٤٠٠هزار تومان؛سه دهك نخست ٣٠٠هزار تومان؛ دهك هاي بعد

٤٠٠هزار تومان؛سه دهك نخست ٣٠٠هزار تومان؛ دهك هاي بعد

رئيس‌جمهور شب گذشته در برنامه زنده تلويزيوني در سخناني با مردم با اشاره به اقدامات دولت سيزدهم در مقابله با کرونا گفت: در مقطعي که دولت سيزدهم بر سر کار آمد، روزانه 700 نفر قرباني کرونا و خانواده‌هايشان داغدار مي‌شدند.

به‌روزترین‌ها– اما امروز اين رقم به هفت نفر قرباني در روز کاهش يافته است. وي با قدرداني از تلاش‌هاي کادر درمان و مشارکت مردم در مقابله با کرونا، بازگشايي دانشگاه‌ها و مدارس را از دستاوردهاي اين مجاهدت‌ها و همکاري‌ها دانست و افزود: همکاري دانش‌آموزان و خانواده‌ها، کادر آموزشي مدارس و استادان دانشگاه‌ها همکاري خوبي بود و سفرهاي نوروزي و کسب و کار مردم هم فعال شد که همه از برکات خداوند است و مردم و دست‌اندرکاران امر بهداشت و درمان بايد تلاش کنند تا از جانب مردم هر روز ارتقاء يابد.

اهم اظهــارات آيت ا… سيد ابراهيم رئيسي از اين قرار است:

کشور ما در صيانت از جان مردم و واکسيناسيون در برابر کرونا موفق بوده و علاوه بر واردات واکسن در زمينه توليد واکسن داخلي نيز اقدامات بسيار خوبي صورت گرفت و امروز توليدات واکسن ما به مرحله صادرات رسيده است. اوايل کار دولت، ذخاير کشور نگران کننده بود اما امروز نگراني‌ها رفع شده و مردم نگران ذخاير کالاهاي اساسي در کشور نباشند. همچنين در بدو تشکيل دولت در زمينه ذخاير ارزي و ريالي کشور مشکل داشتيم. زماني که هنوز وزيران ما از مجلس رأي اعتماد نگرفته بودند، اين نگراني وجود داشت که حقوق مرداد را چگونه پرداخت کنيم. اما بحمدا… دولت توانست اين حقوق را پرداخت کند و فروش نفت هم به دو برابر افزايش يابد. در حوزه تجارت خارجي هم امروز ۱۰۰ ميليارد دلار تبادل تجاري با همسايگان داريم که متفاوت از شرايط گذشته است و معتقديم امکان ارتقاي اين رقم نيز وجود دارد. دولت با کسب درآمدهايي که داشته، کسري بودجه ۴۵۰ هزار ميليارد توماني را جبران کرده است؛ با وجود اينکه بسياري در آغاز گفته بودند شما با اين کسري بودجه چه خواهيد کرد، اما همه اين اقدامات انجام شد.

برخي در پيش‌بيني‌هايشان مي‌گفتند تورم ۴۰ درصدي به ۶۰ درصد افزايش مي‌يابد اما اخيراً اين تورم را به سير نزولي رسانديم، بسياري از اقتصاددانان همواره درباره وضعيت ارز ترجيحي هشدار مي‌دادند و اصلاح آن را ضروري مي‌دانستند. پرداخت ارز ترجيحي براي کالاها از سال ۹۷ شروع شد، از همان آغاز پيدا بود ارز ترجيحي يا اختصاص دو يا چند قيمت براي ارز مشکلات جدي براي کشور ايجاد مي‌کند و دولت قبلي هم با گذشت مدت کوتاهي متوجه اين موضوع شد و به دنبال حذف اين ارز که نهايتاً اين ارز به ۶ تا ۷ کالاي اساسي اختصاص يافت که اگر اينها هم در آن زمان که نرخ ارز ۱۲ هزار تومان بود با تدبير سامان مي‌يافت، امروز بسيار کم‌هزينه‌تر بود.

ارز ترجيحي توليد را تهديد مي‌کند و افزايش واردات و همچنين کاهش بهره‌وري را به همراه دارد و موجب ايجاد فساد، رانت و تبعيض مي‌شود و در مواردي حتي به بخش‌هاي مختلف مسئولان و اقتصاددان‌ها امتياز صيادي داده بودند و در دستگاه قضائي که بودم با پرونده‌هاي زيادي در اين زمينه مواجه بوديم در حالي که قرار بود گيرندگان ارز ۴۲۰۰ توماني کالاي اساسي وارد کشور کنند اما کالاهاي ديگر وارد کردند يا ارز را به قيمت آزاد فرختند که پرونده حاج قربانعلي و ماشين سازي تبريز يکي از پرونده‌هاي معروف در اين زمينه است. نظام يارانه‌ها و نحوه تخصيص ارز ترجيحي حتماً بايد اصلاح شود و دولت در اين زمينه مصمم است، اظهار داشت: ۸ ميليارد دلار براي مصارف ارز ترجيحي در سال ۱۴۰۰ اختصاص يافته بود که در همان ماه‌هاي آغاز سال هزينه شد و دولت سيزدهم هيچ ارز ترجيحي براي کالاهاي اساسي نداشت.

اصلاح ساختارهاي اقتصادي در نشست سران قوا و دولت مطرح شد و در نهايت يک لايحه دو فوريتي هم به مجلس تقديم و اعلام شد که مي‌خواهيم ارز ترجيحي را حذف و مبالغي را به جبران آن به مردم بپردازيم که اين بايد با اجازه قانونگذار انجام شود که در مجلس رأي نياورد و ما بايد تصميم مي‌گرفتيم که چه کنيم. دولت در اين کار عجله نکرده و در نشست نخبگاني همه ابعاد و تبعات آن بررسي و تبيين شد و از طرف ديگر با توجه به اهميت و بحث‌انگيزترين بودن اين موضوع بايد تمام جوانب آن به دقت مورد ارزيابي قرار مي‌گرفت که نشست‌هاي هم انديشي با کارشناسان و صاحبنظران مختلفي در اين خصوص برگزار شد و آنها نظرات خود را در اين خصوص مطرح کردند. براي خود شأني جز خدمت‌گزاري براي مردم قائل نيستيم، خوشبختانه طرح عادلانه‌سازي يارانه‌ها امروز مورد توجه مجلس، قوه قضائيه و ديگر دستگاه‌هاست و همه بر لزوم پيگيري اصلاح اقتصادي تأکيد دارند و با اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجيحي و حذف دو نرخي بودن ارز موافق هستند.

درباره زمان اجراي طرح اختلاف‌نظراتي وجود دارد اما ما فکر کرديم بهتر است که به نص قانون عمل شود و قانون مجلس هم در اين زمينه کاملاً روشن است که در بودجه ۱۴۰۱ براي دولت ارز ترجيحي قرار داده نشده اما ارز بايد به صورت نيمايي يا ارز آزاد باشد و جبران آن‌هم پيش‌بيني شده است و در صورت اختصاص ارز آزاد، طبيعتاً اين امر بر بازار تأثير مي‌گذارد. ما وعده کرديم که مردم را در جريان همه امور قرار دهيم که دولت قرار است با توجه به شرايط منطقه‌اي و جهاني چه اقدامي انجام دهد و اقدام ما بايد کاملاً فعال باشد و حالت واکنشي و انفعالي نداشته باشد. دولت براي اين کار برنامه دارد و به نحوي از جايگاه تخصصي برخوردار است و اقتصاددان‌ها و کارشناس‌ها در باره اين مساله نظر دارند و دولت هم از اين موضوع غافل نبود و من با صاحبنظران و بازار و فعالان صنفي نشست داشتم و همواره خود را به نظر صاحبنظران و نمايندگان مجلس که دلسوزانه در کميسيون‌هاي مختلف بحث و آن را مصوب کردند احترام مي‌گذارم و ادامه داد ما بايد هم قانون را اجرا کنيم و هم به مردم و به ويژه نيازمندان و قشر ضعيف جامعه هرگز فشاري وارد نشود وبراي اين افراد از لحاظ معيشتي مشکلي ايجاد نکند و جان مردم و نان مردم هر دو دغدغه بسيار مهمي براي دولت است.

از اين به بعد پول مستقيم به دست مردم مي‌رسد و مي‌توانند خود براي آن تصميم بگيرند. ما مصرف سرانه مردم را لحاظ کرده‌ايم و سازمان برنامه و بودجه پيشنهاد کرد براي همه دهک‌هايي که امروز اول تا دهم شناخته مي‌شود سه دهک نخست هر نفر ۴۰۰ هزار تومان اختصاص يابد دهک‌هاي چهارم به بعد هم هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دريافت مي‌کنند تاکيد کرد: همه مردم بدون استثنا از نان و دارو برخوردار هستند اينکه در جامعه مطرح شده درباره قيمت نان دارو و بنزين به هيچ وجه قيمت نان دارو و بنزين افزايش نمي‌يابد. نان سنتي به دست همه مردم خواهد رسيد دارو از طريق بيمه‌ها با همين قيمت امروز داده مي‌شود و اين يارانه به بيمه‌ها پرداخت مي‌شود و در بنزين هم افزايش قيمت نخواهيم داشت. اين کمک حمايتي معيشتي دو ماه يا سه ماه پرداخت مي‌شود تا کالابرگ الکترونيکي آماده شود.

 منبع: آرمان ملی