برقِ نرخ هاي جديد، همه را گرفت

برقِ نرخ هاي جديد، همه را گرفت

يک عضو کميسيون انرژي اتاق بازرگاني گفت: ۵۵ درصد نيروگاه‌هاي کشور غيردولتي هستند، بايد موجباتي فراهم شود که اين سهم به ۷۰ درصد برسد و اجازه داده شود نيروگاه‌ها مستقيما در بورس انرژي برق بفروشند.

به‌روزترین‌ها– حميدرضا صالحي درباره احتمال خاموشي در سال جاري و زمان پيک مصرف اظهار داشت: باتوجه به روند رشد مصرفي که به طور سنواتي داريم و همچنين عدم سرمايه‌گذاري در بخش نيروگاهي نسبت به رشـــد مصرف؛ پيش‌بيني‌ها بر کمبود برق و احتمال خاموشي در تابستان سال جاري است.

او با بيان اينکه دولت طي سال‌هاي گذشته منابعي براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه نداشت چراکه درآمدها و بودجه‌هاي عمراني به پايين‌ترين حد خود رسيده، تصريح کرد: علاوه بر اين بستر را براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي که در يک اقتصاد تعريف شده و انرژي منابع مالي خوبي را از بازار سرمايه و بانکي به صنعت برق وارد کند، فراهم نکرده است. حتي به‌رغم جذاب بودن بخش انرژي در دنيا امکان جذب سرمايه‌گذاري خارجي هم وجود نداشته است.

اين عضو کميسيون انرژي اتاق بازرگاني گفت: بعد از امضاي برجام سرمايه‌گذاران زيادي وارد ايران شدند، به طوري که شرکت‌هايي از فرانسه و آلمان براي سرمايه‌گذاري وارد ماهان کرمان و يزد شدند. اما ما روند بهبود مولفه‌هاي اقتصادي حوزه انرژي را انجام نداديم و خواستيم به همان سبک‌هاي قديم جلو برويم که نهايتا منجر به اين شد که در سال‌هاي قبل خاموشي شديد اعمال شد.

پارسال اعلام شد که ۱۰ هزار مگاوات کمبود داشتيم و امسال هم سرمايه‌گذاري جديدي صورت نگرفته و پروژه‌هاي نيمه‌تمام باقي مانده و اکنون پيش‌بيني اين است که در سال جاري کمبود برق بيشتر احساس شود چون مصرف همچنان رشد حدود ۸ درصدي را دارد و اين به ۱۰ هزار مگاوات کمبود پارسال اضافه مي‌شود.

او بيان داشت: نياز مصرف سال گذشته ۵۷ هزار مگاوات بود و کل برقي که توانستيم در زمان پيک تامين کنيم ۴۸ هزار مگاوات بوده است که منجر به اين شد که روي صنايع و بعد بخش خانگي خاموشي اعمال شود. البته به نظر مي‌رسد با سياست‌هايي که امسال در زمينه افزايش تعرفه برق خانگي اتخاذ شده، مصرف کمتر شود اما در بخش صنعت موضوع مصرف برق نيست به قدري ميزان هزينه تمام‌شده محصولات انرژي‌بر در ايران نسبت به دنيا پايين‌تر است که مي‌توانيم ۳ تا ۴ درصد هزينه را روي انرژي اعمال کرد و از طرفي هم نمي‌توان يک‌شبه قيمت انرژي صنايع را بالا ببريم چون به هرحال نياز داريم درآمدهاي ارزي کشور حفظ شوند و صنايع بتوانند صادرات داشته باشند.

صالحي تاکيد کرد: در هر حال نياز است تصميمي در دولت اتخاذ شود که در يک تا دو سال آينده اين مشکل در کشور برطرف شود، پيشنهاد اينکه بايد سرمايه‌گذاري صورت گيرد و مهم‌‌ترين مسأله حل اقتصاد انرژي است. ۵۵ درصد نيروگاه‌هاي کشور غيردولتي هستند، بايد موجباتي فراهم شود که اين سهم به ۷۰ درصد برسد و اجازه داده شود نيروگاه‌ها مستقيما در بورس انرژي به صنايع؛ برق بفروشند، يعني دولت از تعيين قيمت کنار برود، ساختارهاي قديمي و سرکوب قيمت کنار گذاشته شود. نيروگاه نياز به سرمايه‌گذاري بالايي دارد، بنابراين بايد بتواند طي چند سال منابع خود را بازگرداند.

او با بيان اينکه با پايين آوردن قيمت، سرمايه‌گذار طرد مي‌شود، گفت: به عنوان مثال اکنون قيمت تعيين‌شده برق هر کيلووات‌ساعت حدود ۸۰ تومان است که به صنعت با نرخ ۶۰۰ تومان فروخته مي‌شود، بهاي برق صادراتي هم ۲۵۰۰ تومان است. همان برق به بهانه اينکه گاز را ارزان در اختيار نيروگاه‌ قرار مي‌دهند، ۶۰ تا ۷۰ تومان از نيروگاه‌دار خريداري مي‌شود، بنابراين سرمايه‌گذار منتفع نمي‌شود که بتواند نيروگاه نيمه‌ساخته خود را تکميل کرده و يا نيروگاه جديد بسازد.

اين کارشناس حوزه انرژي بيان داشت: اکنون اراده بر اين است که بخش عمده‌اي از منابع وارد صنعت نيروگاه‌سازي شود، ولي مقاومت‌هايي هم وجود دارد، چون دولت‌ها حاضر نيستند نقش مالکيتي و درآمدي را که تاکنون داشته‌اند از دست بدهند.

او در ادامه درباره احتمال blackout در سال جاري گفت: خوشبختانه شبکه برق ايران پايدار و منسجم است، توليد و مصرف در کشور ما در مرز 300 ميليارد کيلووات ساعت است که يک‌سوم اين حجم در بخش صنايع مصرف مي‌شود، زمان پيک مصرف در بخش صنعت خاموشي کنترل‌شده اعمال و همين باعث مي‌شود بتوانيم از اوج مصرف و تابستان عبور کنيم، بنابراين قطعا به خاموشي سراسري نخواهيم رسيد.

صالحي يادآور شد: البته اين موضوع را نيز بايد در نظر داشت که اعمال خاموشي براي بخش صنعت خسارت‌هايي هم در پي دارد، صنعت بخش درآمدزاي کشور است در همه جاي دنيا قيمت برق صنعتي از خانگي ارزان‌تر است چون ارزش افزوده، اشتغال و صادرات صورت مي‌گيرد اما در کشور ما اولويت تامين برق خانگي است. او ابراز اميدواري کرد که مشکل ساختاري صنعت و اقتصادي انرژي حل، قيمت برق هم رقابتي شود. يعني اگر از انحصار خارج شويم، در اين صورت سرمايه‌گذاري صورت مي‌گيرد و رونق بزرگي را در اين حوزه شاهد خواهيم بود.

 منبع: آرمان ملی