ایران قطعا برجام را می‌پذیرد

ایران قطعا برجام را می‌پذیرد

استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان علوم اظهار داشت: امروز سوریه خودروهای تولید داخل را پس می‌فرستد اما لوازم خانگی ما را می‌خرد زیرا استاندارد لوازم خانگی تولید داخل از خودروی تولید داخل بالاتر است.

به‌روزترین‌ها– سعید خزایی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان علوم و آینده پژوه در حوزه اقتصاد در نشست آینده صنعت لوازم خانگی، چالش‌ها و راهکارها که در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی برگزار شد با اشاره به وضعیت امروز صنایع در کشور گفت: یکی از مشکلات اساسی صنایع ما نبود یک تشکل قدرتمند است که باعث شده نگاه آینده پژوهانه به صنایع وجود نداشته باشد. ما این مسئله را درباره صنایع مختلف مانند کیف و کفش کاملا شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی یازدهمین صنعت پیشران در دنیاست گفت: صنعت لوازم خانگی بعد از نفت و خودروسازی جایگاه مهمی در اقتصاد دنیا دارد و ما نیز باید نقش خود را در این جایگاه پررنگ کنیم.

وی ادامه داد: امروز از لحاظ اقتصادی، دنیا به سمت منطقه‌ای شدن حرکت می‌کند و این مسئله در صادرات و واردات کاملا مهم است.

خزایی با اشاره به رشد صنایع لوازم خانگی بعد از ممنوعیت ورود محصولات خارجی به کشور گفت: صنایع لوازم خانگی در سال ۹۹، حدود ۱۴ میلیون دستگاه تولید کرده و پیش بینی می‌شود در افق ۱۴۰۴ میزان تولیدات به ۲۵ میلیون دستگاه برسد در حالی که تا قبل از این ممنوعیت و در زمان تحریم‌ها ۶۰ درصد بازار در دست محصولات خارجی به خصوص کره جنوبی بود و میزان تولیدات در سال ۹۸ حدود ۹ میلیون بود.

وی ادامه داد: بحران کرونا تاثیر بسیار مخربی بر روی اقتصاد جهان گذاشته و ۳ برابر رکود تورمی وال ‌استریت به اقتصاد و صنعت ضربه زده است به همین دلیل بعد از گسترش این بیماری، کارکردها تغییر پیدا کرده است.

وی با انتقاد از رفتار برخی حاکمان در منطقه گفت: رفتارهای فاشیستی افرادی همچون رجب طیب اردوغان مشکلاتی را در منطقه به وجود آورده است. از سدسازی بر روی ارس تا مسائل دیگر باعث شده بر محیط زیست و قدرت اقتصادی و خرید مردم گذاشته و باعث بیکاری شده است لذا ما باید همکاری‌های خود را در منطقه تقویت کنیم.

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از صنایع داخلی گفت: دولت باید تعرفه خود را برای لوازم خانگی در کشور کاهش بدهد و همچنین به این صنایع توجه جدی کند زیرا ما وقتی مثلا می‌گوییم یک میلیون خانه می‌خواهیم بسازیم و یا جوانان را تشویق به ازدواج بکنیم قطعا نیاز بعدی آنها خرید لوازم خانگی است.

وی با تاکید بر اینکه امروز لوازم خانگی را با صنعت خودروسازی مقایسه می‌کنند، گفت: مثلا کشوری مانند سوریه دیگر خودروهای ما را نمی‌خرد و پس می‌فرستد اما لوازم خانگی ما را می‌پذیرد زیرا استاندارد لوازم خانگی ما بالاتر از خودرو است.

خزایی قاچاق کالا، استفاده از حدود ۳۰ درصد ظرفیت و سهم نیم درصدی صادرات را از مشکلات عمده صنایع لوازم خانگی دانست و گفت: باید رویکردها از تجارت به تولید تغییر کند و تیراژ تولید را بالا ببریم و مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: شیوه رفتار سازمان تامین اجتماعی با تولیدکنندگان لوازم خانگی باید تغییر کند و همچنین ما به یک وحدت صنفی و وحدت رویه و افزایش منابع تزریق بانکی در این صنعت نیاز داریم.

وی قیمت پایین، افزایش کیفیت و استفاده از فناوری‌های هوشمند را عوامل موثر بر محصولات داخلی دانست و افزود: کیفیت بالاتر، لوکس بودن، قیمت مناسب از جمله دلایل گرایش مشتریان به محصولات خارجی است. به همین دلیل ما باید صنایع داخلی را تقویت کنیم و حداکثر بتوانیم ۶ برند ملی در حوزه لوازم خانگی را معرفی کنیم که قابل رقابت باشد.

خزایی عدم به کارگیری فناوری‌ها و نوآوری‌های مناسب، بالا بودن هزینه تولید، عدم اطمینان از کیفیت قطعات، عدم خلاقیت در طراحی، عدم توجه به روش‌های نوین بازاریابی، عدم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، نبود خدمات پس از فروش نامناسب و بهای تمام شده بالا را از دلایل پایین بودن کیفیت محصولات داخلی دانست و افزود: اولویت مصرف کننده، کیفیت محصول، ظاهر مناسب، قیمت پایین و خدمات پس از فروش و گارانتی خوب است و لذا صنایع داخلی باید به این موارد توجه کنند.

خزایی با اشاره به اینکه قطعا برجام در دولت جدید پذیرفته می‌شود، گفت: امروز گفت‌وگوهایی در جریان است تا با اصل عزت و حکمت و استقلال کشور برجام را بپذیریم و من پیش بینی می‌کنم که این اتفاق بیفتد زیرا ما وقتی با عربستان مذاکره و توافق می‌کنیم یعنی اینکه بسیاری از شروط فراتر از برجام را پذیرفته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر برجام پذیرفته شد باید بلد باشیم که از فرصت‌های آن استفاده کنیم. متاسفانه در دوره قبل که برجام به امضا رسید، شرکت‌های تجاری نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و حتی برخی از آنها توانایی باز کردن یک ال سی را در بانک نداشتند.

 منبع: ایلنا