بازار اجاره مسکن رکورد زد

بازار اجاره مسکن رکورد زد

بازار اجاره مسکن در روزهایی که هنوز فصل جابه جایی مستأجران آغاز نشده، سبب شده تا نگرانی مستأجران در زمان آغاز تابستان دو چندان شود.

به‌روزترین‌ها– در روزهای اخیر بازار اجاره بهای مسکن رشد عجیبی داشته و بسیاری از خانوارهای مستأجر را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. گزارش‌های میدانی نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

برخی مشاوران املاک هم در گفت وگو با خبرنگار از افزایش عجیب و غریب اجاره بها در برخی مناطق و محلات حتی محله‌هایی که به ارزان بودن مشهور شده اند، خبر می‌دهند؛ ارقام اعلامی مشاوران املاک در خصوص میزان رشد اجاره بها، متفاوت است. از ۲۰ درصد تا بیش از دو برابری اجاره بها در میان اظهارات مشاوران املاک دیده می‌شود.

این در حالی است که مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک روز گذشته هر گونه افزایش اجاره بها را تکذیب کرده و از وجود آرامش در بازار اجاره مسکن و نیز اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ممنوعیت افزایش اجاره بها بیش از ۲۵ درصد در تهران خبر داده است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر حاکی است افزایش اجاره بهای مسکن تنها منحصر به مناطق بالای شهر نیست و در مناطق میانی و جنوبی پایتخت هم این افزایش اجاره بهای مسکن رخ داده است.

در منطقه ۱۰ که همواره به عنوان یکی از مناطق با قیمت مناسب و مطلوب خانوارهای دهک‌های میانی شناخته می‌شد، تغییرات قیمتی اجاره مسکن باورنکردنی است؛ واحد ۶۰ متری در محله هاشمی خیابان استاد معین با ودیعه ۸۰ و اجاره ماهانه ۵ میلیون تومانی فایل شده است. در نازی آباد واحد ۵۵ متری ۳ سال ساخت طبقه ۳ با آسانسور و پارکینگ ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل برای اجاره قرار داده شده است.

یک مشاور املاک نیز از فایل شدن یک واحد ۷۵ متری ۳۰ سال ساخت در خیابان خوش منطقه ۱۰ با ودیعه ۴۰ و اجاره ماهانه ۸ میلیون تومانی خبر داد؛ واحد ۵۰ متری در رودکی جنوبی طبقه زیر همکف ۲۰ سال ساخت با ودیعه ۷۰ و اجاره ماهانه ۲.۵ میلیون تومانی از دیگر فایل‌های گران قیمت اجاره مسکن در دفاتر مشاوران املاک مناطق میانی و جنوبی تهران است.

واحد ۵۰ متری در محله دیلمان (منطقه ۲۰) نیز ۳۵ میلیون تومان ودیعه و ۴.۵ میلیون تومان اجاره بها به واسطه‌های ملکی معرفی شده است.

پشت بام خوابی داریم؟

در روزهای اخیر بار دیگر موضوع اجاره پشت بام‌ها با قیمت‌های گزاف مطرح شده است؛ پیش از این در تیر ماه ۱۳۹۹ موضوع اجاره پشت بام‌ها مطرح شده بود.

اسلامی وزیر سابق راه: انتشار خبر پشت بام خوابی کار ضد انقلاب است

محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی در اواخر تیر ماه سال گذشته درباره پشت بام خوابی و اجاره پشت بام‌ها گفته بود: «من چنین چیزی نشنیده ام. بعید می دانم که صحت داشته باشد. چنین اخبار ضدانقلابی در فضای مجازی زیاد دیده می‌شود. از مردم می‌خواهم که وقتی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، هر خبری را بازنشر نکنند بلکه اصل و اصالت خبر را بررسی کنند.»

قاسمی وزیر فعلی راه: عمده متقاضیان نهضت مسکن، مستأجر یا پشت بام خوابند!

اما به نظر می‌رسد رستم قاسمی وزیر فعلی راه و شهرسازی با این موضوع که پشت بام خوابی نداریم، چندان موافق نباشد.

وی ۵ فروردین امسال در گفتگو با رادیو اقتصاد اظهار کرد: «بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کردند که عمده این افراد یا مستأجر هستند یا در پشت بام‌ها زندگی می‌کنند که قطعاً تعداد افراد بدون مسکن بیش از این‌ها است.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک: به ضرس قاطع می گویم پشت بام خوابی دروغ است

سعید لطفی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت وگو با خبرنگار مهر با تکذیب پشت بام خوابی گفت: به ضرس قاطع می گویم که چیزی به اسم اجاره پشت بام‌ها نداریم.

وی افزود: اگر قرار بود کسی پشت بام را اجاره کند که در پارک می‌خوابید؛ حتی اگر بهانه امنیت داشتن پشت بام را هم مطرح کنند، باید گفت آیا کسی که مثلاً پشت بام را اجاره می‌کند، پول یا کالا یا گوشی موبایل گران قیمت دارد که از نبود امنیت در پارک بترسد؟

لطفی ادامه داد: عکس‌هایی که سال ۱۳۹۹ از پشت بام خوابی منتشر شده بود، مربوط به دورهمی خانوادگی در تابستان بوده که به دلیل گرمای هوا، برای استراحت شبانه به پشت بام رفته بودند.

اجاره اتاق صحت دارد ولی نه برای یک سال بلکه چند روز

این عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک درباره اجاره اتاق به جای واحد مسکونی نیز گفت: اجاره اتاق صحت دارد اما برای قراردادهای یک ساله نیست بلکه برای کسانی است که از شهرستان برای درمان یا پیگیری‌های اداری با خانواده به تهران آمده اند و دوره درمان بیمار آنها در بیمارستان‌های بزرگ دولتی تهران طولانی شده است؛ از آنجایی که خانواده همراه بیمار امکان اقامت در خودرو یا چادر را ندارد، برای چند روز اتاقی اجاره می‌کنند.

افزایش اجاره بها به حدی است که با قیمت‌های قبلی نمی‌توان وارد بازار شد

وی درباره افزایش اجاره بها در تهران گفت: این موضوع کالا صحیح است و به عینه می‌توانیم افزایش اجاره بها را مشاهده کنیم؛ اما درصد آن مشخص نیست و در مناطق مختلف، میزان افزایش اجاره بها متفاوت است.

لطفی بیان کرد: با قیمت‌هایی که قبلاً می‌شد واحد مسکونی اجاره کرد، دیگر امکان اجاره کردن در سال جاری وجود ندارد.

به گفته این فعال صنفی بازار مسکن، دولت باید به جد به حوزه اجاره داری حرفه‌ای ورود کند.

 منبع: مهر