عقب نشينی صوری لبنياتی‌ها!

به‌روزترین‌ها– درواقع این میزان کاهش که به‌گفته متولیان این حوزه قرار است ۵ درصد آن از طریق اعمال تخفیف از سوی صنایع لبنی و ۵ درصد دیگر کاهش ۵ درصدی سود توزیع اعمال شود؛ اگرچه با رشد ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی که در اکثرمحصولات لبنی رقم خورده عملا تاثیری در افزایش قدرت خرید خانوارها به‌ویژه اقشار ضعیف جامعه که بر حسب اتفاق مورد تاکید انجمن مربوطه هم بوده ندارد اما همین میزان تخفیف نیز از جیب تولیدکننده و توزیع‌کننده خرج شده است. در واقع قیمت لبنیات پس از افزایش پرچالش نرخ شیر خام و با تکیه بر خروج لبنیات از شمول قیمت‌گذاری تنظیم بازار رقم خورد و  این در حالی بود که بارها متولیان این حوزه از رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت‌ها در صورت اجرای اصلاح نرخ شیر خبر داده بودند حال به‌نظر می‌رسد با رسیدن تولیدکنندگان به آرزوی دیرینه خود برای آزادسازی قیمت‌ها اما با کاهش تقاضا که در نتیجه افت قدرت خرید جامعه و خروج تدریجی لبنیات از سفره خانوارها رخ داده سعی کرده‌اند با کمی عقب‌نشینی بازار ازدست‌رفته را بازیابی کنند که در این میان دولت نیز خواسته تا از موقعیت ایجاد شده به نفع خود بهره‌گیری کند و در شرایطی که قرار بود با آزادسازی نرخ‌ها و حذف یارانه‌های پنهان افزایش هزینه‌های تحمیل شده به دهک‌های پایین جامعه را از طریق پرداخت یارنه‌های هدفدار پوشش دهد اما توانسته با خرج‌کردن از جیب بخش خصوصی این کاهش ناچیز را به‌نام خود ثبت کند. البته باید منتظر شد و دید آیا پس از افزایش تا ۲ برابری قیمت ماست، شیر و پنیر تخفیف ۱۰ درصدی بازار لبنیات را داغ خواهد کرد؟

 کاهش ۱۰ درصدی لبنیات

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی در جمع روستاییان و عشایر شهرستان زرندیه با عنوان اینکه حال حاضر تامین مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات دغدغه اصلی وزارت جهاد کشاورزی و مردم است؛ گفت:  از هفته آینده براساس تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور گرفته شد و بنا به دستوری که رئیس‌جمهور در مورد ثبات قیمت‌ها و فراوانی و دسترسی صادر کردند از شنبه کاهش ۱۰ درصدی قیمت در سه محصول اصلی شیر و پنیر و ماست عملیاتی می‌شود. ساداتی‌نژاد افزود: مردم می‌دانند که تولید در حوزه کشاورزی و دامداری امری زمان‌دار است بنابراین هر تصمیمی که گرفته شود، زمان می‌برد تا به نتیجه برسد. در واقع بخشی از مشکلات امروز تولید به تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های گذشته مرتبط است ولی در کل تلاش می‌شود از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا آرامش در بازار ایجاد شود. وی ادامه داد: در ارتباط با تخم‌مرغ هفته آینده شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی با کمک اتحادیه‌ها و تشکل‌های دخیل در توزیع تخم‌مرغ و مرغ در حوزه شهرهایی که براساس بررسی‌های انجام شده با کمبود مواجه هستند، اقدام خواهد کرد و در مجموع، تلاش ما این است آرامش و ثبات در بازار محصولات غذایی وجود داشته باشد. همچنین سیدمحمدرضا بنی‌طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی نیز ضمن تایید خبر کاهش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی با تاکید بر اینکه این کاهش قیمت در حمایت از دهک‌های محروم جامعه رقم خورده است؛ گفت: کارخانه‌ها از امروز  قیمت محصولات لبنی را تغییر می‌دهند و اعمال سراسری این قیمت‌ها در بازار حدود یک هفته طول خواهد کشید. محمدرضا بنی‌طبا افزود: سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر از شنبه با کاهش ۱۰ درصدی قیمت همراه خواهند شد. این سه محصول نیز شامل ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی، پنیر ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی است. وی بیان کرد: صنایع لبنی از سود مشروع و قانونی خودشان ۵ درصد به مصرف‌کننده تخفیف داده‌اند. همچنین شبکه توزیع و فروشگاهی نیز با کاهش ۵ درصدی سودشان موافقت کردند که در نهایت به ۱۰ درصد کاهش قیمت رسیدیم. سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: شرط تداوم کاهش قیمت این است که قیمت شیرخام و سایر مؤلفه‌های تولید مانند قیمت پتروشیمی (بسته‌بندی)، هزینه‌های سربار، حقوق و دستمزد افزایش نیابد. یعنی اگر قرار باشد قیمت شیر خام مجددا افزایش یابد و از قیمت مصوب ۶,۴۰۰ تومان که در حال حاضر هم به کارخانه‌ها با قیمت ۶,۶۰۰ تومان می‌رسد، بیشتر شود یا سایر مؤلفه‌های تولید تغییر قیمتی داشته باشند طبیعتا اعمال تخفیف برای کارخانه‌ها و شبکه توزیع مقدور نخواهد بود. وی گفت: اعمال سراسری این قیمت‌ها در بازار حدود یک هفته تا ۱۰ روز طول خواهد کشید. یعنی از شنبه کارخانه‌ها قیمت روی این محصولات را تغییر می‌دهند، ولی نکته مهم این است که هنوز اقلام قبلی تولید شده در بازار هستند و اگر مصرف کنندگان بلافاصله کاهش قیمت را در بازار احساس نکردند بدانند که چند روزی طول خواهد کشید. بنی‌طبا با بیان اینکه البته این تدابیر در کشوری با تورم بیش از ۴۰ درصدی، تدابیر موقتی است، افزود: راه‌حل اساسی در حمایت از مصرف‌کنندگان دهک‌های محروم، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص آن به دهک‌های محروم است.

 تفاوت فاحش در آمار رسمی

البته سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در حالی از اعمال تخفیف ۵ درصدی از سوی کارخانجات خبر می‌دهد که عضو هیات‌مدیره این انجمن میانگین حاشیه نرخ سود شرکت‌ها را براساس گزارشات سازمان بورس یک درصد عنوان کرده که به‌نظر می‌رسد تفاوت این میزان سود و در حالی که نرخ ثبت شده در گزارشات بازارسرمایه بسیار پایین‌تر از تخفیفاتی است که قرار است ارائه شود این شائبه را ایجاد می‌کند که آمار و ارقام اعلام شده با واقعیت آنچه شرکت‌های لبنی اعلام می‌کنند تفاوتی فاحش دارد و لازم است تا مسئولان نظارت دقیقتری را داشته باشند. محمد فربد عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی می‌گوید: ناتوانی مردم در خرید، سرانه مصرف لبنیات را در کشور کاهش داده است از این‌رو بخشی از شیر تولیدی در کشور به کارخانه‌های تولید شیر خشک رفته و تبدیل به شیرخشک و خامه می‌شود. وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد تولیدات لبنی بر پایه شیر صادر می‌شود، افزود: اگر سالیانه ۸ میلیون تن شیر در کشور تولید شود حدود ۸۰۰ هزار تن از آن تبدیل به محصولات متنوع صادراتی از جمله شیر، پنیر، ماست، دوغ، خامه، کفیر، کره، بستنی، شیرخشک صنعتی و پودر آب پنیر می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار تن آن پنیر است. عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، گفت: ناتوانی مردم در خرید، سرانه مصرف لبنیات را در کشور کاهش داده است از این‌رو بخشی از شیر تولیدی در کشور به کارخانه‌های تولید شیر خشک رفته و تبدیل به شیرخشک و خامه شده که بخشی از این خامه به کره تبدیل می‌شود. فربد با اشاره به حاشیه سود این صنعت در ۳ ماه نخست سالجاری، اظهارکرد: حاشیه سود صنعت لبنیات در سه ماه نخست سالجاری در بورس اوراق بهادار یک درصد بوده است این در حالی است که سود قانونی مورد انتظار این صنعت حداقل ۱۴ درصد بود. بنابراین امکان دستیابی به سود قانونی هم مقدور نیست. وی درباره ۲ دلیل کاهش سود در صنعت لبنی کشور، گفت: نخست، صنعت‌گران زیادی به این حرفه ورود کردند از این‌رو فعالان برای کسب سهم بازار در رقابت‌اند دلیل دوم هم به ناتوانی مردم در خرید لبنیات باز می‌گردد. این واقعیت جامعه است و من قصد ارائه گزارش غلط و سیاه نمایی را ندارم.

 منبع: آرمان ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا