صعود بورس در روز ریزش سکه و ارز

صعود بورس در روز ریزش سکه و ارز

روند اصلاحی شاخص کل بورس در حالی پس از دو روز متوقف شد و رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی را به ثبت رساند که در سایر بازارها شاهد افت قیمت طلا، سکه و ریزش همه ارزها در برابر ریال بودیم.

به‌روزترین‌ها– در حالی که نرخ ارز طی ۲ روز گذشته متاثر از اخبار سیاسی و ابهامات در خصوص بازگشت آمریکا به برجام افزایش یافته بود، امروز بهای تمامی ارزهای عمده از جمله دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، درهم امارات، یوان چین، لیر ترکیه و حتی رینگیت مالزی و بات تایلند برابر ریال با کاهش همراه بودند. این کاهش به اندازه‌ای محسوس بود که بار دیگر دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی بازگشت و نتوانست صعود خود به کانال ۲۵ هزار تومانی را حفظ کند.

از سوی دیگر با وجود رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی، اما قیمت طلا در بازار به دلیل افت نرخ ارز با کاهش همراه بود.

با این حال بورس تهران بعد از اصلاحی دو روزه بار دیگر به مدار رشد بازگشت و شاهد این مدعا نه فقط رشد ۰.۹ درصدی شاخص کل بلکه افزایش ۱.۲ درصدی شاخص کل هم وزن و رشد یک درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ است.

قیمت سکه هم که در روز شنبه برای ساعاتی تا ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نیز معامله شده بود بار دیگر به کانال ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی بازگشت.

با این وجود اطلاعات بدست آمده از سامانه سنا و نرخ خرید حواله دلار در بازار نیما حکایت از رشد ۰.۳ درصدی قیمت فروش دلار در سامانه سنا و افزایش ۰.۹ درصدی نرخ فروش حواله دلار در سامانه نیما دارد.

برخی از ناظران، گزارش اخیر بانک مرکزی مبنی بر خروج از رکود و رشد منفی اقتصادی را عامل این رفتار بازارها می‌دانند. براساس گزارشی که بانک مرکزی روز شنبه منتشر کرد، با وجود تشدید تحریم‌های اقتصادی از سوی دولت آمریکا در کنار تبعات منفی شیوع ویروس کوید-۱۹ در سطح جهان، تحولات اقتصادی سال ۱۳۹۹ حاکی از عملکرد مناسب اقتصاد کشور و روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور است. به گونه‌ای که اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ پس از دو سال، رشد اقتصادی مثبت معادل ۳.۶ درصد را تجربه کرد و رشد اقتصادی بدون نفت نیز در این سال در سطح ۲.۵ درصد رقم خورد.

این عملکرد در شرایطی محقق شد که رشد ارزش افزوده تمامی گروه‌های اقتصادی (به غیر از گروه خدمات که همانند سایر کشورهای جهان بیشترین آسیب‌پذیری از شیوع بیماری کرونا را داشته است) در سال ۱۳۹۹ مثبت بوده است.

همچنین در فصل چهارم سال ۱۳۹۹، رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) معادل ۷.۷ درصد محقق شد که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون چنین رشدی بی‌سابقه بوده است.

علاوه بر این، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به عنوان یکی از عوامل مهم موثر بر تداوم رشد اقتصادی که از ابتدای سال ۱۳۹۷ روند نزولی در پیش گرفته بود و این روند با شیوع ویروس کووید-۱۹ در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ نیز تداوم یافته بود، در فصول سوم و چهارم سال ۱۳۹۹ به ترتیب با رشد ۲.۲ و ۸.۲ درصدی مواجه شد که در مجموع رشد ۲.۵ درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۳۹۹ را رقم زده است.

صعود بورس در روز ریزش سکه و ارز

بازگشت بورس به کانال یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحدی

شاخص کل در بازار بورس امروز (دوشنبه، ۱۴ تیرماه) ۱۰ هزار و ۸۹۳ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۵۴ هزار واحد رسید.

برپایه معاملات امروز بیش از ۶ میلیارد و ۷۱۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۹ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۳۹۵  واحد افزایش به ۳۸۶ هزار و ۴۷۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۸۰۸ واحد رشد به ۲۴۶ هزار و ۹۵۱ واحد رسید.

یکی از نکات مثبت در خصوص بازار امروز این بود که ارزش معاملات در ۲ بازار بورس و فرابورس بعد از چندین روز متوالی کاری، به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. از این رقم ۴ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان در بورس و ۱۴ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان در فرابورس معامله شد.

در پایان معاملات امروز همچنین شاخص ۳۰ شرکت بزرگ از ۶۷ هزار و ۴۷۶ واحد به ۶۸ هزار و ۱۳۴ واحد رسید و رشدی یک درصدی را به ثبت رساند.

صعود بورس در روز ریزش سکه و ارز

بازدهی منفی قیمت سکه و طلا

امروز اونس جهانی طلا ۴ دلار نسبت به روز گذشته رشد داشت و به یک هزار و ۷۹۱ دلار و ۵۳ سنت رسید. با این وجود در بازار آزاد هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شده بود که یک هزار و ۲۰۰ تومان از روز گذشته کمتر است. دلیل این موضوع نیز کاهش نرخ ارز است.

امروز و در بازار آزاد میانگین قیمت معامله هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به روز گذشته ۹۵ هزار تومان کاهش داشت و از ۱۰ میلیون و ۷۴۷ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسید. این بدان معناست که بازدهی سکه تمام بهار آزادی منفی ۰.۹ درصد بوده است.

از سوی دیگر نیم سکه بهار آزادی نیز که روز یکشنبه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد امروز به ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید که بازدهی مشابه سکه تمام داشته است.

ربع سکه بهار آزادی اما شاهد بیشترین ریزش در بین سایر انواع سکه بود و از با ۵۰ هزار تومان افت نسبت به روز گذشته ۳ میلوین و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شد. بازده این قطعه سکه، منفی ۱.۳ درصد بوده است.

سکه گرمی هم منفی ۰.۷ درصد بازده داشته و در حالی که روز گذشته ۲میلوین و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد، امروز به بهای ۲ میلیون و ۲۸۵ تومان فروخته می‌شد.

صعود بورس در روز ریزش سکه و ارز

ریزش دسته جمعی نرخ تمامی ارزها

امروز هر دلار آمریکا ۲۴ هزار و ۹۷۹ تومان به فروش می‌رسید که ۱۷۰ تومان از روز گذشته کمتر است. بازدهی دلار در معاملات امروز منفی ۰.۶۳ درصد بوده است.

یورو نیز ۲۹ هزار و ۵۹۴ تومان داد و ستد می‌شد که نشان می‌دهد نسبت به روز یکشنبه ۲۶۰ تومان افت کرده است. بازدهی این ارز نیز منفی ۰.۸۸ درصد بوده است.

صرافی‌ها امروز هر پوند انگلیس را با ۱۷۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۳۵ هزار و ۴۰ تومان می‌فروختند تا بازدهی این ارز نیز منفی ۰.۵۲ درصد باشد.

درهم امارات هم با ۴۳ تومان کاهش در مدت زمان مشابه، ۶ هزار و ۸۰۲ تومان فروخته می‌شد.

امروز سایر ارزهای عمده از جمله لیر ترکیه، فرانک سوئیس ین ژاپن، یوان چین، دلار کانادا، استرالیا، نیزیلند و سنگاپور، کرون سوئد، نروژ و دانمارک، ریال عربستان، قطر و عمان، دینار کویت، بحرین و عراق، روپیه هند و پاکستان، رینگیت مالزی، بات تایلند و روبل روسیه هم برابر ریال با کاهش ارزش روبه‌رو بودند.

 منبع: ایرنا