سیستم کنونی شورای شهر تشریفاتی است

سیستم کنونی شورای شهر تشریفاتی است

کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: برنامه ریزی برای رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار، کمک به تسهیل ازدواج جوانان، ساماندهی و نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی، دریافت مطالبات شهرداری از دولت، تسریع در هوشمندی سازی شهر و... از جمله مهمترین برنامه هایی است که در صورت راهیابی به شورای شهر مدنظر دارم.

معصومه باکوچی نوش آبادی در گفت و گو با «به‌روزترین‌ها» در پاسخ به این پرسش که چه عاملی موجب شد تا این جرقه در ذهن شما ایجاد شود که پا به عرصه انتخابات شورای شهر بگذارید، اظهار کرد: با توجه به اینکه سوابق 27 سال فعالیت من در حوزه های مختلف، شهری، فرهنگی و اجتماعی باز می گردد، ضمن اینکه برخی از سنوات شغلی من در یک بخش مانند؛ حوزه زنان برجسته شده، مشکلات این قشر در کنار سایر مسائل شهری یکی از دغدغه های مهم من بوده است.
وی توضیح داد: در ساختار شهرداری تهران در دو مقطع من مدیر مجموعه شهربانو بودم و مدتی نیز در سمت مشاور بانوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت داشتم، براین اساس آشنایی کاملی با مشکلات بانوان دارم که بیشتر به لحاظ شرایط خاص جامعه ایجاد شده است و تا حدی موجب شده، نابرابری هایی را به وجود آورد. آنچه که برای تصدی گری در جایگاه های و فعالیت های اجتماعی همچنین سایر حوزه ها از جمله ورزش رخ داده است.

برنامه ریزی برای رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار
کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان کرد: آنچه که بیش از همه من را آزار داده و دغدغه مند می کرد تا وارد این از عرصه فعالیت بشوم، این بود که متاسفانه تصویری دردمند و نازیبایی از شهر شاهد بودم که در آن زنان سرپرست خانوار برای تامین معیشت خود به سختی فعالیت می کنند. به ویژه در هشت ساله اخیر و در دولت تدبیر و امید به دفعات زنانی را دیدم که تا کمر درون سطل زباله خم شده بودند و برای به دست آوردن رزق و روزی فرزندان خود این کار را انجام می داند. زنانی که به طور قطع سرپرستی نداشتند و شرایط موجود  برای آنها این تکلیف را ایجاد کرده بود تا زندگی فرزندانشان را تامین کنند. همچنین باید به مباحثی مانند آمار بالای طلاق و اعتیاد بانوان اشاره کنم. دیگر اینکه متاسفانه فضاهای نامطلوبی که شکل گرفته و به محیطی تبدیل شده است که برخی از افراد که مستعد بوده یا زمینه‌ای برای رو آوردن به اعتیاد دارند، دچار این معضل شوند. براین اساس برنامه ریزی برای رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار در فهرست برنامه های من با توجه به سوابق و آشنایی که با این حوزه دارم می شود.
باکوچی نوش آبادی ادامه داد: به طور مثال زمانی که نایب رئیس فدراسیون اسکواش بودم، امکاناتی که برای آقایان در این رشته ورزشی فراهم بود، حتی در زمینه اعزام تیم ها به خارج از کشور برای مسابقات، چنین ظرفیتی برای خانم‌ ها وجود نداشت. این نابرابری ها باعث شد تا من بیشتر دغدغه بانوان و تلاش رفع این دغدغه ها را پیدا کنم. ضمن اینکه من یک خانم هستم. همه این موارد و مباحث دیگر باعث شد تا من دغدغه این موضوعات را داشته باشم. بنابراین می خواهم با همین دغدغه ها وارد شورای شهر شوم.

وی با بیان اینکه در دوره مدیریت شهری محمد باقر قالیباف، وی سعی کرد تا این سازمان به یک نهاد فرهنگی اجتماعی تبدیل شود و حول این محور فعالیت کند، اظهار کرد: البته این ساختار در زمان شهرداری محمود احمدی نژاد و قالیباف شکل گرفت که به تدریج به فضاهای دیگر هم تسری و توسعه یافت.

کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در بازه زمانی اشاره شده در مدیریت شهری زمینه شکل گیری مطالبات از سوی شهروندان را ایجاد کرد که در خور توجه بود، افزود: در ابعاد مختلف اقدامات صورت گرفته اثرات مثبتی با خود به همراه داشت. به طور نمونه در دوره احمدی نژاد که من در ساختار شهرداری تهران فعالیت داشتم، موسسه مهر و ماه در سازمان فرهنگی هنری این سازمان تاسیس شد و درکنار آن بانک شهر شکل گرفت که به جوانان برای تشکیل خانواده وام می‌ داد، ضمن اینکه براساس تدابیر اندیشیده شده شرایط ازدواج آسان نیز برای زوج های جوان فراهم می شد.

کمک تسهیل ازدواج جوانان
باکوچی نوش آبادی ادامه داد: در آن زمان ما تمام امکانات ازدواج برای یک زوج به طور تقریبی به شکل رایگان فراهم آوردیم که شامل گرفتن سالن و تمامی امکانات اعم از ماشین عروس، لباس و دیگر وسایل و تجهیزاتی بود که برای آغاز یک زندگی زوج های جوان به آنها  نیاز داشتند. تنها چیزی که داماد برای برگزاری مراسم ازدواج پرداخت می ‌کرد، هزینه شام، همچنین میوه و شیرینی بود که آن هم به یک دهم قیمت واقعی فراهم می شد. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه همانطور که اشاره شد، عروس و داماد نیز می ‌توانستند، از بانک شهر در آغاز زندگی شان وام بگیرند. شرایط بسیار خوبی که البته استارت اولیه آن در دوره شهرداری احمدی نژاد خورده بود. همچنین می توان به شکل گیری سالن های ورزشی الزهرا در سطح مناطق مختلف شهری اشاره کرد. براین اساس باید در شورای شهر پیش رو در قالب کمک به تسهیل ازدواج جوانان و… مدنظر قرار گیرد.

رفع نابرابری‌ها و تبعیض‌ های اجتماعی
کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان این مطلب که ایجاد تصویری زیباتر از شهر همچنین رفع نابرابری‌ها و تبعیض‌ های اجتماعی دغدغه هایی است که من داشته و دارم، بیان کرد: براین اساس قصد دارم، در این راستا تمامی تفاوت های طبقاتی را که میان مناطق جنوبی و بالای شهر می بینیم از بین ببرم. البته باید بگویم که شاید نتوانم به طور ۱۰۰ درصد این کار را محقق کنم، زیرا چنین اقدامی به میزان ابزاری که در اختیار خواهم داشت بستگی دارد. اما قدرت گرفتن حقوق شهرداری از دولت همچنین تلاش و پیگیری برای تحقق آن را در خود می بینم.

دریافت مطالبات شهرداری از دولت
باکوچی نوش آبادی با تاکید براینکه بخش قابل توجهی از مشکلات کنونی کلانشهر تهران به عدم پرداخت اعتبارات از سوی دولت عبارتی عدم تعهد دولت به پرداخت مطالبات شهرداری باز می گردد، خاطرنشان کرد: وقتی دولت به تعهد خود عمل نمی کند شهرداری دچار نقصان می شود، ضمن اینکه شهرداری تحت فشار است تا شهر فروشی نکند و تراکم نفروشد. از سوی دیگر اما منبع درآمدی ندارد، ضمن اینکه همانطور که بیان شد دولت هم مطالباتش را پرداخت نمی ‌کند و پای تعهدات خود نمی ایستد. بر اساس ابزاری در اختیار ندارد تا با کمک آن مشکلات شهر را رفع کند.

وی با اشاره به این مطلب که تصور من این است، با توجه به دوره کنونی شورای شهر که همه اعضای آن اصلاح طلب بودند و دولت و مجلس هم اصلاح طلب بود، انتظار می رفت، نمایندگان مردم در این شورا بتواند مطالبات شهرداری را از دولت استیفاء کنند، تصریح کرد: با این وجود اعضای آن آنقدر دغدغه‌ گرفتن سهم در پست‌ های مدیریت شهری را داشتند که اصل ماموریت خود را فراموش کردند، اینکه آنها انتخاب شده اند تا شهر را آباد کنند. با این وجود در اتاق های در بسته ۲۱ نفر دور هم می نشستند و به این کمی اندیشیدند که چگونه ثروت اندکی که در شهرداری مانده است را بین خود تقسیم کنند.

کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: به واقع انتظاری که از این دوره از شورای شهر با توجه به شعارهایی که سر می دادند، بسیار بیشتر از این بود، اما حتی کارهای زیرساختی را که ما در دوره های گذشته انجام داده و برای آن تلاش بسیار کرده بودیم تا با اقدامات زیر ساختی مشکلات را حل کنیم، تا افرادی که بعد از ما تصدی گری مدیریت شهری را بر عهده می گیرد، به راحتی به امورات شهر رسیدگی کنند، اما متاسفانه شاهد بودیم که این افراد تمام کارهای صورت گرفته را از بین بردند. به طور نمونه مجموعه هایی که برای زنان در فضای شهری در قالب محیطی سالمی ایجاد شده بود مانند فضاهای ورزشی، سالن های آرایشگاهی، مزون لباس و … تا مجبور نباشند برای هریک از این موارد فواصل زیادی را در شهر با وسیله شخصی خود یا وسایل حمل و نقل عمومی بپیمایند، غیر فعال کردند، به عبارتی تمام شهربانو ها را تعطیل کردند.

باکوچی نوش آبادی در ادامه به فضاهای دیگری که ویژه زنان تاسیس شده بود، اشاره کرد و گفت: همچنین مکان هایی که در قالب ستاد توانمندسازی بانوان شکل گرفته بود تا در آن استعدادهای زنان سرپرست خانوار شناسایی شده و پرورش یابد، ضمن اینکه امکانات مختلف از جمله بیمه تامین اجتماعی حتی امکان ایفای نقش در قالب یک کار آفرین را در اختیار آنها قرار می داد، نیز از گردونه فعالیت خارج شد، درصورتی که این فضاهای سالم موجبات تامین معیشت را برای این قشر فراهم می آورد تا به راه های غیر اخلاقی کشیده نشوند یا  یا سر از سطل های زباله درنیاورند.

شهر من نیاز به طبیب دارد
وی تصریح کرد: من آمده ام تا بگویم شهر من درد دارد، شهر من نیاز به طبیب دارد، براین اساس من با راهکارهایی آمده ام که حاصل ۲۷ سال تجربه خدمت در شهرداری تهران است و براین اساس قادر هستند تا این دردها را درمان کنم.

کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار کرد: از مهمترین برنامه هایی که لیست ما برای شورای شهر تهران دارد، این است که ما در یک اتاق در بسته نمی نشینیم تا برای شهر تصمیم بگیریم، برای شهرمان آرزو نمی کنیم، برای آن تلاش خواهیم کرد. در این راستا به دل مناطق می رویم، به عبارتی جلسه شورای شهر ما در یک سالن در بسته برگزار نخواهد شد و در هر هفته در مناطق حضور پیدا می کنیم. من به معنای واقعی اعتقاد دارم افرادی که وارد شورای شهر می ‌شوند خادمان شهر هستند و باید آن را ثابت کنند.

باکوچی نوش آبادی بیان کرد: ما باید مشکلاتی مانند آلودگی های صوتی، محیط زیستی، هوا یا ترافیک و هر مشکل دیگری که به مدیریت شهری مربوط می شود، را بررسی و رفع آن را به دست شهرداری منطقه بسپاریم، ضمن اینکه ساز و کارهای لازم در این زمینه را فراهم آوریم. به طور مثال اگر نیاز تامین بودجه دارد اعتبارات لازم را در شورا به تصویب برسانیم، اقداماتی که لازم است در کنار شهرداری آن را محقق کنیم نیز مدنظر قرار دهیم.

سیستم کنونی شورای شهر تشریفاتی است
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم کنونی شورای شهر ما تشریفاتی است و عملاً یک فضا که آدم های بسیار منفعل و خوانساری در آن حضور دارند که دچار سیاست زدگی شده اند. اما باید به یاد داشت که فضای شهری ما فضای سیاسی نیست، بلکه یک نهاد عمومی است که ما باید بلد باشیم در آن چگونه خدمت کنیم.

ضرورت ساماندهی و نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی
کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: اگر من بتوانم وارد شورا شوم و مطالبات شهرداری را از دولت بگیرم، به طور حتم اولین کاری که می کنم این است که به موضوع ساماندهی و نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی شهر بپردازم. همچنین تلاش خواهم کرد تا شهری زیبا و بدون دغدغه داشته باشم تا در آن مردم با آرامش و بدون دغدغه زندگی کنند، مردمی که حسرت شهرهای اروپایی را به لحاظ بصری نخورند. همه تلاشم را خواهم کرد تا انشاالله کلانشهر تهران یکی از زیباترین شهرهای جهان شود. هرچند که انصافا مدیران قبلی در این زمینه تلاش بسیاری کردند، اما در برخی از ادوار این موضوع دلسوزانه پیگیری نشد.

تقویت و به روز رسانی امکانات هوشمند شهری
باکوچی نوش آبادی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که تصمیم دارم، شهری هوشمند بسازم و فضایی ایجاد کنم که بسیار رفت و آمد ها در شهر اتفاق نیفتد، کما اینکه خیلی از کارهای اولیه در این زمینه انجام شده است و شاید لازم باشد تا آنها را تقویت و به روز رسانی کرد. به عبارتی باید بتوانیم با ایجاد بسترهای لازم گام هایی برای کاهش تردد در معابر شهری برداریم، علاوه براینکه افزایش سرانه های فرهنگی و ورزشی نیز موضوعی است که مدنظر دارم.
گفتنی است؛ باکوچی نوش‌آبادی در فهرست 21 نفره نامزدهای جبهه نیروهای انقلاب برای حضور در شورای اسلامی شهر تهران بوده که با شعار «نسیم بهار بر فراز تهران» برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش کاندید شده است. این فهرست نزدیک ترین فهرست انتخاباتی شورای اسلامی شهر تهران به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی  و محمود احمدی ‌نژاد است.