اظهارات بورسی برخی از کاندیداها ضد بازار است

اظهارات بورسی برخی از کاندیداها ضد بازار است

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: تصور این حجم از بی‌برنامه‌گی و کلی‌گویی را از این ۷ کاندیدا نداشتم و درباره برخی از آنها که می‌دانستیم از ماه‌ها قبل برنامه ورود به رقابت‌های انتخابات را دارند، این انتظار را داشتیم که برنامه‌های دقیق‌تر و سنجش‌پذیرتری ارایه کنند و اظهارات دقیق‌تری از مسائل اقتصادی داشته باشند.

به‌روزترین‌ها– سعید اسلامی درباره اثرپذیری بازار سرمایه از کاهش نرخ سود بین بانکی به ۱۸.۴ درصد اظهار داشت: موضوع نرخ سود بانکی حتما به بازار سرمایه ارتباط دارد و تغییرات آن می‌تواند آثاری در بازار سرمایه داشته‌باشد.

وی ادامه داد: البته این روزها موضوعی که بیشتر از سایر عوامل بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد مساله اطمینان بخشی، اعتماد به بازار سرمایه و دو مبحث مذاکرات و رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری است و دو عامل تاثیرات بیشتری حداقل در کوتاه مدت در بازار سرمایه دارند. اما ممکن است در شرایطی که سایر عوامل ثابت باشند اخبار اقتصادی هم بتواند بازار سرمایه را چند روزی تحت تاثیر خود قرار دهد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به تاخیر در اخذ برخی از تصمیمات اقتصادی اثرگذار در بازار سرمایه گفت: در کنار کیفیت تصمیم، به طور قطع زمان‌بندی تصمیم هم بسیار مهم است. زمان اخذ تصمیم و اجرای آن به شدت از اهمیت بالایی برخوردار است به ویژه در مورد تصمیماتی که آثار روانی هم می‌توانند داشته باشند.

اسلامی تاکید کرد: به همین دلیل است که معتقدم امروز بازار از تصمیماتی از جنس اطمینان بخشی متاثر می‌شود. البته انتظار برای تعیین تکلیف مذاکرات وین و رقابت‌های انتخاباتی از عوامل بسیار اثرگذار در بازار سرمایه هستند. البته بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که کاهش نرخ بهره بانکی آنقدر که گفته می‌شود هم بر بازار سرمایه اثرگذار نیست و امروز بازار به سایر محورهای اقتصادی متکی است؛ اخباری مانند حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری کالاها و محصولات شرکت‌های بورسی آثار روانی سریع‌تری خواهد داشت.

این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که برنامه‌های اقتصادی ۷ کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری به ویژه در بخش بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت:  به عنوان فعال بازار سرمایه انتظار بسیار بیشتری از کاندیداهای ریاست جمهوری داشتیم به ویژه چند نامزدی که مدت زیادی است که می‌دانیم در انتخابات این دوره حضور خواهند داشت. تصور این حجم از بی‌برنامه‌گی و کلی‌گویی را از این ۷ کاندیدا نداشتم و درباره برخی از آنها که می‌دانستیم از ماه‌ها قبل برنامه ورود به رقابت‌های انتخابات را دارند، این انتظار را داشتیم که برنامه‌های دقیق‌تر و سنجش‌پذیرتری ارایه کنند و اظهارات دقیق‌تری از مسائل اقتصادی داشته باشند. اما به نظر می‌رسد که سطح صحبت‌های کلی سنجش‌ناپذیر باقی مانده‌اند.  

وی ادامه داد: از نگاه من وعده انتخاباتی در کشوری که تحزب ندارد و نمی‌توانم عقبه یک کاندیدا را طبق حزب آن بررسی کنم، کاملا باید سنجش پذیر باشد. باید این امکان وجود داشته باشد که وعده‌ها با متغیرهای کمی مورد سنجش قرار بگیرد متاسفانه بخشی از اظهارات در بازار سرمایه از جنس حرف‌های کلی گویی یا غیر ممکن است یا برخی از اظهارات کاندیداها ضد بازار است.

اسلامی تاکید کرد: اینکه برخی از کاندیداها اعلام می‌کنند شاخص بازار سرمایه را به یک عدد خاص می‌رسانم، نشان می‌دهد که فهم وی از بازار هنوز یک فهم دستوری است و هنوز فهم درستی از بازار ندارند. برای بنده تعجب آور است کسانی که مدت‌هاست خود را برای کاندیداتوری در انتخابات آماده می‌کنند، نمی‌توانند برنامه مشخصی در اقتصاد و بازار سرمایه بیان کنند.

عضو شورای عالی بورس گفت: البته فعالان بازار سرمایه از اینکه این بازار به طور کم و بیش مورد توجه کاندیداها قرار دارد، خرسند هستند اما از اینکه برنامه‌های روشنی برای این حوزه از سوی نامزدهای انتخاباتی ارایه نمی‌شود ناراحت هستند و انتظار بیشتری از کاندیداها دارند.

وی با بیان اینکه تقربیا اینطور است که هنوز کاندیدایی هیچ برنامه روشنی درباره بازار سرمایه ارایه نداده‌ است، افزود: مساله قیمت‌گذاری دستوری، حقوق مالکانه، توسعه زیرساختی بازار سرمایه، اصلاح قانون و مقررات در بازار سرمایه، کاهش ریسک‌های سیستماتیک از سوی حاکمیت، هماهنگی سیاست‌گذاری‌های کلان در جهت توسعه بازارهای مختلف با هدف استراتژیک توسعه بازار سرمایه و … موضوعاتی هستند که کاندیداها می‌توانند هدف‌های سنجش پذیری را ارایه کنند تا درباره آن بحث و بررسی شود. ممکن است برنامه‌ای ارایه شود و مورد مخالفت قرار بگیرد اما مساله این است که برنامه‌ای مشخص ارایه شده است و امکان دفاع یا انتقاد از آن برنامه وجود دارد.

اسلامی ادامه داد: اینکه از سوی کاندیداها گفته می‌شود هدف ما افزایش ضریب نفوذ بازار است باید بگویند با چه روشی قصد اجرای آن را دارند و باید دید با چه شاخصی می‌توان آن را اندازه گیری کرد. البته بماند که برخی از اظهارات کاندیداها اساسا ضد بازار است و دستور می‌دهند که چه اتفاقی در بازار بیفتد، مشخص است که هنوز فضای ذهنی بازار را ندارند.

وی گفت: کاندیدای ریاست جمهوری باید در اکثر حوزه‌ها حداقل سواد را داشته باشد اما انتظار نداریم که در تمام حوزه‌ها فوق تخصص باشند. اما انتظار داشتیم این کاندیداها برنامه‌ریزی جدی برای اقتصاد به ویژه حوزه‌هایی مانند معیشت دهک‌های پایین، تورم، نقدینگی و بازار سرمایه داشته باشند.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط، پیش بینی شما از شرایط بازار چند ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری چیست، اظهار داشت: با استقرار هر دولتی احتمالا آرامش تا حدی به مجموعه بازار بر می‌گردد و حتما دولت آینده حتی در کوتاه مدت مجبور است که به بازار سرمایه توجه کند. در ماه‌های گذشته دائم با چالش تغییر دولت در بازار سرمایه مواجه بودیم بنابراین هر یک از این ۷ کاندیدا انتخاب شوند، فعالان سعی می‌کنند برنامه‌ها مطابق ایده‌های آن رییس جمهور چیده شود. البته تغییراتی در نظام مدیریتی ایجاد می‌شود و شورای و نظام‌های تصمیم‌گیر تغییر می‌کنند اما آرامش نسبی در بازار ایجاد می‌شود و امیدواریم تصمیم‌های اقتصاد کلان به نفع بازار  سرمایه باشد.     

 منبع: ایلنا