معایب احراز هویت صرافی رمز ارز با روش سنتی

معایب احراز هویت صرافی رمز ارز با روش سنتی

بازار رمز ارزها از سال 2009 فعالیت خود را با ارز دیجیتال معروفش یعنی بیت کوین آغاز کرده است. در طول بیش از 13 سال که شروع فعالیت این بازار سپری شده است، فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده است. آنچه بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند، نرخ افزایش تعداد فعالان این بازار است.

بر خلاف بسیاری از بازارهای مالی قدیمی مانند فارکس که رشد آرام و پلکانی را تجربه کرده‌اند؛ بازار کریپتوکارنسی خیلی زود توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. همین مسئله ارائه دهندگان خدمات این بازار یعنی صرافی‌های رمز ارزها را به این فکر انداخته است که خدمات خود را در سایه فناوری‌های دیجیتالی با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار دهند. در همین راستا موضوع احراز هویت کاربران به شیوه‌های سنتی و جدید یکی از بحث‌های داغ به شمار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا به آسیب‌شناسی احراز هویت صرافی رمز ارز با روش سنتی بپردازیم.

منظور از احراز هویت صرافی رمز ارز با روش سنتی و جدید چیست؟

قبل از هر چیزی بد نیست که نگاهی به ماهیت احراز هویت سنتی و جدید در صرافی‌های رمز ارز بیندازیم. واقعیت این است که در روش سنتی کاربران مجموعه‌ای اطلاعات هویتی را درج می‌کنند. سپس با در دست داشتن نوشته‌ای خاص و کارت بانکی خود، عکسی را از خود می‌گیرند؛ به گونه‌ای که گردی چهره آن‌ها کامل داخل عکس واضح باشد.

در ادامه این عکس را به همراه سایر اطلاعات در اختیار صرافی قرار می‌دهند. صرافی نیز تعدادی نیروی انسانی برای بررسی احراز هویت کاربران متقاضی در نظر می‌گیرد. این افراد در طول ساعات کاری می‌توانند تعداد محدودی از درخواست‌ها را بررسی کرده و نتایج را اعلام می‌کنند.

اما در روش جدید، دیگر خبری از اپراتور انسانی در این بین نیست. بلکه تمام فرآیند احراز هویت به صورت دیجیتال انجام می‌شود و در کمترین زمان ممکن کار به اتمام می‌رسد.

معایب احراز هویت صرافی رمز ارز به روش سنتی

حال که به صورت مختصر با روش‌های احراز هویت دیجیتال آشنا شدیم، بد نیست که در ادامه معایب روش سنتی را بررسی کنیم. کارشناسان معتقد هستند که در آینده احراز هویت دیجیتال در صرافی‌ها قطعا جوابگوی نیاز کاربران نخواهد بود. اما این تحلیل به پشتوانه دلایل متقنی ارائه می‌شود که ناشی از نقاط ضعف جدی نهفته در روش سنتی است. این نقاط ضعف عبارت‌اند از:

1. محدودیت در تعداد احراز هویت

یک اپراتور انسانی در حالت عادی معمولا در شیفت کاری 8 ساعته دارد. در این مدت زمان اگر فعالیت بهینه او را در نظر بگیریم، حدود 40 مورد درخواست احراز هویت را می‌تواند بررسی کند. در شرایطی که درخواست احراز هویت در یک صرافی افزایش پیدا کند، ظرفیت اپراتور ثابت باقی می‌ماند. این در حالی است که کاربران چندان منتظر صرافی‌ها باقی نمی‌مانند.

اگر صاحبان صرافی مایل به از دست دادن کاربران در صف انتظار احراز هویت نباشند، لاجرم باید به سراغ افزایش اپراتور برای بررسی تعداد بیشتری از درخواست‌ها بروند. در چنین شرایطی عملا هزینه‌های جاری صرافی افزایش پیدا می‌کند. اما احراز هویت دیجیتال به عنوان راه‌حل جایگزین هوشمندانه و بی‌نظیر این مشکلات را به راحتی برطرف می‌نماید.

2. اتلاف منابع انسانی در صرافی‌ها

صرافی‌ها برای مدیریت امور خود نیاز به نیروی انسانی مختلفی دارند که هر کدام بخش‌های مشخصی از فعالیت‌ها را اداره کنند. استفاده از شیوه سنتی احراز هویت، عملا باعث هدر رفتن بخش قابل توجهی از منابع انسانی در صرافی‌ها می‌شود. این در حالی است که در دنیای امروز یک کسب‌وکار برای دستیابی به موفقیت هیچ چاره‌ای به جز حرکت به سمت بهینه‌سازی منابع انسانی خود ندارد. در همین راستا احراز هویت دیجیتال این فرصت را برای صرافی‌ها به ارمغان می‌آورد که تمرکز خود را در مدیریت منابع انسانی از بخش احراز هویت به سمت سایر بخش‌های خدماتی منتقل نمایند.

3. کندی فرآیند احراز هویت سنتی

در فرآیند احراز هویت سنتی برای پیگیری تمام استعلامات لازم به منظور تأیید هویت افراد، باید زمان زیادی بین 1 تا 8 روز کاری صرف شود. این زمان با استفاده از فناوری احراز هویت دیجیتال به کمتر از 1 ساعت کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق ارزشمندی است که بدون شک موجبات رضایت کاربران صرافی‌ها را به همراه خواهد داشت.

در کنار این موارد باید به نکته مهم دیگری نیز اشاره کنیم؛ هیچ‌گونه محدودیتی برای تعداد احراز هویت انجام شده در شبانه‌روز برای این منظور وجود ندارد. بازار رمز ارزها در ردیف بازارهای شبانه‌روزی قرار دارد و اساسا غیرمتمرکزسازی امور در روح این بازار نهفته است. به همین دلیل استفاده از فرآیندهایی امکان ارائه خدمت به صورت شبانه‌روزی و بدون محدودیت را برای کاربران به همراه داشته باشد، قطعا نتایج بسیار خوبی در عمق بخشیدن به این بازار و صرافی‌های فعال در آن خواهد داشت.

یوآیدی؛ تنها ارائه کننده سرویس احراز هویت دیجیتال برای صرافی‌های رمز ارز

چند سالی است که صرافی‌های رمز ارز در کشور ما نیز آغاز به فعالیت کرده‌اند. تعداد کاربران ایرانی بازار رمز ارزها نیز در حال نزدیک شدن به عدد 10 میلیون نفر است. تقریبا 5 درصد نقدینگی موجود در بازار کریپتوکارنسی نیز مربوط به ایرانیان است. همه این آمار و ارقام نشان دهنده آن است که رونق زیادی در این بازار در کشور ما وجود دارد.

یوآیدی به منظور ارتقای کیفیت خدمات صرافی‌های رمز ارز، سرویس احراز هویت دیجیتال را برای آن‌ها راه‌اندازی کرده است. در همین راستا کاربران صرافی‌های رمز ارز می‌توانند از طریق سرویس یوآیدی در عرض چند دقیقه فرآیند احراز هویت خود را انجام دهند. نتیجه بررسی‌ها نیز ظرف 1 ساعت به اطلاع صرافی و کاربران می‌رسد. نکته مهم این است که در این فرآیند هیچ‌گونه هزینه‌ای از کاربران دریافت نمی‌شود و صرفا کارمزد مشخصی باید از سوی صرافی‌ها پرداخت شود.

سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی، در سریع‌ترین زمان و بالاترین دقت خدمات خود را در اختیار صرافی‌ها قرار می‌دهد. به این ترتیب صرافی‌های رمز ارز می‌توانند خدمات بهتر و باکیفیت‌تری را در اختیار کاربران خود قرار دهند که منجر به رضایت هر چه بیشتر آن‌ها شود. کیفیت، دقت و سرعت عمل سرویس یوآیدی در پروژه هایی نظیر احراز هویت ثنا و احراز هویت سجام به اثبات رسیده است.