طرح‌های بیهوده برای فرار از واقعیت بازار خودرو!

طرح‌های بیهوده برای فرار از واقعیت بازار خودرو!

فربد زاوه در خصوص عرضه خودرو در بورس گفت: من معتقدم عرضه خودرو در بورس یک عملیات بیهوده خواهد بود.

به‌روزترین‌ها– ورود خودرو به بورس از جمله مسائلی است که مطرح شدن آن واکنش‌ها متفاوتی را به دنبال دارد. برخی‌ها معتقدند بورس محلی امن برای عرضه خودرو بوده و با اجرای این طرح زمینه‌ای برای شفافیت انجام معاملات در بازار به وجود خواهد آمد. اما از سوی دیگر عده‌ای بر این باورند که عرضه خودرو به بورس تنها زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و چالش‌های تازه فراهم خواهد کرد.

از سال ۹۹ چندین بار صحبت عرضه خودرو در بورس مطرح شد و هر بار این مسئله بدون نتیجه فراموش می‌شد. حال بار دیگر ماجرای عرضه خودرو در بورس مطرح شده است و آنطور که گفته می‌شود عرضه خودرو در بورس کالا به جای قرعه‌کشی در قالب طرحی در مجلس در مراحل نهایی است. بر اساس گزارشی از همشهری آنلاین، ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته است: «قرار بود طرح عرضه خودرو در بورس به قانون تبدیل شود که با تغییر دولت و وزیر، این موضوع از فوریت کنار رفت. البته به تازگی وزیر صمت در این باره صحبت‌هایی می‌کند و شاهین نیز در بورس عرضه شد.»

سال گذشته فاطمی‌امین وزیر صمت گفته بود که در نظر دارد خودرو را از طریق بورس به دست مشتری برساند و طرح قرعه‌کشی را منتفی کند.‌

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در تازه‌ترین اظهار نظرش درباره عرضه خودرو در بورس کالا معتقد است که این طرح، ایده مناسبی برای جایگزینی قرعه‌کشی خودرو بوده و در قالب طرحی در مجلس در مراحل نهایی است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا این روش می‌تواند نتایج مناسبی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در پی داشته باشد یا خیر؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: عرضه خودرو در بورس تاثیری در قیمت نخواهد داشت و فقط یک پروسه به خرید خودرو اضافه خواهد شد که این پروسه غیر عادی بوده و مسئله اینجاست که مردم معمولی با این فرآیند آشنا نیستند. من معتقدم عرضه خودرو در بورس یک عملیات بیهوده خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه ما در کشور دچار لجاجت شده‌ایم و حاضر نیستم که بپذیریم قیمت خودرو در بازار آزاد در این محدوده‌های فعلی قرار دارد و چون حاضر نیستیم این واقعیت را بپذیریم طرح‌های عجیب و غریبی را ارائه می‌دهیم و می‌خواهیم بر پایه آن بازار را مدیریت کنیم. عرضه خودرو در بورس نیز یکی از طرح‌های بیهوده‌ای است که ارائه شده و مزیتی را برای ما به همراه نخواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس سبب رسیدن قیمت‌ کارخانه به قیمت بازار نمی‌شود و فقط در این میان مردم اعتمادشان را نسبت به بورس بیشتر از قبل از دست خواهند داد.

وی با اشاره به آزادسازی قیمت خودرو ادامه داد: اگر ما همین الان قیمت را در کارخانه شناور کنیم به کاهش فاصله میان قیمت خودرو‌سازی و بازار خواهیم رسید و دیگر نیازی به عرضه خودرو در بورس نیست. من این مسئله را در جلسه‌ای که با مدیران بورسی داشتم مطرح کردم.

زاوه تاکید کرد: اختلاف قیمت را تنها با آزادسازی قیمت‌ها می‌توان از بین برد. متاسفانه فضای اقتصاد ایران متورم است و اگر می‌خواهند بازار خودرو را کنترل کنند باید به سراغ حوزه‌های کلان اقتصادی بروند چرا که با کنترل فضای کلان اقتصادی می‌توان بازار خودرو را نیز مدیریت و کنترل کرد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه صحبت‌هایش به راهکارهایی برای کنترل وضعیت کلان اقتصادی اشاره کرد در این باره گفت: با راهکارهایی به سادگی می‌توان تورم را در اقتصاد کلان کنترل کرد. برای کنترل تورم در اقتصاد کلان ما باید به سراغ کسری بودجه برویم همچنین باید به برخی از بخش‌ها و نهادهای غیر مولدی که از دولت بودجه می‌گیرند توجه کنیم و به سراغ تعطیلی آنها برویم. بسیاری از بخش‌ها و همچنین بسیاری از هزینه‌های غیر ضروری منجربه افزایش تورم در اقتصاد می‌شود. هرگاه که هزینه‌ها کاهش پیدا کند می‌توان به کاهش تورم در اقتصاد امیدوارم بود، در غیر این صورت باید تورم را تحمل کنیم.

زاوه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انتشار اسامی شرکت‌های زیان‌ده در سامانه کدال اشاره کرد و در این باره گفت: صورت مالی شرکت‌ها منتشر شده و مشخص شده است که بسیاری از این شرکت‌ها زیان‌های وحشتناکی را داشته‌اند. تورم همین است وقتی بخش زیان‌ده بوده ادامه فعالیت آن چه سودی به حال اقتصاد خواهد داشت؟

وی با اشاره به افزایش نقدینگی در اقتصاد افزود: وقتی ما پمپاژ نقدینگی می‌کنیم حتی اگر خودرو در بورس هم عرضه شود و راهکار مناسبی هم باشد باز هم دردی از ما درمان نمی‌شود. هرگاه هزینه‌های اضافی و برخی تفکرات از جامعه ایران حذف شد ما باید منتظر کاهش تورم باشیم. به بیان روشن‌تر هرگاه درها به روی اقتصاد ما باز شد ما می‌توانیم جلوی تورم بایستیم. این نمی‌شود که ما فشارهای سنگینی به اقتصاد وارد و هزینه‌های مازادی را ایجاد کنیم و توقع بهبود وضعیت داشته باشد.

 منبع: ابتکار