حباب سکه به سقف تاریخی خود نزدیک شد

حباب سکه به سقف تاریخی خود نزدیک شد

شاخص ارزی ۴ روزی است که در کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی معامله می‌شود. به عقیده کارشناسان ارزی و با مشاهده رفتار دلار در این کانال حضور شاخص ارزی در کانال ۳۰ هزار تومانی را نمی‌توان مطمئن دانست.

به‌روزترین‌ها– این افراد سه دلیل را در توجیه عقیده خود اعلام کردند: «نوسانات افزایشی و کاهشی نسبتا شدید دلار در روز‌های گذشته»، «تاثیر قابل توجه انتظارات تورمی در معامله این ارز در سطوح قیمتی کانال مذکور» و «آشفتگی فضای معاملات ارزی». از سوی دیگر برخی از تحلیلگران بر این باورند که محدوده قیمتی حال حاضر دلار به‌واسطه دلایلی چون افزایش شاخص جهانی این ارز و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به‌واسطه تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی توسط دولت جدید، آنچنان دور از انتظار نبوده و این محدوده می‌تواند رنج جدید دلار در بازار تهران نام گیرد.

نمودار قیمت دلار از ابتدای اردیبهشت 1401

دیروز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه قیمت دلار در بازار ارز تهران شاهد تحرکات افزایشی بود. شاخص ارزی که در واپسین معاملات روز شنبه در سطوح قیمتی آغازین کانال ۳۰ هزار تومانی به فروش می‌رسید، دیروز و در معاملات ابتدایی بازار در رقم ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان شروع به کار کرد. در نیمه قبل از ظهر بازار روز گذشته نرخ دلار با نوسان زیر سقف ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی به ثبت رسید، اما در ساعات بعد‌از‌ظهر این روز نرخ دلار مجددا شاهد افزایش قیمت بود. اگر هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله تقسیم کنیم نیمه دوم بازار روز گذشته نرخ دلار بیشتر در پله‌های سوم و چهارم کانال ۳۰ هزار تومانی حضور داشت. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار یکشنبه با ۳۸۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۳۰ هزار و ۴۱۰ تومان رسید. عده‌ای از تحلیلگران و کارشناسان ارزی حضور نرخ دلار در کانال ۳۰هزار تومانی را نامطمئن می‌دانند. این افراد با اشاره به مواردی چون نوسانات زیاد نرخ این ارز در کانال مذکور، تاثیر انتظارات تورمی در افزایش نرخ این ارز و همچنین فضای آشفته معاملات ارزی در روز‌های گذشته معتقدند که در صورت انتشار اخبار سیاسی مثبت و جریان‌ساز یا بازگشت آرامش به فضای معاملات ارزی احتمال خروج نرخ این ارز از کانال ۳۰ هزار تومانی و بازگشت به سطوح قیمتی کانال ۲۹ هزار تومانی وجود دارد. در سوی دیگر اما برخی دیگر از کارشناسان ارزی افزایش قیمت دلار آزاد را توجیه‌پذیر می‌دانند. این افراد بر این باورند که افزایش شاخص جهانی دلار که در راستای افزایش نرخ بهره آمریکا صورت گرفته در کنار تغییر سیاست‌های حمایتی دولت و افزایش قیمت کالا‌های اساسی همچون آرد و لبنیات، می‌توانند حضور نرخ دلار در کانال ۳۰ یا حتی کانال‌های بالاتر را توضیح دهند.

در پی افزایش قیمت دلار و ثبات ارزش جهانی طلا در روز تعطیل بازار‌های بین‌المللی قیمت سکه نیز در بازار تهران افزایش یافت. هر قطعه سکه امامی در بازار روز گذشته با حدود ۳۶۰ هزار تومان افزایش قیمت به رقم ۱۴ میلیون و ۴۶۰ تومان رسید. این در حالی است که نرخ حباب سکه امامی با رسیدن به رقم حدودی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در نزدیکی سقف تاریخی خود قرار دارد.

 منبع: دنیای اقتصاد