تورم ترکیه از 54 درصد گذشت

به‌روزترین‌ها– به گزارش فایننشیال تایمز، در ماه فوریه سال جاری کاهش ارزش لیر در کنار بالا رفتن قیمت مواد غذایی و حامل‌های انرژی باعث شد تا تورم ترکیه به بالاترین میزان 20 سال گذشته برسد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی موسسه آمار ترکیه، نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه فوریه 54.4 درصد بود که حتی از رقم 52.5 نظرسنجی بلومبرگ هم بالاتر بوده است.

ارزش لیر ترکیه اخیرا کاهش یافته و از 14 لیر در برابر دلار هم عبور کرده است. قیمت مواد غذایی در ترکیه در ماه فوریه سال جاری نسبت به فوریه سال 2021، 64.5 درصد بالاتر بوده است و این نسبت برای حوزه حمل و نقل 75.8 درصد محاسبه شده است.

افزایش قیمت‌ها باعث شده تا تورم ترکیه هم‌اکنون در بالاترین میزان از ماه مارس سال 2002 تاکنون قرار بگیرند. هزینه‌های مربوط به مواد غذایی و قبوض مصرفی به شدت خانوارهای ترکیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار قرار داده است؛ به عنوان مثال کنسو کارا مادر 32 ساله ترکیه‌ای می‌گوید: من آخرین باری که به قصابی رفتم را‌‌‌‌‌‌‌‌ به یاد نمی‌آورم. گوشت غذای پولدارها شده است.

طی سال 2021 لیر ترکیه 50 درصد ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، بر این باور است که کاهش ارزش پول ملی به رشد صادرات و بهبود اوضاع اقتصادی این کشور تا پیش از برگزاری انتخابات در سال آینده منجر خواهد شد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا