ایران خودرو زیانده‌ترین شرکت خودرویی کشور

به‌روزترین‌ها– چند روز ابتدایی آبان ماه، گزارش عملکرد فصلی و شش ماهه شرکت‌ها روی سامانه کدال منتشر شد و ناامیدی سهامداران برخی شرکت ها را تشدید کرد.

طبق اظهار نظر کارشناسان و سهامداران، عمده گزارش‌ها از انتظار فعالان بازار سرمایه ضعیف‌‌‌تر بود و به همین دلیل نگرانی اهالی این بازار را تشدید کرد.

البته در این میان برخی شرکت ها سوددهی نیز داشتند اما بررسی وضعیت عملکرد این شرکت‌ها در نیمه نخست ۱۴۰۰ نشان می‌دهد افزایش سود اکثر صنایع ناشی از افزایش نرخ فروش بوده است.

البته این وضع بیشتر در مورد شرکت‌های صادراتی صادق است زیرا این شرکت‌ها بخش مهمی از سود خود را به واسطه تفاوت نرخ ارز نیمایی با پیش‌بینی نرخ دلار در بودجه کسب کرده اند.

*** گزارش عملکرد شش ماهه شرکت های خودرویی

در گزارش عملکردهای شش ماهه خودروسازان همچنان اوضاع قابل قبولی ندارند و سایه سومدیریت و برخی مشکلات مثل قیمت‌گذاری دستوری به روشنی در عملکرد نیمه نخست این صنعت مشخص است.

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، عمده مشکلات اساسی این صنعت سومدیریت، تحریم‌ها، هزینه‌های بالای تولید و قیمت‌گذاری دستوری است.

*** ایران خودرو زیانده ترین شرکت خودرویی

در شرکت های بورسی فعال در صنعت خودرو، ایران خودرو در شش ماهه ابتدایی سال جاری، زیان ۱۶۵‌ ریالی داشته است و رتبه اول را کسب کرده است.

شرکت سایپا نیز در این مدت زیان ۱۴۹‌ریالی را به ازای هر سهم ثبت کرده که نسبت به سال گذشته در همین مدت، افزایش ۱۵‌درصدی زیان را تجربه کرده است.

شرکت خودروسازی بهمن با نماد خبهمن نیز علیرغم اینکه افزایش سرمایه سنگین ۱۲۴۶‌ درصد داشته در شش ماهه ابتدایی سال جاری ۱۴ریال زیان ثبت کرده است.

*** رقابت شرکت های خودرویی در زیان

در پایان می توان گفت: در گروه خودرویی‌های بازار سرمایه، اکثر نمادهای بازار افت قیمت بسیاری را به سهامداران خود تحمیل کرده‌اند و گویا در زیانده بودن با یکدیگر به رقابت پرداخته اند.

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا