستی به لحاظ شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی با شرایط حدی و ترسالی‌ها و خشکسالی‌های شدیدی مواجه شویم که گاه حتی متعاقب هم نیز رخ می‌دهند، همان طوری که در سال‌های گذشته، دو سال بسیار پربارشی بعد از شدیدترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر تجربه شد.
اردکانیان  ادامه داد: سال آبی ۹۷-۹۶ خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بود که پس از آن، سال آبی ۹۸-۹۷ یکی از ترسال‌ترین سال‌ها طی ۵۰ سال اخیر گزارش شد که حتی وقوع سیلاب‌هایی را به همراه داشت.
وی  با بیان این‌که سال آبی ۹۹-۹۸ نیز سال پربارشی بود، خاطرنشان ساخت: امسال به نسبت سال گذشته با حدود ۵۰ درصد کاهش و نسبت به میزان متوسط بارش بلندمدت با حدود ۴۰ درصد کم بارشی روبرو خواهیم بود.
عضو هیات دولت  گفت: در شرایطی که مصارف شرب و بهداشت اولویت خاص خود را دارد و نیاز به آب و انرژی در همه بخش‌های تولید یک امر ضروری است، ما به‌ویژه در سال‌های تحریم با توجه به مسئله تاکید بر تولید داخل، سعی کردیم تاب‌آوری خود را به دنیا نشان بدهیم و جوابگوی نیازها و مصارف کشور را در بخش‌های مختلف باشیم.
اردکانیان خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم تا به عنوان دستگاهی که مسئولیت عرضه دو زیرساخت مهم آب و انرژی را در کشور دارد، وظیفه خود را با نهایت تلاش انجام دهیم و امسال نیز به همین گونه خواهد بود، ولی همچنان دست تقاضای همکاری و یاری ما به سوی مردم عزیز، کارگزاران دولت و اصحاب رسانه دراز هست که امیدواریم در کنار هم بتوانیم مدیریت مناسب‌تر آب و انرژی در بخش‌های مختلف را انجام دهیم تا این ایام به خوبی سپری شود.
وی همچنین از افتتاح طرح‌های مهم و بزرگ بخش آب و برق در قالب پویش #هرهفته الف ب_ایران با حضور رییس جمهوری در روز پنجشنبه هفته آینده، خبر داد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا