۱۷۰سال حبس برای متهمان بانک سرمایه

به‌روزترین‌ها– خدائیان در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و محمد امامی گفت: درخصوص بانک سرمایه پرونده‌های متعددی تشکیل شد و برخی منتهی به صدور حکم قطعی و اعلام شدند. اخیرا پرونده منتهی به صدور حکم، قطعی شده و کسانی که تحت تعقیب‌اند مجموعا به ۱۷۰سال محکوم شدند.

در این رابطه محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی به ۲۰سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی، سیداحمد هاشمی شاهرودی به ۱۰سال حبس و رد مال و شهاب‌الدین قندالی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۲سال‌و۶ماه حبس محکوم شدند. یکی از همدستان هم به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰سال حبس و رد مال محکوم شده ولی چون حکم غیابی است، اسمش را نمی‌گویم. ۶متهم هم به ۲ فقره حبس  و ۱۵نفر به حبس و رد وجوه محکوم شدند. در جریان دادگاه سال گذشته محمد امامی، طی کیفرخواستش آمده بود: «متهم ردیف اول، محمد امامی، تهیه‌کننده فیلم و سریال متهم است به اینکه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهاد‌های مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه و یا قرارداد حق‌العمل کاری از نهاد‌های مزبور برای شبکه منسوب به‌ خود خارج کند.»

 تحصیل مال از طریق نامشروع از طریق دریافت غیرقانونی مجموعا به میزان ۹۰میلیارد تومان تسهیلات مشارکت مدنی از بانک سرمایه به نام شرکت‌های مختلف تنها یکی از اتهامات او بود. نماینده دادستان در جلسات دادگاه از او به‌عنوان کسی یاد می‌کرد که در عزل و نصب‌های بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان از سال۹۲تا۹۵ نقش داشته است.

فهرست بدهکاران بانکی چه می‌شود؟

بر اساس گزارش ایسنا، خدائیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه برخی از بانک‌ها اسامی ابربدهکاران خود را منتشر کرده‌اند آیا دستگاه قضایی به این موضوع ورود کرده است و یا برنامه‌ای برای برخورد با آنها دارد؟ گفت: صرف بدهکار بودن جرم محسوب نمی‌شود مگر اینکه آن شخص بدهکار، تسهیلاتی که اخذ کرده در محل خود مصرف نکرده باشد و یا با صحنه‌سازی‌ و اسناد جعلی این تسهیلات را اخذ کرده باشد که در چنین مواردی موضوع قابل تعقیب است؛ لذا موضوع باید تفکیک شود، یعنی ببینیم کدام یک از اینهایی که بدهکار هستند، مشمول دسته دوم یعنی سوءاستفاده‌کنندگان از این تسهیلات هستند و با اسناد جعلی و شرکت‌های صوری وام و تسهیلات دریافت و یا آن تسهیلات را در جای خود استفاده نکرده‌اند.

بانک‌ها صرفاً اقدام به اعلام اسامی بدهکاران کرده‌اند و انتظار ما این است که آنها را تفکیک کرده و آن مواردی را که جرم محسوب می‌شود، با دلایل و مدارکی که نشان‌دهنده سوءاستفاده است، به مرجع قضایی اعلام کنند که طبیعتاً ما نیز برخورد می‌کنیم.

در قضیه اخیر با توجه به اینکه هم بانک مرکزی و هم بانک‌های عامل گزارشی در مورد این افراد به شکل موردی به دستگاه قضایی ارسال نکرده‌اند، پرونده‌ای هنوز تشکیل نشده است.

 احکام پرونده ارتشا در لواسان

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده کارکنان منابع طبیعی لواسان گفت: موضوع پرونده ارتشا بود و کسانی که در این پرونده مطرح هستند غالباً رشوه گرفته و تعدادی هم به اتهام رشوه تحت تعقیب‌اند. ۱۹نفر از متهمان این پرونده که حکم‌شان قطعی شده به ۶ ماه تا ۵سال حبس محکوم شدند. «رشید صفری» و «یدالله اکبری تالارپشتی» به ۵سال حبس و ۳سال انفصال، «سیف‌الله قدیمی» ۵سال، «غلام عباس وحیدنیا» ۵سال، «عبدالرضا قلی‌بیگیان» یک سال و «علیرضا شیرزادی» رئیس وقت اداره امور اراضی ۳ سال، «فرشاد شعبانی» ۳ سال حبس و باقی افراد به ۶ماه، یک سال و کمتر یا بیشتر از آن محکوم شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا