دست دولت برای واردات خودرو باز است

دست دولت برای واردات خودرو باز است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: کیفیت پایین خودروهای داخلی یکی از عوامل موثر در آمار بالای جانباختگان در تصادفات جاده ای است که با شکست انحصار ایجاد شده و واردات خودرو می توان بستر کیفی سازی خودروهای داخلی را فراهم کرد.

به‌روزترین‌ها– حجت الله فیروزی با اشاره به آمار بالای جان باختگان در تصادفات جاده ای و نقش کیفیت پایین خودروهای داخلی در رشد این آمار، بیان کرد: بنده نیز مانند سایر افراد نسبت به وضعیت صنعت خودروسازی منتقد هستم. توقع این است که صنعتی که بالغ بر ۵۰ سال در کشور مورد حمایت قرار گرفته، عملکردی به مراتب بهتر داشته و خودرویی با کیفیت و ایمن تولید کند. اما بنده باور دارم نباید به خاطر انتقادهایی که نسبت به یک موضوع داریم، اساس بحث را زیرسوال ببریم.

عوامل متعددی در تصادفات جاده ای موثر است

وی در ادامه با بیان اینکه در ایام عید هنگام عبور از یک جاده اصلی چندین مورد واژگانی خودرو را دیدم که هیچ ارتباطی با خودرو نداشت، اظهار کرد: در آمار بالای جان باختگان در تصادفات جاده ای عوامل متعددی اثرگذار است، نباید در کنار انتقادهایی که به صنعت خودروسازی داریم، زیربنای این صنعت بزرگ کشور که می تواند در تولید ملی و اشتغال آفرینی اثرگذار بوده را نادیده گرفته و آن را از بین ببریم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت فعلی و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برنامه هایی برای ساماندهی صنعت خودروسازی کشور دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر بنده معتقد هستم که ما نباید بازار را به صورت انحصاری در اختیار چند خودروساز قرار دهیم، باید هم از ظرفیت بخش خصوصی برای گسترده کردن فعالیت ها در حوزه خودروسازی بهره برده و کیفیت و تنوع تولیدات خود را بالا ببریم و هم از ظرفیت واردات استفاده کنیم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این گفته که واردات خودرو مخل تولید داخل است، درست نیست. استفاده از ظرفیت های وارداتی علاوه بر اینکه پاسخگوی بخشی از تقاضاهای جامعه است، موجب ایجاد رقابت در بازار شده و خودروسازهای داخلی را مجبور به ارتقای کیفیت خود خواهد کرد. امروز ما از کتاب های دانشگاهی خارجی برای انجام کارهای پژوهشی در دانشگاه های خود استفاده کرده که منجر به تقویت پایه علمی در کشور می شود. در بحث صنایع نیز اینگونه است.

هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد

فیروزی افزود: قطعا زمانی که بحث از واردات خودرو و حمایت از واردات می شود، به دنبال واردات بی حد و حصر نیستیم. واردات باید به گونه ای باشد که به تولید داخل ضربه نزند اما در عین حال رقابت را در بازار ایجاد کرده و مکمل تولید داخل می شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما هیچ قانونی در خصوص منع واردات خودرو نداریم اما در مقاطعی از زمان برای جلوگیری از خروج ارز از کشور جلوی واردات در خیلی از کالاها گرفته شد. اکنون دست دولت برای واردات خودرو باز است. مصوبه مجلس در بودجه نیز با اصلاحات صورت گرفته در آن این اختیار را به دولت می دهد تا خودرو وارد کند.

 منبع: ایسنا