اجناس دلاری مختص کاسبان تحریم؟!

اجناس دلاری مختص کاسبان تحریم؟!

با تشدید تورم و افزایش مشکلات اقتصــادی به نظر می‌رسد شکاف طبقاتی به حــدی رسیــده که حتی ثروتمندان و اقشار مرفــه جامعه که برخی از آمارها جمعیت این قشر را حدود ۱۰ درصــد از کل جمعیت کشور اعلام می‌دارد محــل خریدهای خود را از دیگر گروه های جــامعه جدا کرده‌اند. شکی نیست که بسیــاری از ثروتمندان و مرفهان جامعــه را کسانــی تشکیل می‌دهند که توانسته‌اند بــا استفاده از فضای تحریمی و البته رانت ناشی از روابط سودهای کلانی را به جیب بزنند که شاید در خواب هم تحقق آن برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست.

به‌روزترین‌ها– حال این فخر فروشی کاسبان تحریم به حدی رسیده که حتی برای خرید کالاهای لوکس به اماکن و فروشگاه‌های خاص و البته مخفی مراجعه می‌کنند موضوعی که نمونــه آن را در مرکز خریدی در فرشته شاهــد هستیم که حتی قیمت محصولات را بر اساس دلار و یورو دریافت می‌کند.

برندهای لوکس با نرخ‌های ارزی

در این رابطه بررسی‌هــای میدانی از این مرکز خرید نشان می‌دهد برای ورود به این مرکز خــرید با درهــای ورودی استیل که تجمــل و شکــوه را با خود به همراه دارد پس از ملاحظات فراوان امکان بازدید از مجموعه که همگی فروشگاه‌ها عرضه کننده برندهای لوکس و خاص هستند میسر خواهد شد. مراکز خرید گران، زیبا و لوکس در شمال تهران کم نیستند و این بوتیک هم یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید به شمار می‌آید که ویژه افراد مرفه جامعه ساخته شده است و عموم تنها می‌توانند برای بازدید از زرق و برق فروشگاه‌ها و تماشای ویترین از آنها بهره‌مند شوند. این مرکز خرید چهار طبقه دارد که متشکل از ۵۰ فروشگاه با برندهای خارجی و لوکس ایرانی شده است؛ فروشگاه‌هایی بزرگ با ویترین و اجناسی خاص، البته بسیاری از محصولات محدود هستند و شاید یکی از دلایل آن قیمت‌های نجومی آنهاست. با وجود تحریم‌ها و خداحافظی خیلی از برندها هنوز فروشگاه‌هایی با اجناس گران‌قیمت و لوکس خارجی را در خود نگه داشته است. یکی از این برندها که بیشتر با ادکلن‌هایش در ایران شناخته می‌شود در یکی از طبقات این مرکز خرید چشم‌نوازی می‌کند؛ برندی که در این پاساژ جدای از ادکلن‌هایش محصولات خانگی را به عرضه نمایش و فروش گذاشته است. ویترین این فروشگاه آنقدر جذاب است که شما را وادار می‌کند تا نگاهی به داخل آن بندازید. به داخل فروشگاه می‌روم، در ورودی فروشگاه یک مبلمان نیم ست گذاشته است که با طرح پارچــه کرم مشکی خودنمایی می‌کند. با نگــاه به اجناس فروشگاه متوجه خاص بــودن آنها می‌شوید، صندلی‌های رنگــی که به نظر می‌رسد از پلاستیک مــرغوب ساخته شده‌اند هم زیبایی خاصــی به فروشگاه داده است اما مابقی محصولات از کریستال است. گلدان، شمعدان، مجسمه، میوه خوری و غیره. مشخص است اجناس این فروشگاه خیلی گران هستند و برای ارضای حس کنجکاوی خود تمام جرات خود را جمع می‌کنم تا از فروشنده که خانم خوش برخوردی است در مورد قیمت مجسمه‌ای سئوال کنم در نهــایت فــروشنده با لبخند می‌گوید: ۲۴۰ یورو! در ذهن قیمت یورو را معادل‌سازی به ریال می‌کنم. قیمت این مجسمه حدود ۷ میلیون تومان است و اجناس این فروشگاه از آنچه من تصور می‌کردم گران‌تر است و حتی با حقوق یک ماه هم امکانخرید آن را نخواهم داشت. دیگر با احتیاط بیشتری در این فروشگاه قدم می‌گذارم و شروع به قیمت پرسیدن از فروشنده می‌کنم. دوست دارم بدانم گران‌ترین محصول این فروشگاه کدام است. چشمم به مبلمان نیم‌ست می‌خورد و قیمت آن را هم می‌پرسم. فروشنده دوباره با مهربانی می‌گوید: ۶۸ هزار یوررو و این میز شیشه‌ای هم ۸۰۰۰ یورو!دوباره معادل‌سازی می‌کنم چیزی حدود ۲ میلیارد تومان یعنی قیمت یک خانه در مرکــز شهــر.گلدانی هم که کنده‌کاری‌های مشکی روی آن نقش بسته است در مرکز فروشگاه روی یک میز خودنمایی می‌کند و قیمت این گلدان هم به واحد پول خودمان حدود ۸۰۰ میلیون تومان است.اجناسی که به نظر نمی‌رسد خیلی گران باشند مگر اینکه برندشناس باشید و صرفا بدانید فلان برند محصولاتش گران است. این فروشگاه محصولات یک برند فرانسویی را به فروش می‌رساند و خیال افراد مرفه راحت است که بدون سفر به فرانسه می‌توانند آنها را خریداری کنند.ناگفته نماند در این فروشگاه هر آنچه را که بخواهید از نزدیک ببینید – برای نمونه مجسمه‌ای که به اندازه یک کف دست است – نمی‌توانید لمس کنید و باید فروشنده اجناس را در دست خودش به شما نشان دهد که مبادا به محصولات خسارتی وارد شود.

خریداران چه کسانی هستند؟

آنچه مسلم است این سئوال برای هر خواننــده ای ایجاد خواهد شد خریدار این اجناس چه کسانی هستند ایا این از ما بهتران به راحتی در کنار ما در خیابان‌های قدم می‌زنند یا هزاران سئوال دیگر چه کشانی می توانند مبلمانی را خریداری کنند که معادل قیمت خانه ای در مرکز شهر است و هزارن نفر آرزوی خرید ان را در سر می پرورانند به راستی در شرایطی که خط فقر بر اساس اعلام بانک مرکزی به ۱۰ میلیون تومان رسیده و اکثر حقوق بگیران و کارمندان کشور در زیر خط فقر قرار دارند خرید و عرضه این محصولات به نوعی تو دهنی به کسانی نیست که در خلال این سالها سختی ها مقاومت در برابر تحریم ها را به دوش کشیده‌اند و عده‌ای از همین مقاومت ها به نان و نوایی رویایی رسیده‌اند.

 منبع: آرمان