بازار اجاره پس از جواب مستاجرها

بازار اجاره پس از جواب مستاجرها

بررسی فایل‌‌های اجاره موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد عرضه تعداد آپارتمان‌‌های بزرگ‌‌متراژ در این بازار با افزایش محسوسی روبه‌رو شده است، طوری که از هر ۱۰ فایل جدید در بازار اجاره طی دو سه هفته اخیر، اغلب بین ۶ تا ۸فایل متراژی بیش از ۱۰۰ مترمربع دارند.

به‌روزترین‌ها– در ماه‌های اخیر تعداد قراردادهای اجاره جدید منعقد و ثبت شده با کد رهگیری رسمی، افزایش محسوسی داشته است. این افزایش ناشی از جواب کردن مستاجرها توسط موجران بوده است تا با این حربه بتوانند از سقف مجاز افزایش اجاره‌‌بها که مصوب ستاد مقابله با کرونا بوده است، عبور کنند. بر اساس مصوبه این ستاد در تهران سقف افزایش اجاره‌‌بها در قراردادهای تمدیدی ۲۵ درصد تعیین شد و از آنجا که این رقم از نرخ تورم عمومی پایین‌‌تر بود، موجران به دنبال روشی برای دور زدن ضوابط موقتی مذکور بودند. ساده‌‌ترین روش جواب کردن مستاجرها و عقد قرارداد با مستاجر جدید است که دست موجر را برای تعیین اجاره با رشد بیش از حد تعیین شده باز می‌‌گذارد.

البته در برابر این موضوع مانعی از سوی ستاد کرونا پیش‌‌بینی شده بود و آن ممنوعیت جواب کردن مستاجران بود، اما با توجه به تجربه سال ۹۹ در جریان طرح هزاران دعوای حقوقی در شوراهای حل اختلاف که موجب اتلاف وقت و انرژی موجران و مستاجران بسیاری شد و روابط سالم میان موجر و مستاجر را تحت تاثیر قرار داد، از سال ۱۴۰۰ مستاجران نیز تمایل کمتری به اصرار بر ماندن در خانه‌‌ای که موجر تمایلی به تمدید قرارداد آن نداشت، نشان دادند و عده زیادی از پیگیری حقوقی موضوع پرهیز کردند. نتیجه این روند انعقاد قراردادهای جدید اجاره با افزایش قابل توجه در سال ۱۴۰۰ بود که در آمار رسمی تابستان پارسال نیز منعکس شد.

در هفته‌های اخیر نیز افزایش عرضه آپارتمان‌‌های اجاری بزرگ‌‌متراژ نشان می‌دهد یک گروه اصلی از موجرانی که مستاجران قبلی خود را جواب کرده‌‌اند، مالکان همین آپارتمان‌‌ها هستند. به نظر می‌‌رسد تمایل به عدم توافق با مستاجر قبلی در میان مستاجران واحدهای بزرگ‌‌متراژ بیشتر است.

بازار اجاره پس از جواب مستاجرها - اخبار بازار ایران
 منبع: دنیای اقتصاد