حرف جاماندگان یارانه شنیده شد

حرف جاماندگان یارانه شنیده شد

یک‌روز پس از گزارش همشهری درباره لزوم افزایش تعداد مشمولان یارانه و کمک معیشتی، دولت تصمیم گرفت یارانه را به همه تخصیص دهد و پس از آن راستی‌آزمایی انجام شود. دولت پس از اطلاع از انتقادها و نگرانی‌های مردمی درباره پرداخت یارانه‌ها با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی تصمیم گرفت فعلا کمک معیشتی ماه اول به‌حساب همه خانوارها واریز شود. این تصمیم با دستور مستقیم سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، صورت گرفت.

به‌روزترین‌ها– او دیروز به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد‌ کمک معیشتی ماه اول به‌حساب تمام افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

رئیس‌‌جمهوری دیروز گفت: اصل بر اعتماد به‌خوداظهاری مردم است لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به‌حساب افراد متقاضی نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان در دستگاه‌های مسئول، این مبلغ در حساب آنها قابل برداشت شود تا در ماه‌های آینده نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک‌معیشتی را دریافت کنند. با دستور رئیسی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شد حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام کند.

روز گذشته همشهری گزارش داده بود: براساس آمارهای رسمی، از کل جمعیت ۸۵میلیون نفری ایران دست‌کم ۱۳میلیون نفر از فهرست یارانه‌های جدید حذف شده‌اند و به دلایلی، همه آنها برچسب دهک دهمی خورده‌اند؛ درحالی‌که طبق اصول دهک‌بندی، ۴.۵میلیون‌نفر از این افراد واجد شرایط دهک‌نهم درآمدی هستند و حتی شرایط مالی و معیشتی نیمی از دهک‌دهمی‌های واقعی نیز مشابه شرایط دهک نهم است و نیازمند دریافت یارانه‌های جدید هستند.

همه یارانه ماه اول را می‌گیرند

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری برای پرداخت یارانه کمک معیشتی ماه اول به همه متقاضیان دریافت یارانه تأکید کرد: در جلسه ستاد اقتصادی دولت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت رسیدگی به مشمولان طرح و اعتراض‌‌ها و تقاضا‌های جدید مطرح شد. بر همین اساس رئیس‌جمهوری دستور داد که تمام افراد یارانه‌بگیری که تا ماه گذشته مشمول دریافت یارانه نقدی بوده‌اند و درصورتی که همچنان خودشان متقاضی باشند، یارانه جدید به‌حساب آنها واریز شود. به‌گفته سخنگوی اقتصادی دولت، وزارت رفاه باید حداکثر تا یک ماه به این تقاضا‌ها رسیدگی کند و درصورتی که این تقاضا‌‌ها درست باشد، مبلغ یارانه آزاد و قابل استفاده برای خانوار‌ها خواهد بود، اما درصورتی‌که افراد جزو دهک دهم باشند، مدارک به خانواده‌ها ارسال می‌شود تا در جریان نحوه ارزیابی وزارت رفاه قرار بگیرند.

ملاک‌های حذف

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به شاخص‌های دهک‌بندی خانوارها، گفت: ملک جزو این شاخص‌‌ها نیست. فرض می‌گیریم که هیچ شخصی ملکی ندارد بر این اساس دهک‌بندی صورت گرفت و ملک، ملاک شاخص‌های دهک‌بندی یارانه نبود. حجت عبدالملکی با تأکید بر اینکه در شناسایی مشمولان یارانه، مجموعه متغیر‌های اقتصادی درنظر گرفته شده، گفت: این متغیر‌ها شامل گردش‌حساب، درآمدها، سود‌های بانکی و خودرو و دارایی‌های جاری بوده که مِلک شامل آن نیست. او افزود: گردش مالی و وضع خانوار‌ها در مدت زمان چندساله بررسی شد. امکان داشت که فردی به‌صورت موقت تراکنش بانکی داشته باشد که نشانگر درآمد مالی بالا نبود. وزیر رفاه، با بیان اینکه مبنای سیاست دولت سیزدهم عدالت‌محوری است، گفت: همه اعضای دولت متفق‌القول هستند که این هدف دولت را دنبال کنند تا عدالت به نفع همه مردم باشد. عبدالملکی‌ با بیان اینکه ۹۰درصد مردم مشمول دریافت یارانه هستند، گفت: مردم ۲گروه درخواست دارند؛ افرادی که قبلا یارانه ۴۵هزار تومانی دریافت نمی‌‌کردند باید به سامانه‌ای که قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها آماده‌ کند، مراجعه کنند. افرادی که تا فروردین امسال یارانه می‌گرفتند و یارانه دریافت نکرده‌اند جزو دهک دهم قرار دارند و مشمول یارانه نمی‌شوند. این افراد می‌توانند اعتراض خود به دهک‌بندی را ثبت کنند.

واکنش مجلس

همـزمـان با دستـور رئیـس‌جمهـوری، محمدباقر‌قالیباف، رئیس مجلس هم به کمیسیون اجتماعی مجلس دستور داد تا موضوع دهک‌بندی و حذف برخی یارانه‌بگیران را پیگیری کند. قالیباف افزود: نکته مهم دیگر رسیدگی فوری و دقیق به شکایت‌های مردم در پرداخت مبلغ کمک‌معیشتی است که ممکن است به دلایل مختلف نسبت به تعیین دهک خود معترض باشند که البته دولت اقدامات خوبی در این زمینه در دستور کار دارد.

او دیروز در واکنش به اخطار قانون اساسی یکی از نمایندگان ‌‌درباره حذف برخی یارانه‌بگیران اعلام کرد: این موضوع با جدیت دنبال می‌شود و در جلسه سران قوا مطرح شده است. قالیباف تأکید کرد: بهبود وضع معیشتی مردم و ایجاد آرامش معیشتی با عادلانه‌کردن نظام پرداخت یارانه‌ها درصورت اجرای دقیق مصوبات مجلس در دسترس خواهد بود. رئیس قوه مقننه افزود: ضروری است دستگاه‌های مسئول، مردم را از فرایند ایجاد زیرساخت‌های طرح کالابرگ الکترونیک و جزئیات اجرایی آن مطلع سازند و زمانبندی مشخصی درخصوص نهایی‌شدن این فرایند اعلام کنند تا مردم از اجرایی‌شدن آن مطمئن شوند.

 منبع: همشهری