نفت گران شد

نفت گران شد

قیمت نفت در بازارهای جهانی با یک دلار و ۷۲ سنت افزایش به ۷۱.۶۰ دلار در هر بشکه رسید.

به‌روزترین‌ها– به گزارش رویترز، پس از اینکه عربستان قیمت نفت خود برای فروش در آسیا و آمریکا را افزایش داد و مذاکرات ایران با گروه چهار بعلاوه یک نیمه کاره ماند، قیمت نفت بیش از یک دلار در معاملات امروز افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با ۱ دلار و ۷۲ سنت افزایش ۷۱.۶۰ دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و ۹۰ سنت افزایش ۶۸.۱۶ دلار فروخته شد.

عربستان ساعات پایانی روز گذشته، قیمت نفت فروشی انواع نفت خود برای فروش در آسیا و آمریکا را تا ۸۰ سنت نسبت به ماه گذشته افزایش داد.

این افزایش قیمت نفت با وجود تصمیم هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس نظیر روسیه صورت گرفته است؛ اوپک پلاس هفته پیش تصمیم گرفت تا در ماه ژانویه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به تولید خود اضافه کند.

از طرفی، ضعیف شدن چشم انداز افزایش صادرات نفت ایران پس از نیمه کاره ماندن مذاکرات ایران و گروه چهار بعلاوه یک در هفته گذشته، یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت نفت عنوان شده است.

موسسه مورتی جی بی سی در یادداشت نوشت: «درحالی که این گروه (اوپک پلاس) معتقد است که این تصمیم صرفا بر اساس عوامل بنیادین موثر بر بازار گرفته شده است، دشوار است که دست آمریکا را در این بازی به ویژه با توجه به سفر نماینده آمریکا به عربستان در این هفته نبینیم.»

«قطعا وضعیت ایران مورد بحث قرار گرفته است و موافقت عربستان سعودی با افزایش تولید نشان می دهد که مصالحه ای حاصل شده است و اینکه بهبود روابط با دولت بایدن در دستور کار است.»

این موسسه اعلام کرد با وجود افزایش تولید برنامه ریزی شده، افزایش تولید روسیه با شکست مواجه شده زیرا تولیدکنندگان بزرگ این کشور احتمالا با مشکلات فنی در افزایش تولید همراستا با توافق کنونی مواجه شده اند.

 موسسه ای جی سی پیش بینی خود از چشم انداز تقاضا برای نفت خام در ماه دسامبر و ژانویه تا حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

این  بازبینی، بیشتر محدودیت عرضه که بازار قبلا در نظر گرفته بود را برداشته است.

شرکت های انرژی در آمریکا، تعداد دکل های نفت و گاز طبیعی را در هفته گذشته بدون تغییر حفظ کردند.

ویروس اومیکرون حدود یک سوم ایالت های آمریکا تا روز یک شنبه درنوردیده است.

هر دو شاخص نفت خام  پس از سقوط در هفته گذشته و ثبت ششمین هفته متوالی کاهشی، برای نخستین از نوامبر ۲۰۱۸ به علت نگرانی در مورد شیوع گونه جدید کرونا موسوم به اومیکرون که می تواند بر رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت تاثیر بگذارد، افزایش یافت.

کلوین وانگ، تحلیلگر بازارهای سی ام سی گفت جداول فنی نشان می دهد WTI بیش از حد فر وش داشته که این امر می تواند تاجران خریدهای کوتاه مدت را که چشم به افزایش قیمت دارند، جذب کند.

وی افزود: «خبرهای منتشره در مورد اومیکرون هنوز سطحی و بدون جزئیات است و پیام های متناقضی به بازار ارسال می کند؛ بدین ترتیب، من یک افزایش بسیار قوی در قیمت نفت را نمی بینم.»

هنوز صندوق بین المللی پول می گوید احتمال اینکه بانک ها بین المللی به علت گونه جدید ویروس کرونا، پیش بینی خود از رشد اقتصادی در جهان را کاهش دهند، وجود دارد.

 منبع: فارس