فروش کالای ایرانی سخت شد

فروش کالای ایرانی سخت شد

بازار لوازم خانگی آنقدر راکد است که تولیدکنندگان ایرانی برای رقابت با برندهای رقیب، تخفیف‌های ویژه‌ای قائل شده‌اند. به عنوان مثال مردم بابت خرید تلویزیون، کارت اعتباری یک تا سه میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

به‌روزترین‌ها– فروش کالاهای قاچاق در بازار رونق گرفته است.  کالاهای قاچاقی که گاهی قیمت آنها با رقبای ایرانی برابری می‌کند و خریداران را دچار این تردید می‌کند که کالای ایرانی بخرند یا کالای خارجی قاچاق؟

این مساله درباره برخی از لوازم خانگی بیش از بقیه صدق می‌کند. مانند خرید تلویزیون و ماشین لباس‌شویی.

بخش عمده‌ای از تلویزیون‌های موجود در بازار از طریق شبکه قاچاق تامین می‌شود و گارانتی تقلبی دارد اما این عوامل باعث کاهش تعداد مشتریان این کالاها نشده است. در حقیقت این کالاها به دلیل کیفیت بالا‌ مشتری‌های خاص خودش را دارد.

استقبال کم مردم از کالاهای ایرانی!

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش فروش کالاهای قاچاق توضیح داد: تلویزیون‌های ایرانی تقریبا هم قیمت نمونه خارجی آن است. از این‌رو تولیدکنندگان ایرانی برای اینکه کالاهای‌شان به فروش برود تخفیف‌های ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفته‌اند اما همچنان استقبال مردم از خرید کالای ایرانی کمتر است.

محمدحسین اسلامیان به تجارت‌نیوز گفت: به طور کلی گارانتی تلویزیون‌ها یک ساله است. به همین دلیل گارانتی برای تلویزیون معنا و مفهومی ندارد. در بازار لوازم خانگی خریداران تلویزیون بیشتر به دنبال کیفیت و مرغوبیت هستند.

هر چند برخی فروشندگان هم می‌گویند نوسان قیمت برق باعث افزایش خرابی‌ تلویزیون‌ها شده و حالا داشتن گارانتی یک ساله هم برای برخی مهم است. اما برخی از خریداران می‌گویند شرکت‌های تولید داخل زیر بار خرابی تلویزیون‌ به دلیل نوسان برق نمی‌روند. پس داشتن گارانتی برای برخی از لوازم برقی هم معنا ندارد و از نظر مشتری پرداخت هزینه اضافه است.

البته برخی از فروشندگان کالای قاچاق برای محصول خود گارانتی می‌دهند. گارانتی‌هایی که می‌خواهد ثابت کند کالا، اصل و باکیفیت است.

اما در ایران گارانتی فروشی برای کالاهای خارجی وجود دارد؟ نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی پاسخ داد: چسباندن گارانتی‌های تقلبی متفرقه به تلویزیون‌های قاچاق زیاد است اما این گارانتی‌ها هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

اسلامیان به مردم توصیه کرد که به گارانتی‌های متفرقه اعتماد نکنند و برای اطلاع بیشتر به سامانه جامع گارانتی مراجعه کنند. همچنین در این وضعیت مردم برای اینکه ضرر نکنند باید کالایی را بخرند که در سامانه جامع گارانتی ثبت شده باشد.

امتیاز تولیدکنندگان به مردم

امسال لوازم خانگی گران نشد. کاهش تقاضا و سرکوب قیمت‌ها باعث شده تولیدکنندگان نتوانند با کالاهای قاچاق در بازار رقابت کنند و برای فروش بیشتر کالاهای خود امتیازاتی به مردم می‌دهند.

علیرضا موسوی مجد، رئیس انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور به تجارت‌نیوز گفت: برای تلویزیون‌ها با مدل‌های مختلف کارت‌های اعتباری یک میلیون تا سه میلیون تومان وجود دارد و برای فروش کالاهای ایرانی مجبوریم با سود کمتر یا برخی امتیازات محصول را بفروشیم.

چندی پیش محمد حسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفته بود: به دلیل عدم تقاضا و کمبود قطعه تولید لوازم خانگی ۳۰ درصد ارزان شده است.

 منبع: تجارت نیوز