دلار ارزان می‌شود؟

دلار ارزان می‌شود؟

پس از سفر ابراهیم رئیسی به تاجیکستان برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، روز گذشته اعلام شد ایران به طور رسمی نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. اما این اتفاق چرا اهمیت دارد و چه تاثیری بر قیمت دلار می‌تواند داشته باشد؟

به‌روزترین‌ها– ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور در اولین سفر رسمی خود به خارج از کشور مهمان کشور تاجیکستان و اجلاس شانگهای بود.

وی در این اجلاس گفته است: جهان وارد دوره جدیدی شده است؛ سلطه‌‎طلبی و یکجانبه گرایی رو به زوال است. نظام جهان به سود کشورهای مستقل در حال تغییر است. روح حاکم بر سازمان همکاری شانگهای یعنی اعتماد متقابل ابزار کلیدی صلح در قرن ۲۱ است.

اما اتفاق مهم این اجلاس چه بود؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام کرده که سند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به تایید سران رسیده است. روز گذشته اعلام شده که با موافقت تمامی کشورهای عضو پیمان شانگهای ایران به عنوان عضو دائم این سازمان پذیرفته شده است.

اما این اتفاق چه تاثیر اقتصادی دارد؟

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان رور دوشنبه پس از نشست سران سازمان همکاری شاهنگهای در اظهاراتی با اشاره به پذیرش عضویت دائمی ایران در این سازمان گفت: فکر می‌کنم این را دستاورد خیلی مهم این اجلاس به حساب بیاوریم و مردم عزیزمان حتما آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم ملاجظه و مشاهده خواهند کرد البته روند عضویت دائم به گونه ای‌است که مرحله به مرحله گام هایی اتخاذ می‌شود که در هر مرحله یکی از حلقه ها فعال می‌شود و در نهایت در یک پروسه حداکثر یک ساله تا یک سال و نیمه تمامی بخش‌های مرتبط به عضویت دائمی ما به شبکه بزرگی که در میان کشورهای عضو شانگهای قرار دارد فعال بشوند.

تجارت ۱۲.۵میلیارد دلاری ایران با اعضای پیمان شانگهای شاید مهمترین موضوع اقتصادی این اتفاق باشد.

طبق اعلام محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تجارت ۱۲.۵ میلیارد دلاری ایران با اعضای پیمان شانگهای تنها مربوط به دوره ۵ ماهه نخست سال جاری است.

وی گفته است: روابط راهبردی ایران با برخی از کشورهای عضو شانگهای از جمله چین می‌تواند در کنار همکاری‌های امنیتی پیمان شانگهای به عنوان یک مکمل ویژه برای سیاست نگاه به شرق ایران باشد. آنگونه که آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، در سال گذشته نیز میزان تجارت ایران با مجموعه کشور‌های شانگهای، ۲۸ میلیارد دلار بوده که از این میزان، صادرات ایران ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و واردات ایران از این کشور‌ها ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه درباره روند پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای نیز اشاره شده است: پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای، گام مهمی است و نقش مثبتی در توسعه همکاری‌ها و مناسبات کشورمان با اعضای این سازمان در کلیه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات هم در توییتی با اشاره به پیوستن ایران به سازمان شانگهای نوشته است: پیوند قوی‌تر اقتصادی با چین و روسیه و هند یعنی ترک‌برداشتن دیوار تحریم‌ها.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل ۱۴ میلیارد دلاری در بخش صادرات ایران به کشورهای این سازمان و تضمین حداقلی این تجارت، این اتفاق بتواند بر قیمت دلار نیز تاثیر داشته باشد.

هرچند پنجشنبه ۲۵ شهریور قیمت دلار متاثر از نااطمینانی‌های سیاسی طبق انتظار عمل کرد و مجددا روندی صعودی به خود گرفت و به کانال ۲۵۴۰۰ تومان افزایش یافت، اما در روز شنبه احتمالا این روند به مانند پنجشنبه نباشد.